La pedra seca és un dels trets d’identitat dels paisatges de Catalunya i de la Mediterrània i un llegat extraordinari de la nostra cultura popular, avui un capital enorme. Volem reflectir la importància dels paisatges de la pedra seca i posar en valor tot el que hi ha de construït i la seva diversitat. I alhora mostrar que no són paisatges caducats, sinó que són plenament vigents i un capital de futur en el món actual
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració del Palau Robert. És d’accés gratuït i està disponible en català.
Consulteu el nostre catàleg d’Unitats Didàctiques.
Articles
Llegeix els diferents articles sobre “Pedra seca”. S’hi explica de manera pedagògica i contextualitzada els aspectes més rellevants de la pedra seca .
-L’art de la pedra seca ha permès construir els paisatges de la pedra seca, un dels trets característics del paisatge de la Mediterrània a través de marges, barraques i moltes altres construccions. Llegeix l’article La pedra seca: una tècnica per construir que encara perdura
– Elements tradicionals com la pedra seca poden ajudar a reconstituir un paisatge que es troba en una situació complicada a causa del canvi climàtic. T’ho expliquem a Una oportunitat de canvi per al món rural
– La pedra seca és versàtil, flexible i reutilitzable, valors ambientals[JR1] que responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’agenda global 2030. T’ho expliquem a Un sistema constructiu tradicional i sostenible
– En tot el territori català hi ha més de 36.000 construccions de pedra seca, totes fetes amb un objectiu funcional: t’ho expliquem a Dels murs als espais coberts
– Pintures, exposicions o maquetes són algunes de les intervencions artístiques creades a partir del sistema constructiu que ha deixat empremta. Descobreix-les a L’art de la pedra seca com a font d’inspiració
Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Situació d’aprenentatge 1: Descobrim els paisatges de la Pedra Seca: Investigació i Presentació Visual
Objectius d'aprenentatge:
- Explorar i comprendre la riquesa i la diversitat dels paisatges formats per la pedra seca a Catalunya.
- Desenvolupar habilitats de recerca, síntesi d'informació, presentació visual i creació virtual.
- Introducció (15 min):
- Lectura de l'article La pedra seca: una tècnica per construir que encara perdura
- Discussió sobre els punts clau de l’article i la importància de la pedra seca a Catalunya.
- Investigació per grups (45 minuts):
Ens dividim en grups i assignem a cada grup una àrea geogràfica destacada en l'article per a la investigació sobre la presència i les característiques de la pedra seca. Cadascun dels grups ha de tenir en compte els següents punts:
2.1. Àrea geogràfica designada:
- Identificar clarament l'àrea geogràfica assignada segons l'article.
2.2. Presència de pedra seca:
- Investigar la presència de la pedra seca a l'àrea assignada. Quins són els llocs específics on es pot trobar aquesta construcció?
2.3. Característiques de la pedra seca:
- Descriure les característiques de la pedra seca a l'àrea designada. Potser hi ha elements únics o tècniques específiques utilitzades en aquesta regió.
2.4. Tipus de paisatge:
- Identificar quin tipus de paisatge contribueix a la creació de pedra seca a l'àrea assignada. Aquest punt pot incloure:
- Tipus de conreu: si la pedra seca està relacionada amb terres de conreu o plantacions específiques.
- Terrasses o terreny planer: determinar si la pedra seca es troba principalment en terrasses o zones planes.
- Paisatge agrícola, ramader o forestal: especificar si la pedra seca es troba en zones agrícoles, ramaderes o forestals.
- Activitat en el paisatge: descriure si l'àrea és activa amb activitat agrícola, ramadera o si ha estat abandonada.
2.5. Altres elements vinculats amb la Pedra Seca:
- Identificar quins altres elements del paisatge estan estretament vinculats amb la presència de pedra seca. Això pot incloure:
- Elements naturals com rius, muntanyes o altres formacions geogràfiques.
- Elements construïts com cases tradicionals, camins o altres infraestructures.
2.6. Conclusions i observacions:
- Extreure conclusions basades en la investigació sobre la relació entre la pedra seca i el paisatge a l'àrea assignada. Observacions addicionals sobre la importància cultural o històrica també podrien ser rellevants.
