Coincidint amb el Saló de l’Ensenyament, consultem amb els especialistes de DEP Institut com treure profit de l’esdeveniment
El Saló de l’Ensenyament obre portes aquesta setmana a Barcelona. Fins al proper 19 de març, els estudiants poden trobar en aquesta fira informació sobre les diferents opcions formatives que tenen un cop acabat el batxillerat.
Tal i com explica Gemma Latorre, directora de l’àrea de Projectes Educatius i Orientació de DEP Institut, les fires educatives com el Saló de l’Ensenyament són un recurs molt útil per als i les joves, tant a l’hora de decidir quins estudis cursar com d’escollir el centre on realitzar-los.
Malgrat això, com que en aquest tipus d’esdeveniments hi ha una gran quantitat d’informació, activitats i oportunitats, els estudiants corren el risc d’acabar transitant sense rumb, recopilar bosses i bosses de material promocional i tornar a casa amb la sensació de no haver aconseguit informació útil per afrontar la seva transició educativa.
Per això, amb la col·laboració dels experts en Orientació Professional de DEP Institut, us volem oferir una sèrie de recomanacions per treure profit de les fires educatives com el Saló de l’Ensenyament.
Abans de la visita
1. Exploració dels interessos
És imprescindible fer un procés de reflexió i autoconeixement que permeti identificar quins àmbits de formació desperten interès en els nois i noies. Així, podran valorar personalitat, habilitats, competències i interessos professionals.
Moltes vegades, el mateix centre educatiu fomenta aquest procés. Però també hi ha diferents eines i recursos per fer aquesta exploració. Una eina útil, intuïtiva i d’accés gratuït és el GR d’Educaweb, un test d’autoconeixement que proporciona una primera aproximació a àmbits de formació.
Una altra eina que pot ajudar a fer aquesta exploració és LCI Quest de LCI Barcelona, també d’accés obert i gratuït, que a més aporta informació sobre les Competències per a la Gestió de la Carrera, els àmbits professionals als quals dedicar-se i alineació amb els entorns d’aprenentatge dels estudis universitaris i la Formació Professional.
2. Investigar les professions i l’oferta formativa
Un cop identificats els àmbits d’interès, és important investigar quines professions estan vinculades a aquests àmbits, quines competències, formació i/o titulació es requereixen, etc. Aquesta investigació prèvia acaba amb una exploració d’aquesta formació, per saber si es tracta d’un grau universitari o d’un cicle formatiu, quins requisits d’accés té, quines característiques, i també sobre els centres formatius que l’ofereixen.
Tant si volem explorar professions com l’oferta formativa, hi ha nombrosos recursos que poden resultar molt útils. Per exemple, la web de Barcelona Treball, on es poden descobrir les professions vinculades a sectors econòmics clau. En el cas de l’oferta formativa, tant triaeducativa.gencat.cat del Departament d’Educació, com el canal universitats del Departament de Recerca i Universitats, són bons recursos per aquesta tasca.
3. Visita la web de la fira
Quan se celebra un esdeveniment com el Saló de l’Ensenyament, és imprescindible visitar la web oficial, consultar el llistat d’expositors que podràs trobar-hi i quines activitats estan programades.
Algunes fires ofereixen visites guiades, a través de les quals es pot saber on estan els centres segons la seva oferta formativa (graus universitaris, formació professional, formació no reglada) o els serveis que ofereixen (idiomes, experiències de mobilitat formativa, …).
4. Planificar la visita
És recomanable fer una llista de centres als quals adreçar-se per conèixer-ne l’oferta formativa, anotar els dubtes o consultes que es volen resoldre i tenir clar la programació d’altres activitats, com ara tallers, xerrades, demostracions, etc. (horaris, espais, si requereix inscripció prèvia, …).
També és important no oblidar l’accés, és a dir, comprar l’entrada, tenint en compte el dia i l’horari previst per a la visita.
Durant la visita
5. Localitzar els centres d’interès
Tenint en compte tota la feina feta prèviament, arriba l’hora de contactar amb els centres educatius. A més de la informació que s’ha consultat a la web, resulta molt útil demanar un plànol de la fira i marcar els centres a visitar.
6. Recopilar la informació sobre estudis i centres d’interès
A l’hora d’adreçar-se als centres cal tenir present el conjunt d’informació que es vol aconseguir. Però, quina és aquesta informació? Totes les dades o aspectes que poden entrar en joc a l’hora d’escollir uns estudis i el centre on fer-los. L’oferta formativa, programa d’estudis, possibilitat de pràctiques a empreses, equip docent, horaris, preus, borsa de treball, instal·lacions i serveis són algunes de les qüestions a plantejar.
7. Assistir a les activitats i experiències que ofereix la fira
Hi ha activitats que ofereixen els mateixos centres educatius, que de manera experiencial –mitjançant tallers, demostracions, xerrades d’estudiants o professionals, etc.– presenten la seva oferta formativa o el seu estil d’aprenentatge al visitant.
També hi ha activitats organitzades per la fira, que orienten els i les joves sobre diferents itineraris formatius o d’altres elements que entren en joc en la tria d’uns estudis.
Ja siguin activitats dels centres expositors com de l’organització de l’esdeveniment, aquestes poden complementar l’exploració de l’oferta formativa i ajudar a la reflexió envers al procés de tria.
Després de la visita
8. Revisar la informació recopilada
Tot i que sembla una obvietat, no n’hi ha prou de recopilar la informació. Cal revisar-la i fer-ho en el marc del procés de presa de decisions. De totes les opcions plantejades, un cop revisada la informació, quines es prioritzen? Quins centres, dels que ofereixen aquesta informació, encaixen més amb els interessos del o la jove? Quines diferències hi ha entre els diferents centres (model d’ensenyament, pla d’estudis, especialitats o mencions, …)?
9. Contactar amb els centres prioritaris
A partir del llistat d’estudis i centres prioritaris, es pot valorar la possibilitat de sol·licitar una entrevista personalitzada o bé assistir a les Jornades de Portes Obertes.
Visitar les instal·lacions, conèixer l’entorn del centre i establir un contacte personalitzat on plantejar dubtes més concrets pot acabar d’ajudar a prioritzar unes opcions per sobre d’unes altres.
Triar uns estudis i el centre on fer-los pot ser un procés complex, encara més en un context de canvi personal i de transició educativa. Però també és un trajecte emocionant, il·lusionant i ple d’oportunitats. Aprofitar recursos com la visita a una fira educativa ajuda a afrontar aquest procés d’una mnanera més informada i fonamentada.
LCI Barcelona al Saló de l’Ensenyament
L’escola de disseny LCI Barcelona participarà al Saló de l’Ensenyament. En concret, seran presents al Pavelló 1, dedicat als centres universitaris, a l’estand A100, i també tindran presència al Pavelló 2 (CFGS) a l’estand A138.
A més, el centre és patrocinador de l’escenari d’Adolescents i durant el Saló sortejaran un curs d’estiu de disseny valorat en 660 euros. A l’escenari d’Adolescents hi haurà uns rollups amb un QR que portarà al formulari d’inscripció per al sorteig.