No existeix una vareta màgica per motivar a l’alumnat. La motivació oscil·la i s’ha d’anar alimentant dia a dia. La millor manera de motivar l’alumnat depèn del context en el qual et trobes com a docent. De totes maneres, sí que hi ha algunes recomanacions que podem donar-vos d’acord amb experiències d’èxit d’altres centres:
- Els grups de treball no haurien de ser superiors a 3 persones per grup. Treballar en grups reduïts de 2 o 3 persones, o inclús individualment (en algun moment), pot incentivar la motivació i la responsabilitat de cadascú.
- Assegurar-se que tothom té alguna publicació amb el seu nom a la revista pot ajudar al fet que l’alumnat entengui que el que fa a l’aula té una transcendència en el món, més enllà de la nota que el seu professor li posarà. Per tant, a l’inici de curs recomanem prioritzar la freqüència de publicació a la qualitat d’aquestes. I a mesura que avanci el curs recomanem augmentar l’exigència de les peces per assegurar-se que siguin de qualitat.
- Tenir documents tangibles i treballar de tant en tant amb paper pot ajudar-vos a arrencar el projecte. Imprimir les tasques periodístiques, les llistes de verificació, tenir un espai a l’escola amb les últimes notícies de la revista, etc. pot fer que l’alumnat, i tota la comunitat educativa, sigui més conscient de l’existència i importància de la revista.
- Escollir les temàtiques que motiven a l’alumnat pot ajudar a engrescar-los. Treballar les temàtiques més rellevants pel professorat us ajudarà a motivar-vos a vosaltres mateixos, però estaria bé que en certs moments de l’any l’alumnat pugui escollir sobre què vol parlar en la seva peça periodística.
- Treballar diferents formats i gèneres sempre és bona idea. Si només treballem un format pot arribar a cansar a l’alumnat i fer que el projecte sigui massa monòton.
- Participar en activitats d’entorn (sortir de l’escola a cobrir algun tipus d’esdeveniment cultural com a redactors i redactores d’un mitjà de comunicació) acostuma a ser una experiència molt engrescadora pels estudiants.
- Aprofitar a l’editora o editor Junior Report RED per incentivar la motivació. Heu de tenir en compte que teniu una periodista professional fent el seguiment del vostre centre: presenta reptes (vídeo presentació de cada SA), revisa els materials i fa comentaris, envia un butlletí trimestral de les vostres peces, etc. És important que l’alumnat sigui conscient d’aquesta figura de l’àmbit professional que està supervisant la seva feina. A l’alumnat li encanta que la seva feina arribi a persones externes a l’escola.
- Les hores de coordinació entre el professorat implicat són molt importants. Aquesta mesura no depèn exclusivament del professorat, però sí del centre i, per tant, vosaltres, sou part d’aquesta. Seria meravellós insistir a la direcció per trobar un espai compartit en l’horari perquè pugueu parlar del dia a dia a l’aula: quina SA heu fet, que us ha funcionat, quina idea heu tingut, quina sortida o activitat d’entorn podeu fer, com funcionen els grups de treball, etc.