- Creació d'un projecte visual (1 hora):
- Amb la informació recopilada, creem un projecte visual (infografies, mur de publicacions per a Instagram, vídeos curts en format TikTok o tríptics) que ressaltin els elements més rellevants de la pedra seca i el paisatge que contribueix a crear a la seva àrea. Incorporació d’imatges, dades numèriques i dades històriques en un format visual i estètic.
- Presentació dels projectes (45 minuts):
- Cada grup presenta el seu projecte visual a la classe, destacant els aspectes únics de la pedra seca i les característiques del paisatge que contribueix a crear a la seva àrea.
- Reflexió final (15 min):
Possibles preguntes de reflexió:
- Què us ha sorprès més sobre la pedra seca a Catalunya?
- Com s'han adaptat els paisatges a través d'aquesta tècnica de construcció?
- Què he après?
Situació d’aprenentatge 2: Revitalitzem el paisatge Rural: Projectes Sostenibles amb Pedra Seca
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre els desafiaments actuals del món rural i identificar oportunitats emergents.
- Explorar la tècnica de construcció de pedra seca com a element cultural i sostenible.
- Fomentar la creativitat i la consciència ambiental a través de la creació de projectes centrats en la pedra seca.
- Presentar les idees de manera efectiva a la comunitat educativa.
- Introducció (15 minuts):
- Lectura en grup de l'article Una oportunitat de canvi per al món rural
- i discussió sobre els desafiaments del món rural, incloent-hi la crisi climàtica, els riscos d'incendi i les crisis econòmiques.
- Resum dels punts clau de l’article i reflexió sobre les oportunitats que ofereix la pedra seca en la revitalització rural.
- Investigació sobre la Pedra Seca (45 minuts):
- Investigació per grups dels diferents aspectes de la tècnica de pedra seca: història, importància cultural, avantatges ambientals i contribució als ODS, entre d’altres. Ajudant-nos de recursos en línia, llibres i altres fonts per recopilar informació detallada.
- Brainstorming i proposta de projectes (30 minuts):
- Cada grup tria o proposa un projecte basat en la pedra seca per revitalitzar àrees rurals (rutes turístiques, jocs interactius, activitats educatives, iniciatives sostenibles, etc.).
- Desenvolupament dels projectes (mínim 2,5 hores):
- Els grups treballen en el desenvolupament pràctic dels seus projectes, creant maquetes, presentacions visuals o altres materials per il·lustrar com funcionaria el seu projecte.
- Presentació a la comunitat educativa (mínim 1 hora):
A continuació podeu escollir una activitat o ambdues, ja que són complementàries.
- Opció A: Presentació dels projectes a la classe. Fomentar la participació i la discussió sobre els avantatges i desavantatges de cada projecte i com podrien contribuir a revitalitzar les àrees rurals.
- Opció B: Presentació dels projectes a altres membres de la comunitat educativa com ara famílies, altres classes o entitats del barri. Podeu, fins i tot, contactar amb alguna entitat o organització catalana especialitzada en la Pedra Seca.
- Llista de les principals entitats membres de l’Associació per la pedra seca i l'arquitectura tradicional.
Situació d’aprenentatge 3: Elevator pitch per a la Sostenibilitat de la Pedra Seca
Objectius d'aprenentatge:
- Identificar i articular els beneficis de la pedra seca en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
- Desenvolupar habilitats de comunicació efectiva.
- Destacar la importància de la pedra seca com a solució sostenible i cultural.
- Introducció (15 min):
- Lectura de l’article Un sistema constructiu tradicional i sostenible amb l’objectiu de preparar un elevator pitch sobre la pedra seca i com pot contribuir als ODS, destacant l'impacte positiu que les accions individuals i colectives poden tenir.
- Investigació i preparació del discurs (45 min):
- Investigació sobre com la pedra seca és una solució sostenible.
- Selecció de 3 a 5 punts clau per destacar en el nostre discurs. Cal utilitzar exemples específics i relacionar-los amb alguns dels ODS.
- Preparació i pràctica del discurs (1 hora):
- Cada estudiant practica l'art de comunicar els beneficis de la pedra seca de manera clara i concisa en aproximadament un minut. Per preparar el discurs podeu utilitzar aquest recurs com a exemple: Elevator pitch. Tienes 20 segundos - eduCaix
- Presentacions (1 hora):
- Cada estudiant presenta el seu elevator pitch davant de la classe.
- Després de cada presentació podem:
- Opció A: obrim debat per compartir idees i preguntar sobre els elements destacats.
