Especial informatiu de Junior Report

8M: Dia Internacional de la Dona

Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa pensada per fomentar el pensament crític entre l’alumnat de Secundària i Batxillerat, convidant-los a analitzar i comprendre temes d’actualitat global. A través de continguts dinàmics, els i les estudiants esdevenen partícips de la realitat que els envolta i aprofundeixen en els temes publicats al diari digital Junior Report.

Especial 8M Dia Internacional de la Dona

DescripcióExpliquem l’origen del 8M, les lluites històriques i les principals desigualtats que enfronten les dones amb recursos didàctics per fomentar el pensament crític dels alumnes.
ContingutsInformació actualitzada i contextualitzada.
Situació d’aprenentatge per treballar el tema a l’aula.
CursosPrimària, Secundària i Batxillerat

Articles

Conceptes clau del 8 de març. De què parlem quan parlem de feminisme, micromasclismes, gènere i altres conceptes al voltant del Dia Internacional de la Dona.

Més de cent anys de lluita feminista. Les primeres vagues de dones treballadores van ser l’origen del Dia Internacional de la Dona, un moviment que se celebra a desenes de països.

Els drets de les dones: una lluita permanent per la igualtat. Repassem els esdeveniments més importants de la història per entendre com les dones han lluitat des de fa anys per reivindicar els seus drets.

Vuit països del món on es discrimina la dona per qüestions de gènere. Els conflictes armats o l’arribada al poder de determinats grups polítics han fet retrocedir els drets fonamentals de les dones en alguns països del món. T’ho expliquem amb exemples concrets.

Situació d’aprenentatge

Llegeix més: 8M: Dia Internacional de la Dona

Commemorem el 8 de març: Dia Internacional de la Dona

Aquesta situació d’aprenentatge busca reflexionar sobre la història, els drets i les desigualtats que les dones han afrontat i continuen afrontant, a partir dels articles de l’especial de Junior Report. Té una durada d’1 hora i és adaptable per a tots els nivells educatius.

Presentem els objectius d’aprenentatge i les expectatives (3’)

  1. Conèixer els orígens del Dia Internacional de la Dona i la seva rellevància en la lluita feminista.
  2. Reflexionar sobre els conceptes clau de feminisme, micromasclismes, i gènere.
  3. Comprendre la història de les lluites per la igualtat de drets de les dones.
  4. Debatre sobre les desigualtats que les dones encara afronten avui en dia i a escala mundial.

Introduïm el tema, fem grups i llegim! (10’)

  1. Introduïm el tema. Expliquem la importància del Dia Internacional de la Dona, i les lluites històriques per la igualtat de drets de les dones.
  2. Formem grups de 3-4 alumnes. Assignem a cada grup un dels articles de l’especial. 
  3. Lectura individual. Dediquem uns minuts a llegir l’article assignat, destacant les idees més importants. Podem apuntar-nos definicions, dates clau, o esdeveniments històrics.

Analitzem els temes i fem una discussió en grups (10’)

  1. Per grups, discutim l’article que ens ha tocat. Durant aquesta discussió, resumim els conceptes més importants i preparem una breu exposició per compartir amb la classe.
  2. Preparem una pregunta o reflexió per compartir amb la resta de la classe.

Posem en comú i debatem els articles (25’)

  1. Exposem. Un portaveu de cada grup presenta el resum del seu article en 2-3 minuts a la resta de la classe.
  2. Escollim quin tema volem debatre. Després de totes les exposicions, escollim quin tema ens permetrà obrir un debat o una discussió sobre el tema de l’article. 
  3. Debatem. Podem reflexionar sobre preguntes que poden ajudar a aprofundir en la comprensió i estimular el debat:
  • Quins elements del feminisme es destaquen?
  • Com han canviat els drets de les dones en els últims segles?
  • Quins exemples de desigualtats són més evidents en la societat actual?
  • Com podem combatre els micromasclismes i la discriminació de gènere al nostre voltant?

Reflexionem i ens comprometem! (10’)

  1. Agafem un paper i un bolígraf.
  2. Reflexionem. De manera individual, escrivim un compromís personal per promoure la igualtat de gènere. Podem pensar en alguna acció a dur a terme des del centre educatiu, a casa o en la vida quotidiana. El compromís pot estar relacionat amb la denúncia de micromasclismes, el foment de la igualtat en les converses, o l’estudi de les desigualtats de gènere.
  3. Compartim. De manera opcional, podem compartir amb els companys i companyes els compromisos de cadascú.

Tancament (2’) 

Acabem la sessió destacant la importància de la sororitat i el compromís de cadascú per aconseguir una societat més igualitària.


Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *