T’has preguntat mai on van els diners que ingresses al banc? Saps quina és la diferència entre banc i caixa d’estalvi? Sabries dir què és la banca ètica o les finances ètiques? I el consum just o l’economia social? Avui dia, les finances són un dels grans motors de l’economia, per això és fonamental conèixer com funcionen.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració d’Oikocredit. És d’accés gratuït i està disponible en català i castellà.Consulteu el nostre catàleg d’Unitats Didàctiques.
Articles
Llegeix els diferents articles sobre ‘Finances ètiques’. S’hi explica de manera pedagògica i contextualitzada els aspectes més rellevants sobre aquest tema.
· Saber com funcionen les finances ens pot ajudar a administrar millor els nostres recursos econòmics. Per això és important conèixer les definicions de conceptes clau com a banc, caixa d’estalvi o finances ètiques. T’ho expliquem a: Conceptes clau per entendre les finances
· Sabies que algunes entitats bancàries usen els diners dels seus clients per finançar projectes en sectors controvertits, com els combustibles fòssils o l’armament? T’expliquem les claus a: Com utilitzen els bancs els nostres diners?
· Coneixes la banca ètica? Aquesta va sorgir com una alternativa a la banca tradicional i el seu objectiu principal és tenir un impacte social positiu més enllà del benefici econòmic. T’expliquem com funciona la banca ètica a Banca ètica: un banc sostenible i transparent
· En els darrers anys, han sorgit entitats que plantegen models de producció, distribució i consum alternatius. Parlem d’empreses que posen la sostenibilitat, la solidaritat i els objectius socials al centre. Llegeix-lo a Per una economia més social, solidària i sostenible
· El comerç just proposa una relació comercial basada en el diàleg, la transparència i el respecte, que cerca una major equitat entre tots els agents implicats. Per saber-ne més, pots llegir Com fer que el comerç sigui més just per a tothom?
Activitats
- Activitat 1: Concurs sobre el coneixement financer: descobrim les diferències entre diverses institucions financeres
- Activitat 2: El destí dels nostres diners: prenem acció
- Activitat 3: L'impacte social a través de les nostres eleccions financeres
- Activitat 4: Promovem la responsabilitat social: investigació de projectes de Banca Ètica
- Activitat 5: Creem un món més just a través del comerç ètic
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre els conceptes fonamentals relacionats amb el sistema financer i les finances personals.
- Analitzar la diferència entre diverses institucions financeres, com ara bancs convencionals, caixes d'estalvi, cooperatives de crèdit i banca ètica.
- Desenvolupar habilitats de comunicació oral i escrita per presentar informació clara i coherent sobre el sistema financer i els seus components.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Definicions personals
- Abans de llegir l'article "Conceptes clau per entendre les finances", de forma individual, definim en les nostres pròpies paraules, alguns dels conceptes financers esmentats a l'article:
- Sistema Financer
- Ingressos
- Despeses
- Estalvi
- Inversió
- Intermediaris Financers
- Bancs Convencionals
- Caixes d'Estalvi
- Cooperatives de Crèdit
- Banca Ètica
- Compartim les definicions en grups i debatem sobre les comprensions inicials.
2. Lectura i comparació amb les definicions de l'article
- Llegim l'article “Conceptes clau per entendre les finances”.
- Després de la lectura, revisem i ajustem les definicions personals basant-nos en allò que hem après de l'article.
- En grups, seleccionem les definicions que considerem més precises i significatives.
3. Concurs per descobrir i descriure les diferències clau entre bancs convencionals, caixes d'estalvi, cooperatives de crèdit i banca ètica
- Formem grups de 3 a 4 persones.
- El professorat fa preguntes ajudant-se del següent llistat sobre les diferències clau:
-
- Bancs Convencionals:
-
-
- Objectiu principal: obtenir beneficis a través de préstecs i inversions.
- Ànim de lucre: Operen amb finalitats de lucre i busquen maximitzar els seus guanys.
- Accionistes: Tenen accionistes que esperen rebre dividends.
- Ús de beneficis: No tenen l'obligació de destinar beneficis a obres socials.
- Enfocament: Principalment enfocats a obtenir beneficis econòmics.
-
-
- Caixes d'Estalvi:
-
-
- Objectiu principal: Captar fons i concedir préstecs, però sense ànim de lucre.
- Ànim de lucre: No busquen enriquir-se, destinen part dels beneficis a obres socials.
- Accionistes: No tenen accionistes a la recerca de dividends.
- Ús de beneficis: Obligades a destinar una part dels beneficis a obres socials.
- Enfocament: Centrades al benestar social a més de l'activitat financera.
-
-
- Cooperatives de Crèdit:
-
-
- Objectiu principal: Cobrir les necessitats financeres dels socis.
- Socis: Els préstecs es destinen principalment als cooperativistes i les seves activitats.
- Origen: Solen sorgir a partir dassociacions o cooperatives sectorials.
-
-
- Banca Ètica:
-
-
- Criteris ètics i socials: Concedeix préstecs segons criteris ètics i socials, amb un impacte positiu.
- Transparència: Publica informació detallada sobre les seves inversions i el seu enfocament ètic.
- Inversions: Enfocades a organitzacions o projectes amb alt impacte social, ambiental i cultural positiu.
- Diferència: Selecciona amb cura a qui atorga préstecs en funció del seu enfocament ètic.
-
- Llancem preguntes i cada grup disposa d'1-2 minuts per discutir la pregunta assignada i preparar-ne una descripció breu i precisa.
- Cada grup presenta la descripció a la resta de la classe.
- El professorat atorga un punt per a cada part de la descripció correcta de cada grup.
- En acabar el concurs, anunciem el grup guanyador i destaquem les diferències clau apreses.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre com els bancs fan servir els fons dels clients per recolzar projectes en diversos sectors.
- Analitzar l'impacte de les inversions bancàries en àrees controvertides, com ara la indústria de combustibles fòssils i la fabricació d'armament.
- Desenvolupar habilitats crítiques i cíviques per avaluar les implicacions ètiques de les decisions financeres.
- Lectura i comprensió de l'article
- Llegim l'article “Com utilitzen els bancs els nostres diners?” sobre com les entitats bancàries utilitzen els dipòsits dels seus clients per finançar projectes a diversos sectors, alguns dels quals poden generar controvèrsia.
- Discussió i anàlisi grupal
- Ens reunim en cercles reduïts per discutir i analitzar les troballes de l’article. Després, compartim el grup gran. Aquesta discussió ens oferirà l'oportunitat de compartir diferents perspectives i aprofundir en la nostra comprensió del tema.
- Declaracions d'opinió
- Després de la discussió i l'anàlisi grupal, cadascú desenvoluparà una declaració d'opinió fonamentada en la nostra recerca i en les perspectives compartides durant la discussió.
- Una possibilitat seria redactar cartes obertes al banc oa les autoritats reguladores per expressar la nostra perspectiva i sol·licitar més transparència en les inversions bancàries. Aquestes declaracions d’opinió reflectiran la nostra comprensió més profunda i reflexiva de l‟ètica bancària.
És important que la declaració d’opinió sigui coherent, argumentada i recolzada per les evidències que hem analitzat.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre els principis i els valors de la banca ètica i el seu impacte en la societat i el medi ambient.
- Investigar i analitzar críticament les diferències entre la banca ètica i la banca tradicional en termes d?inversions i valors.
- Desenvolupar habilitats de presa de decisions financeres informades i ètiques.
- Fomentar la consciència sobre la responsabilitat social en l’àmbit financer i promoure l’acció ciutadana.
1. Lectura i comprensió de l'article
- Llegim l'article “Banca ètica: un banc sostenible i transparent”, sobre la banca ètica i el seu enfocament a la inversió amb impacte social positiu.
