Del petroli a la canya de sucre

Els combustibles biodiesel, fets amb olis vegetals, contaminen menys però tenen un greu desavantatge: cal talar boscos i selves tropicals per aconseguir grans extensions de terreny per conrear la palma d’oli. (Januar / AFP)

L’esgotament dels combustibles fòssils obliga a trobar noves fonts d’energia per impulsar els vehicles

La Revolució Industrial i el desenvolupament de la nostra societat van ser possibles gràcies als combustibles fòssils. El carbó va ser el primer combustible fòssil en utilitzar-se, però després se’n van descobrir d’altres com el petroli o el gas natural.

Des de fa 200 anys, la crema de combustibles fòssils proporciona l’energia necessària per impulsar màquines, desplaçar vehicles i fer funcionar les fàbriques.

No obstant això, aquestes fonts d’energia són molt contaminants i no renovables (hauríem d’esperar milions d’anys per reposar les reserves). Per això governs, institucions científiques i empreses han començat a buscar fonts d’energia alternatives.

Combustible a força de vegetals

Els combustibles fòssils es van formar a partir de matèria orgànica, restes de plantes i animals que van quedar dipositats en aigua durant milers d’anys, descomponent-se fins a prendre la forma actual.

En l’actualitat, els científics han aconseguit escurçar el procés als laboratoris. Els biodièsel es formen barrejant gasoil amb olis vegetals, per això contaminen menys que la gasolina o el dièsel (obtinguts a partir del petroli).

El problema dels biodièsel és que requereixen grans superfícies de cultiu per produir tant combustible. Com a conseqüència, es talen boscos i selves per disposar de prou terreny cultivable i, indirectament, això fa augmentar les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

En alguns casos, apostar pel biodièsel resulta més perjudicial que beneficiós pel medi ambient. (ONG Transport & Environment)

A més, no tots els biodièsel són iguals: com menys gasoil, menys emissions de CO2. El problema és que alguns combustibles biodièsel només inclouen un 5% d’oli vegetal…

I-dièsel: Combustible fet amb aire? 

La companyia fabricadora de cotxes Audi porta anys estudiant una fórmula per produir combustible barrejant aigua, CO2 i electricitat (obtinguda amb energies renovables). Aquest combustible permetria que els cotxes funcionessin pràcticament sense emissions.

Primer, s’utilitza energia hidroelèctrica (sense emissions) per generar electricitat; després s’utilitza aquesta electricitat per separar els elements de l’aigua, l’hidrogen i l’oxigen. Una vegada aïllat, l’hidrogen es fa reaccionar amb el CO2 (obtingut de l’atmosfera o d’altres gasos residuals) el que dóna com resultat l’e-dièsel.

El sistema renovable d’Audi també és capaç de fer arribar energia a l’habitatge (Audi)

Durant el 2018, Audi vol construir una planta per elaborar el seu propi combustible ecològic en grans quantitats.

Energia elèctrica 

Cada vegada més dispositius i màquines funcionen amb electricitat, prescindint així dels combustibles fòssils.

Aquest canvi tecnològic és molt important en el cas dels cotxes elèctrics. Hi ha més d’1.200 milions de cotxes a tot el món que emeten gasos d’efecte hivernacle en circular: poder substituir-los per vehicles sense emissions milloraria la qualitat de l’aire que respirem i suposaria un pas molt important en la lluita contra el canvi climàtic.

Però l’energia elèctrica no sempre és neta. De vegades es produeix a centrals que funcionen amb carbó o gas natural de manera que, encara que l’electricitat no emeti gasos contaminants, els combustible utilitzats per generar-la sí.

Per això, sempre que puguem, hem d’optar per companyies o serveis que utilitzin energies renovables: eòlica, hidràulica o solar.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellà | Català | English

COMPARTIR
Article anteriorCotxes sense fums
Article següentMoure’s per les ciutats

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here