- Opció B: en ocult, tenir un sistema de votacions per simular que som inversors i escollir el millor elevator pitch.
Activitat d’ampliació:
- Reflexió (30 min):
- Comentem les presentacions dels altres i compartir impressions.
- Qüestionem els reptes i èxits que hem tingut en comunicar els beneficis de la pedra seca.
- Redacció del elevator pitch final (30 min):
- Basant-nos en la retroalimentació i les discussions, incorporem millores al nostre elevator pitch.
- Sessió final:
- Presentació dels millors discursos davant de membres convidats de la comunitat, simulant una situació realista. Per afegir autenticitat, podríem convidar a professionals o membres destacats del món sostenible.
Situació d’aprenentatge 4: Exploració de l'Art i la Història de la Pedra Seca: Visita a l'exposició "Dues Pedres"
Objectius d'aprenentatge:
- Desenvolupar habilitats de recerca i de redacció.
- Millorar les habilitats de comunicació oral i escrita.
- Explorar la història i la importància de la pedra seca en la cultura catalana.
- Preparació de la visita (1 hora)
- Investiguem l'exposició "Dues Pedres" al Palau Robert sobre l'ús artístic i històric de la pedra seca.
- Realitzem una recerca prèvia sobre la importància cultural i històrica de la pedra seca a Catalunya a partir de la lectura de l’article L’art de la pedra seca com a font d’inspiració.
- Visita a l'exposició
- Es proporciona un full de treball amb preguntes guia perquè els alumnes reflexionin sobre què estan veient i facin anotacions durant la visita.
Preguntes guia:
- Quines impressions inicials tens de l'exposició de la pedra seca? Descriu si alguna cosa específica va cridar la teva atenció de manera immediata.
- Quins elements visuals o audiovisuals destaquen més per a tu? Identifica elements específics, ja siguin obres d'art, projeccions, o detalls visuals que hagin captivat la teva atenció durant la visita.
- Quina informació nova has après sobre la pedra seca durant la visita? Enumera i destaca els punts específics que consideris més rellevants o interessants sobre la tècnica de la pedra seca que no sabies abans.
- Quins detalls, objectes o documents exposats consideres més rellevants? Per què?
- Quines són les principals idees o missatges que creus que l'exposició vol transmetre sobre la pedra seca? Intenta resumir els temes o missatges centrals que l'exposició pretén comunicar sobre la pedra seca.
- Com creus que aquesta exposició contribueix a la comprensió de la pedra seca en la cultura catalana? Examina de quina manera l'exposició destaca la rellevància i el paper de la pedra seca en la cultura catalana.
- Hi ha alguna pregunta o aspecte que t'hagi quedat pendent de conèixer o aprofundir després de la visita?
- Quina és la teva opinió general sobre l'exposició de la pedra seca? La recomanaries a altres persones? Per què? Resumeix la teva impressió general sobre l'exposició i argumenta si la recomanaries als altres, amb raons específiques que puguin captar l'interès dels altres.
3. Com ha anat l'exposició? (30 minuts)
- Després de la visita a l'exposició, és el moment de compartir les impressions i les experiències. Creem un diàleg a partir d’una discussió sobre els aspectes destacats de l'exposició.
Preguntes guia per a la discussió:
- Quins elements us han sorprès o cridat més l'atenció durant la visita?
- Com us heu sentit explorant els diferents paisatges de pedra seca?
- S'han acomplert les vostres expectatives? Per què o per què no?
- Hi ha algun aspecte que haguéu volgut veure més aprofundit o detallat?
- Com creieu que aquesta exposició contribueix a preservar i promoure la cultura de la pedra seca?
4. Elaboració de la crònica (1,5 hores)
- Amb les experiències fresques, procedim a redactar una crònica sobre la visita a l'exposició de la pedra seca.
- Seguim la guia de junior report de com redactar una crònica com a model i orientació per dur a terme la redacció.
5. Presentació de la crònica: (45 hores)
- Compartim reflexions de manera oral amb els altres membres de la classe.
- Cada estudiant disposa d’un temps limitat per compartir la seva crònica oralment. Amb l’objectiu d’atraure la participació dels oients per dialogar i aprofundir en detalls interessants o curiositats.
6. Reflexió final: (15 min)
- Què hem après de nou durant aquesta experiència?