2. Investigació sobre Banca Ètica
- Investiguem i seleccionem una entitat de banca ètica, com Triodos Bank, Fiare Banca Ètica o una altra de les entitats bancàries membre de les principals plataformes internacionals de banca ètica: Global Alliance for Banking on Values (www.gabv.org) i FEBEA (www.febea.org).
- Explorem els principis, els valors i els projectes de l'entitat i com contribueixen al benestar social i ambiental.
- Cada grup presenta un resum de la investigació a la resta de la classe.
3. Anàlisi comparativa (banca ètica vs banca tradicional)
- Comparem l'entitat de banca ètica seleccionada amb una entitat de banca tradicional.
- Analitzem i evidenciem les diferències clau en termes d‟inversions i valors entre la banca ètica i la banca tradicional.
- Recollim les diferències en un informe de reflexió sobre com aquestes diferències impacten en la societat i el medi ambient. L'informe pot incloure els punts següents:
- Introducció: Breu descripció del propòsit de l'informe i una declaració dels temes que cal tractar.
- Investigació comparativa: Resum de les diferències clau identificades entre la banca ètica i la banca tradicional.
- Impacte a la societat: incloent exemples concrets si és possible.
- Impacte al medi ambient: també amb exemples si és possible.
- Reflexions personals: Opinions i reflexions personals sobre el tema.
- Conclusions: Resum dels punts clau i les conclusions
- Bibliografia: Llista de fonts utilitzades en la investigació i qualsevol recurs addicional consultat.
4. Presentació de l'informe
- Presentem els nostres informes a la classe.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre els principis de l'Economia Social i Solidària (ESS) i el seu impacte a la societat.
- Identificar el paper de la banca ètica al suport a projectes d'ESS.
- Analitzar exemples concrets de projectes finançats per la banca ètica i el seu impacte a la societat i el medi ambient.
1. Lectura i comprensió de l'article
- Llegim l'article “Per una economia més social, solidària i sostenible”, sobre la relació entre l'ESS i la banca ètica.
- Subratllem els conceptes ESS, banca ètica, principis de solidaritat i sostenibilitat.
2. Investigació de projectes
- Explorem casos concrets de projectes finançats per la banca ètica que promouen l'ESS. Utilitzem recursos en línia, com ara vídeos, articles i llocs web d'organitzacions rellevants. Una opció és el suplement del baròmetre de les Finances Ètiques de FETS (2023), publicació que recull alguns exemples de projectes finançats per entitats de finances ètiques.
- Cadascú de nosaltres selecciona un projecte i recopila informació sobre la seva història, impacte social i mediambiental, així com els valors ètics que promou.
- Preparem una breu presentació (5-7 minuts) i un informe escrit sobre el projecte escollit.
3. Presentació i discussió de projectes
- Presentem i discutim la investigació dels nostres projectes a classe.
- Compartim les nostres troballes i donem l'oportunitat de fer preguntes i participar a la discussió. Fomentem un debat sobre la importància de l'ESS i la banca ètica a la societat actual.
4. Presentació de l'informe
- Cada estudiant lliura l'informe escrit sobre el projecte de la banca ètica investigada.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre els conceptes fonamentals del comerç just i la importància que tenen en la promoció dels drets humans i l'equitat.
- Identificar les problemàtiques associades a la indústria tèxtil i de cacau en relació amb els drets laborals i socials.
- Desenvolupar habilitats de comunicació i defensa d’una causa.
- Reflexionar sobre la presa de decisions ètiques com a consumidors.
1. Lectura i comprensió de l'article
- Llegim l'article “Com fer que el comerç sigui més just per a tothom?”, sobre la relació entre lESS i la banca ètica.
- Discutim les problemàtiques presentades i les solucions proposades al comerç just.
2. Desafiament creatiu
- Rebem la tasca de crear una campanya de conscienciació i promoció del comerç just. Per això, desenvoluparem: un lema, un logotip i una estratègia per transmetre el missatge de manera efectiva al nostre públic objectiu. Podem utilitzar cartells, fulletons, vídeos, xarxes socials o qualsevol altre mitjà creatiu que escollim.
