El diari per a joves Junior Report i el Centre de Fotografia KBr la Fundació MAPFRE llancen una Unitat Didàctica gratuïta sobre fotografia
Fer una fotografia és senzill. Ara ja no cal disposar d’una càmera perquè es pot fer simplement amb un telèfon mòbil. Des de l’arribada de l’era digital, rebem múltiples imatges diàriament i fins i tot fem fotografies de manera compulsiva. Però ens hem plantejat què volem o què podem expressar amb una fotografia? Fer una bona fotografia no és tan senzill.
És una tècnica que forma part de l’art visual: capturar moments que perduren en el temps utilitzant la llum com a mitjà principal. El fotògraf escull una temàtica, decideix allò que cerca transmetre a través d’una imatge i pot utilitzar diverses tècniques per fer-la. La fotografia no sempre es va considerar com un art però, al llarg del segle XX, les diferents tendències estètiques van ajudar a demostrar el potencial d’aquesta eina.
Conèixer els elements de la tècnica fotogràfica per comprendre el seu abast com a obra d’art, així com generar pensament crític en els joves a través de la imatge fixa són els objectius de la Unitat Didàctica elaborada per Junior Report en col·laboració amb el Centre de Fotografia KBr de Fundació MAPFRE Barcelona.
A través d’un seguit d’articles informatius, acompanyats d´una fitxa amb activitats per treballar al´aula, s´explicarà de forma pedagògica i contextualitzada els aspectes més rellevants de l´art de captar imatges.
En concret, la Unitat Didàctica consta de 5 articles que expliquen quins són els elements clau de la fotografia, quins tipus de plànols fotogràfics hi ha o quins són els professionals que fan possible una exposició. Aquests continguts informatius també fan un recorregut històric per la fotografia a Catalunya i desenvolupen les fites més destacades de grans noms de la fotografia mundial, com són William Eggleston, Consuelo Kanaga i Louis Stettner.
Quan la fotografia és art
El Centre de Fotografia KBr de la Fundació MAPFRE Barcelona ofereix als centres educatius un ampli programa de tallers i visites dinamitzades a les exposicions que s’organitzen d’una manera didàctica i atractiva.
Les activitats del centre volen contribuir a la projecció de Barcelona mitjançant la fotografia artística, un àmbit associat al potencial cultural de la Catalunya contemporània. El programa Quan la Fotografia és Art està pensat per oferir a nens i joves una sèrie de coneixements sobre la imatge fixa.
Les activitats permeten als alumnes reconèixer la naturalesa de la fotografia, com a obra d’art, com a testimoni documental o com a element per a la memòria personal, entre d’altres. A més, podreu aprendre els conceptes bàsics per identificar i apreciar els valors artístics d’una imatge fotogràfica.
Entre els objectius del programa educatiu també hi ha utilitzar la fotografia com a eina per expressar i compartir idees i emocions. També servirà per obtenir les nocions essencials per analitzar les imatges. D’aquesta manera, els alumnes es podran desenvolupar, tenir criteri i una opinió formada quan rebin però també quan ells mateixos generin imatges.
El projecte educatiu distingeix les activitats tenint en compte les edats dels alumnes a qui s’adreça. Per als estudiants que cursen entre el tercer i el sisè de primària, s’ofereix una iniciació a la fotografia. Activitats didàctiques que us ensenyarà a construir una càmera fosca, aquell invent a partir del qual s’han desenvolupat les eines per fer fotografies. A partir d’aquí, podreu observar la importància de l’entrada de llum per capturar imatges.
Als alumnes de secundària i batxillerat, el programa fa un pas endavant i permet als joves desenvolupar la seva creativitat després d’obtenir els coneixements generals. Podran participar en una sortida per fer fotografies amb càmeres Fujifilm T-X 200 en espais oberts com són el port de Barcelona i la platja.
D’altra banda, el programa didàctic també està enfocat als centres d’educació especial i gratuïtament. A més, les famílies tenen lloc al KBr, per visitar i gaudir amb els tallers, els dissabtes al matí, així com per a grups d’adults i associacions.
Unitats Didàctiques per treballar a l’aula
Junior Report és un diari d’actualitat que aspira a convertir-se en un referent informatiu per als joves lectors, però també vol ser una eina pedagògica per a docents.
En aquest sentit, l’equip de periodistes i pedagogs del diari dissenya Unitats Didàctiques formades per articles divulgatius i recursos educatius, com ara fitxes d’activitats i diapositives projectables. A través d’aquestes càpsules informatives, els alumnes descobreixen els grans temes globals a l’aula o des de casa.
Les Unitats Didàctiques estan disponibles a la pàgina web de Junior Report.