- Com ha influït aquesta visita en la vostra comprensió de la pedra seca i la cultura catalana?
- Quins elements us han impactat més?
Situació d’aprenentatge 5: Ruta fotogràfica de Pedra Seca: Documentació i Exposició
Objectius d'aprenentatge:
- Identificar i documentar les construccions de pedra seca a l'àrea local.
- Desenvolupar habilitats fotogràfiques i periodístiques mitjançant un fotoreportatge.
- Crear una exposició a l'escola per compartir els descobriments amb la comunitat educativa.
- Introducció (45 min):
- Lectura de l’article Dels murs als espais coberts i discussió sobre la tècnica de la pedra seca i la seva importància cultural i històrica.
- Lectura de l’article “La posició i la distància: els diferents tipus de plans” i de “Com fer un reportatge” per tal de descobrir i practicar les diferents tècniques fotogràfiques i els elements importants en un fotoreportatge.
- Formació de grups (15 min):
- Ens dividim en petits grups per l’organització logística de les visites.
- Visita de camp i fotoreportatge:
- Cada grup fa una visita de camp per l’àrea local, prenent fotografies de les construccions de pedra seca que trobin interessants.
- Animem-nos a entrevistar residents locals si és possible per aconseguir més informació.
- Selecció i preparació de fotografies (1 hora):
- Selecció de les millors fotografies que destaquin les característiques i la diversitat de les construccions.
- Inserim breus descripcions per acompanyar les imatges.
- Preparació de l'exposició i creació de material expositiu (1 hora):
- Cada grup prepara una presentació visual amb les fotografies seleccionades per a l'exposició a l'escola.
- Organitzem les imatges per zones geogràfiques o temàtiques.
- Creem material addicional com cartells, panells informatius i breus textos explicatius.Incloem detalls sobre la història, funció i importància cultural de les construccions.
- Muntatge de l'exposició a l'escola (1 hora):
- Utilitzem un espai a l'escola per muntar l'exposició.
- Cada grup disposa els seus elements expositius amb cura.
- Inauguració de l'exposició (opcional):
- Organitzem una inauguració per presentar i compartir els descobriments i aprenentatges a la comunitat educativa.
- Expliquem breument els aspectes més destacats dels fotoreportatges.
- Tancament i reflexió (30 min):
- Concloem l'activitat amb un debriefing on reflexionem sobre el que hem après, les dificultats trobades i el valor de documentar el patrimoni local.
Guia Docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Recursos
- 4. Seqüència de les activitats i avaluació
- 5. Idees per la implementació d'aquesta situació d'aprenentatge.
A continuació, es descriuen cinc situacions d’aprenentatge per explorar la riquesa de la tècnica de la Pedra Seca a Catalunya, connectant amb el patrimoni cultural i comprenent-ne la rellevància en diversos àmbits.
Les activitats s’han desenvolupat amb la col·laboració d'experts i recursos del Palau Robert,que actualment acull una exposició dedicada a la Pedra Seca. Inclouen investigació, presentacions visuals i projectes pràctics, així com tasques que desenvolupen les habilitats de comunicació efectiva.
És apte per a cursos de secundària, amb una especial rellevància per a assignatures com Ciències Socials/Història, Geografia, Tecnologia, Ètica i valors, Ciències Naturals, Educació Visual i Plàstica i Llengua i Literatura. Fomenta competències transversals com la capacitat d'investigació, el pensament crític i el treball en equip. S'estima que la seva implementació requereix aproximadament 23 hores, però la durada pot ajustar-se segons les necessitats i objectius de cada grup i docent.
Un viatge apassionant per descobrir la història i importància de la Pedra Seca a Catalunya. Estàs preparat per aquesta immersió cultural i constructiva?
És important compartir els objectius d'aprenentatge al començament i assegurar-se que l'alumnat els compren. En aquestes situacions d’aprenentatge destaquen els següents objectius:
- Comprendre i analitzar la riquesa i diversitat dels paisatges formats per la pedra seca a Catalunya, explorant les seves característiques i relacions amb l'entorn.
- Desenvolupar habilitats de recerca, síntesi d'informació i presentació visual per explorar la presència i les característiques de la pedra seca.
- Fomentar la consciència ambiental i la creativitat mitjançant la creació de projectes centrats en la pedra seca per revitalitzar àrees rurals, identificant oportunitats emergents i desafiaments actuals.