3. Presentació de les campanyes
- Cada grup presenta la campanya a la classe. Expliquem el lema, el logotip i l’estratègia utilitzada. També justifiquem perquè creiem que l'estratègia seleccionada és efectiva.
4. Debat i votació:
- Després de les presentacions, iniciem un debat sobre les diferents estratègies presentades. Torn de preguntes i expressar opinions. Després cada estudiant vota per la campanya que considera més convincent i efectiva.
5. Acció pràctica:
- Al final, s’anunciarà la campanya guanyadora. Serà el moment de posar en pràctica aquesta campanya a l'escola oa la comunitat. Podem fer esdeveniments de conscienciació, distribuir fulletons, o dur a terme altres activitats per promoure el comerç just.
Guia Docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Seqüència de les activitats
- 4. Recursos
- 5. Avaluació
A continuació, es presenten 5 activitats enfocades a explorar el món de les finances ètiques. Des dels fonaments de la banca ètica fins a l'impacte del comerç just, aquestes activitats aborden aspectes clau de les nostres decisions financeres i la seva influència a la societat i al medi ambient.
Dissenyades per a estudiants de secundària, les activitats ofereixen una visió integral de la banca ètica i les diferències amb els bancs convencionals. Busquen fomentar la col·laboració i la creativitat, i també el desenvolupament d'habilitats crítiques i de comunicació.
Es preveu que el total d'activitats es desenvolupin en aproximadament 18 hores, encara que la durada es pot adaptar segons les necessitats del grup i els objectius del docent.
És important compartir els objectius daprenentatge a linici de lactivitat i assegurar-se que lalumnat els comprèn. En aquesta situació d'aprenentatge destaquen els objectius següents:
L'alumnat en realitzar les activitats serà capaç de:
- Entendre els conceptes fonamentals relacionats amb el sistema financer i les finances personals.
- Comprendre els principis de la banca ètica, de l'Economia Social i Solidària (ESS), i del comerç just, i el seu impacte a la societat i el medi ambient.
- Desenvolupar habilitats crítiques i cíviques per avaluar les implicacions ètiques de les decisions financeres.
- Desenvolupar habilitats de comunicació i defensa d'una causa, reflexionant sobre la presa de decisions ètiques com a consumidors.
Tot seguit, es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 | Activitat 2 | Activitat 3 | Activitat 4 | Activitat 5 |
1 o 2 hores | 2 o 3 hores | 3 o 4 hores | 4 o 5 hores | 4 o 5 hores |
Activitat 1: "Concurs sobre el coneixement financer: descobrim les diferències entre diverses institucions financeres"
Aquesta activitat envolta els estudiants en un concurs dinàmic per explorar les complexitats del sistema financer. Iniciem amb la definició personal de conceptes clau, seguidament de la lectura i la discussió d'un article sobre conceptes financers essencials. Després, els estudiants s'agrupen per participar en un concurs que avalua la comprensió de les diferències entre bancs convencionals, caixes d'estalvi, cooperatives de crèdit i banca ètica. A través de preguntes que llença el professorat, cada grup presenta les seves conclusions a la resta de la classe. El concurs no només reforça el coneixement financer, sinó que també promou habilitats de comunicació i treball en equip.
Activitat 2: "El destí dels nostres diners: prenem acció"
En aquesta activitat ens submergim en una exploració crítica de l'ús dels fons bancaris. Comencem amb la lectura i l'anàlisi de l'article “Com utilitzen els bancs els nostres diners?” per comprendre com les institucions financeres destinen els dipòsits dels clients a diversos projectes, alguns de controvertits. Posteriorment, els estudiants participen en discussions grupals per aprofundir en les troballes i compartir perspectives. La fase final involucra la formulació de declaracions d'opinió fonamentades, que es poden manifestar en cartes obertes al banc o autoritats reguladores per advocar per més transparència en les inversions bancàries.
