Cotxes sense fums

El Renault Ez-Go és un vehicle elèctric i autònom que s'ha presentat durant el Saló Internacional de l'Automòbil de Ginebra. (Denis Balibouse / Reuters)

Les marques de cotxes i les lleis mediambientals impulsen el cotxe elèctric

El Saló de l’Automòbil de Ginebra és la fira de cotxes més important del món: cada any reuneix a centenars d’expositors i milers de visitants de tot el món que s’apropen per descobrir quines són les últimes novetats relacionades amb el sector del motor.

Aquest any se celebra la 88ª edició d’aquest certamen, on cada vegada tenen més protagonisme els cotxes autònoms que es condueixen sols i els cotxes elèctrics, que funcionen sense els carburants tradicionals (gasolina, dièsel) i per tant contaminen menys.

L’Organització internacional de Constructors d’Automòbils (OICA) calcula que hi ha més de 1.200 milions de cotxes circulant pel món i la crema de combustible produïda pels motors és una de les principals causes de la contaminació global.

Per això, cada vegada més fabricadors opten per desenvolupar nous models sense emissions per a tots els públics: familiars, urbans, motos… i fins i tot un buggy per recórrer dunes de sorra que també pot circular per l’aigua!

Els governs passen a l’acció

Davant els efectes del canvi climàtic, els governs cada vegada són més conscienciats sobre la necessitat d’actuar i frenar les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

No obstant això, reduir les emissions dels cotxes implica desenvolupar una tecnologia molt més complexa i també més cara, quelcom que no agrada als fabricants… Per això molts països han començat a limitar les emissions per llei: d’aquesta manera, tots els fabricants estan obligats a prendre mesures.

Al 2015, la Unió Europea va crear la normativa anticontaminació Euro 6 que preveu reduir de manera molt significativa les emissions contaminants. 

Aquesta llei obliga a incloure sistemes de reducció de contaminació als cotxes. En un motor, la recirculació dels gasos d’escapament (EGR) permet reduir les emissions d’òxids de nitrogen, mentre que el convertidor catalític de doble via converteix les emissions de monòxid de carboni i hidrocarburs en diòxid de carboni i vapor d’aigua.

Els nous motors també hauran d’incloure un filtre de partícules al motor que pot regenerar-se i durar tota la vida. Aquest filtre evita que les micropartícules contaminants, que són les més perilloses, escapin del motor i arribin a l’aire que respirem.

Alemanya vol anar encara més lluny en la lluita contra la contaminació urbana. El govern alemany està preparant un llei per prohibir la circulació de vehicles dièsel dins de ciutats amb nivells de contaminació molt alts.

Córrer a la velocitat de l’electricitat 

Encara que els cotxes elèctrics encara són minoritaris, moltes marques han començat a llançar els seus models: el Jaguar I-Pastura, el Nissan Leaf, el Volkswagen I.D. Vizzion, el Hyundai Kona…

Més enllà dels carrers de les ciutats, el cotxe elèctric també té futur als circuits de carreres. CUPRA, la nova marca esportiva de SEAT, ha desenvolupat el CUPRA e-Racer: un model de competició 100% elèctric que pot aconseguir els 200km/h.

La marca francesa Renault ha desenvolupat el EZ-GO, un vehicle elèctric i autònom que sembla tret d’una pel·lícula futurista. Té una superfície de vidre que permet veure l’interior del cotxe, uns seients laterals per aprofitar l’espai interior i una porta posterior perquè els passatgers entrin dins del cotxe.

El futur de l’automòbil està molt més prop del que creiem i ja es pot veure a Ginebra.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here