- Identificar i articular els beneficis de la pedra seca en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), desenvolupant habilitats de comunicació efectiva i destacant la seva importància cultural.
- Documentar les construccions de pedra seca a l'àrea local mitjançant habilitats fotogràfiques i periodístiques, creant un fotoreportatge i exposant els descobriments a la comunitat educativa.
Es recomana la consulta dels següents recursos per aprofundir en la comprensió i exploració de la Pedra Seca a Catalunya:
Lectures i articles:
- La pedra seca: una tècnica per construir que encara perdura
- Una oportunitat de canvi per al món rural
- Un sistema constructiu tradicional i sostenible
- Dels murs als espais coberts
- L’art de la pedra seca com a font d’inspiració
Recursos en línia:
Materials i recursos pràctics:
- Articles per descobrir i practicar les diferents tècniques fotogràfiques i els elements importants en un fotoreportatge.
- La posició i la distància: els diferents tipus de plans
- Com fer un reportatge
- Equip fotogràfic (càmeres o telèfons mòbils amb càmera) 2. Fulls de treball amb preguntes guia per a la documentació durant la visita de camp.
- Materials artístics com cartolines, pintures i retoladors per a la creació del material expositiu.
- Espai a l'escola per a l'exposició dels projectes visuals i fotoreportatges.
- Projector o pantalla per a les presentacions visuals.
- Accés a l'exposició sobre la Pedra Seca.
- Fulls de treball amb preguntes guia per a la visita a l'exposició.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 |
Activitat 2 |
Activitat 3 |
Activitat 4 |
Activitat 5 |
3h |
4h +presentació |
3h (+1h ampliació) |
4h + visita a l’exposició |
4 hores + visita de camp |
Activitat 1: Descobrim els paisatges de la Pedra Seca: Investigació i Presentació Visual
En aquesta activitat, els estudiants exploraran els paisatges formats per la pedra seca a Catalunya. Mitjançant la recerca en grups sobre àrees geogràfiques destacades, identificaran la presència de pedra seca, descriuran les seves característiques i relacionaran aquesta tècnica amb els paisatges locals. Finalment, presentaran la seva investigació de manera visual, utilitzant infografies, murals o vídeos curts.
Com que a les Activitat 1,2 i 3 es fa una presentació, recomanem utilitzar un Tracker igual o similar al següent: Com fer una bona presentació?. Recordeu que és important presentar-l’ho a l'alumnat des de l'inici perquè sàpiguen què s'està avaluant en aquest moment. Es pot fer tant en forma d'autoavaluació, coavaluació com heteroavaluació.
També proposem una graella d'avaluació per a les habilitats socioemocionals, que es pot utilitzar tant per a l'autoavaluació com per a l'avaluació per part dels altres durant el projecte:
Rubrica d'avaluació de les habilitats socioemocionals
Activitat 2: Revitalitzem el paisatge Rural: Projectes Sostenibles amb Pedra Seca
En aquesta segona activitat, els estudiants aplicaran els coneixements adquirits per identificar oportunitats per revitalitzar àrees rurals mitjançant la tècnica de la pedra seca. Treballaran en grups per desenvolupar i presentar projectes sostenibles que incorporin la pedra seca com a element cultural i constructiu. La presentació dels projectes es pot fer a la comunitat educativa o altres entitats.
Activitat 3: Elevator Pitch per a la Sostenibilitat de la Pedra Seca
En aquesta activitat, els estudiants identificaran i articularan els beneficis de la pedra seca en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Mitjançant la investigació i preparació d'un discurs d'elevator pitch, destaquen els punts clau sobre com la pedra seca pot contribuir positivament als ODS. Cada estudiant presentarà el seu discurs a la classe, fomentant la comunicació efectiva i la comprensió dels beneficis de la pedra seca.
Activitat 4: Exploració de l'Art i la Història de la Pedra Seca: Visita a l'Exposició "Dues Pedres"
En aquesta activitat, els estudiants visitaran una exposició sobre l'ús artístic i històric de la pedra seca. Prèviament, realitzaran una recerca sobre la importància cultural i històrica de la pedra seca a Catalunya. Durant la visita, respondran a preguntes guia per reflexionar sobre l'exposició i la seva relació amb la cultura catalana. Posteriorment, redactaran una crònica sobre la visita, compartint impressions i coneixements adquirits.