Activitat 3: "L'impacte social a través de les nostres eleccions financeres"
La tercera activitat impulsa els estudiants a explorar la banca ètica i la seva influència a la societat i el medi ambient. Comença amb la lectura de l'article “Banca ètica: un banc sostenible i transparent” enfocant-se a la inversió amb impacte social positiu. Els estudiants després investiguen una entitat de banca ètica, com Triodos Bank o Fiare Banca Ètica, analitzant-ne els principis, valors i projectes. Posteriorment, es fa una anàlisi comparativa entre l'entitat de banca ètica seleccionada i una entitat de banca tradicional. Els resultats es presenten en un informe reflexiu que destaca les diferències i els seus impactes a la societat i el medi ambient. Finalment, els informes es presenten a classe per fomentar la discussió.
Activitat 4: "Promovem la responsabilitat social: investigació de projectes de Banca Ètica"
L’objectiu d´aquesta activitat és que els estudiants aprofundeixin en la relació entre l´Economia Social i Solidària (ESS) i la banca ètica. Comença amb la lectura de l’article “Per una economia més social, solidària i sostenible” centrant-se en els conceptes d’ESS, banca ètica, solidaritat i sostenibilitat. Els estudiants després investiguen casos específics de projectes finançats per la banca ètica que promouen l'ESS. Utilitzen recursos en línia i seleccionen un projecte per fer una investigació en profunditat sobre la seva història, impacte social i mediambiental, així com els valors ètics que aborda. Finalment, presenten i discuteixen els seus projectes a classe, fomentant un debat sobre la importància de l'ESS i la banca ètica a la societat actual.
Activitat 5: "Creem un món més just a través del comerç ètic"
L'activitat 5 se centra en el comerç just, abordant la lectura de l'article “Com fer que el comerç sigui més just per a tothom?” per comprendre les problemàtiques associades a la indústria tèxtil i del cacau en relació amb els drets laborals i socials. Després, els estudiants assumeixen el desafiament creatiu de crear una campanya de conscienciació i promoció del comerç just. Aquesta campanya inclourà un lema, un logotip i una estratègia que serà presentada a classe. Posteriorment, s'obrirà un debat i votació per seleccionar la campanya més convincent i, finalment, es durà a terme una acció pràctica per implementar la campanya guanyadora a l'escola o la comunitat.
- Accés a internet per cercar i accedir a recursos en línia.
- Projectors o dispositius per presentar diapositives i vídeos.
- Possiblement:
- Materials per a l'elaboració de cartells o materials creatius per a les campanyes de conscienciació.
- Targetes de votació o mètodes digitals per a la votació.
- Suport de la direcció de lescola o comunitat per implementar la campanya guanyadora.
L’avaluació en aquesta situació d‟aprenentatge s‟enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. Es recomana compartir els objectius daprenentatge i les expectatives en tot moment per fer a lalumnat partícip i conscients daquests objectius. S'aconsella tenir en compte el procés partint d'una avaluació inicial com a contínua i final, així com fer també autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.
Durant les activitats, us suggerim utilitzar una rúbrica igual o similar a la Rúbrica de l'Aprenentatge Cooperatiu. A més, com que a les Activitats 3, 4 i 5 es fa una presentació, recomanem utilitzar un Tracker igual o similar al següent: Com realitzar una bona presentació?
Recordeu que és important presentar els instruments a l'alumnat des de l'inici perquè sàpiguen què s'està avaluant en aquell moment. Es pot fer tant en forma d'autoavaluació, coavaluació com heteroavaluació.
Por último, se sugiere etiquetar a los perfiles del diario Junior (Twitter: @JuniorReport_ e Instagram: @junior_report y) y de Oikocredit (Twitter: @OikocreditCat e Instagram: @oikocreditcat/) en las distintas publicaciones que se elaboren para redes sociales.