La fi del cotxe contaminant

Els mitjans de transport representen un 14% de les emissions de gasos hivernacle. (iStock)

Països de tot el món treballen per buidar les seves carreteres de vehicles que utilitzen combustibles fòssils

A la lluita contra el canvi climàtic, els cotxes estan en el punt de mira. Els mitjans de transport representen el 14% de les emissions de gasos hivernacle, i per això alguns països volen prohibir la producció i venda de cotxes de gasolina i dièsel.

Alguns governs volen fixar ja una data per posar fi als cotxes contaminants, encara que sigui d’aquí 20 o 30 anys. Pot semblar un futur molt llunyà, però l’objectiu és motivar als fabricants perquè inverteixin més diners a investigar i produir cotxes ‘nets’.

A més, per incentivar la compra de vehicles elèctrics, els països ofereixen tot tipus d’avantatges per als seus conductors. Per exemple, carregar la bateria del cotxe gratis, pagar menys impostos o peatges a preu reduït.

Gegants asiàtics ofegats per la contaminació

Només l’any passat es van vendre més de 38 milions de cotxes a Xina, segons l’Organització Internacional de Constructors d’Automòbils.

A banda de ser el país amb més cotxes del món, sovint els nivells de contaminació de l’aire superen els límits saludables.

Els cotxes elèctrics podrien ser la solució a aquesta situació insostenible. El govern ja ha anunciat una llei per prohibir els vehicles de gasolina i dièsel.

A l’Índia, on l’aire contaminat de les grans ciutats provoca problemes de salut, el govern també vol incentivar la compra de vehicles elèctrics. Volen que tots els cotxes venuts a partir de 2030 siguin elèctrics.

França i el Regne Unit: objectiu 2050

Europa és on més països han començat a estimular el canvi de cotxes que utilitzen gasolina o dièsel per cotxes que no contaminen. Tant França com el Regne Unit s’han marcat l’any 2050 com a meta.

A partir d’aquest any tots els vehicles que circulin per les carreteres d’aquests dos països hauran de ser ‘zero emissions’. Per aconseguir-ho, prohibiran la producció i venda de cotxes de combustible fòssil a partir de 2040, però no els vehicles híbrids.

Percentatge de cotxes elèctrics sobre el total de cotxes. (Associació Europea de Fabricants de Cotxes – ACEA)

A Alemanya encara no s’ha fixat una data límit per la venda de vehicles contaminants, però la cancellera Angela Merkel ha insinuat que només és qüestió de temps.

Noruega: un pas endavant

Els qui han pres mesures més radicals són els noruecs. El país nòrdic vol que tots els cotxes i furgonetes que es venguin a partir de 2025 siguin ‘zero emissions’.

Només queden vuit anys fins la data marcada, però ja fa temps que el govern noruec treballa per aconseguir el seu objectiu. El 40% dels cotxes que es van vendre a Noruega l’any passat eren elèctrics o híbrids.

Cotxes elèctrics carregant en un carrer d’Oslo, a Noruega. (iStock)

Informa’t de tot a Junior Report | Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here