Activitat 5: Ruta Fotogràfica de Pedra Seca: Documentació i Exposició
En l'última activitat, els estudiants identificaran i documentaran les construccions de pedra seca a l'àrea local mitjançant una ruta fotogràfica. Amb habilitats fotogràfiques i periodístiques, crearan una exposició a l'escola per compartir els descobriments amb la comunitat educativa. L'exposició inclourà fotografies seleccionades, descripcions i material addicional com cartells explicatius.
Finalment, presenten l'exposició a la comunitat educativa i actuen com a guies.
Llista de Verificació per al Treball en Grup |
Si/No |
Cada membre del grup ha estat assignat a una temàtica específica per investigar. |
|
El grup està treballant de manera col·laborativa i fomentant la participació de tots els membres. |
|
S'està utilitzant una combinació de recursos i fonts fiables per obtenir informació sobre la temàtica assignada. |
|
S'ha realitzat una recopilació adequada d'informació sobre la temàtica, incloent dades rellevants i esdeveniments clau. |
|
Els membres del grup han compartit les seves idees i opinions sobre el que hauria de tenir l'exposició, tant individualment com en parelles i en el grup de 4 persones. |
|
S'ha pres una decisió final sobre el contingut, el format i els recursos que s'utilitzaran a l'exposició. |
|
S'ha realitzat una planificació clara sobre la divisió de tasques i responsabilitats per a la creació de l'exposició. |
|
El grup està treballant de manera eficient i aprofitant el temps de manera adequada per completar les tasques assignades. |
|
Es fomenta la comunicació efectiva i la resolució de conflictes constructiva dins del grup. |
|
El grup està realitzant revisions i correccions necessàries per assegurar la qualitat i la coherència de l'exposició. |
|
- Expressa les teves expectatives de treball a l’alumnat. És important que sàpiguen que s’espera d’ells i elles en tot moment perquè d’aquesta manera podràs fer comentaris positius o de millora en les accions i actituds que tenen.
- Utilitza un temporitzador pels moments de treball autònom. Per treballar de forma eficaç i aprofitar el temps a l’aula, suggerim utilitzar un temporitzador que mostri el temps disponible per fer la tasca encomanada. Aquest ha de ser visible per tothom.
- Comprova que l’alumnat ha entès la tasca. Quan expliquem un procés o una activitat és important comprovar què ha entès l’alumnat. Per això, suggerim aplicar una tècnica de verificació de la comprensió. Pregunta al grup classe què ha entès i demana que detallin, entre tots i totes, que hauran de fer en la present activitat. Així, podràs recopilar informació, resoldre dubtes i emfatitzar allò que creguis necessari.
- Comparteix els objectius de l’activitat. És crucial que l’alumnat sigui conscient de quins són els objectius d’aprenentatge de la sessió perquè sàpiguen què esperem d’ells i elles. T’animem a projectar-los a la pissarra i llegir-los conjuntament.
- Dedica uns minuts a cada grup. Quan fem treballs autònoms i complexos, sobretot de creació de productes finals, recomanen dedicar un mínim de 5 minuts a cada grup per ajudar-los a organitzar les parts del producte, així com resoldre possibles dubtes. És probable que l’equip que més dificultats tingui sigui el que menys dubtes pregunti. Cal demanar-los que t’expliquin què han de fer i com ho faran. Això pot ajudar-te a veure on tenen més dificultats.
- Reparteix rols de treball. Quan fem treballs autònoms pot ajudar-te repartir rols amb tasques ben definides. Aquí et deixem algunes idees:
- Sheriff: seguiment del pla de convivència i control de normes.
- Rellotger: control del temps quan s’assignin tasques a fer durant la classe.
- Altruistes i cercadors: experts en un tema, necessitats d’ajuda en un tema.
- Secretari: apunta deures o tasques i els revisa si s’han fet.
- Emprenedor: recull propostes d’interès (temàtiques d’aprenentatge, dinàmiques, jocs, premis…).
- Advocat: mediador de conflictes.
- Periodistes o curiosos: porta una notícia setmanal per comentar amb la classe.
- Sublevat/da o detectiu o crític: recull de manera anònima en una capsa les queixes, comentaris, etc. de la classe i ho fa arribar al professor/a.
L'avaluació s'enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. S'aconsella tenir en compte el procés partint d'una avaluació inicial com a contínua i final, així com també realitzar autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.