16 gener 2025
spot_img
16 gener 2025

Cançons per aprendre a ser persones

La música als esplais i dels caus funciona com a transmissora de valors i crea vincles de comunitat

Fent camí, Puff el drac màgic, les cançons de Xesco Boix o les d’El Pot Petit. Qui no les ha cantat alguna vegada a la vora del foc? La música forma part dels records indissociables de la vida als caus i als grups d’esplai, i les cançons que han marcat diverses generacions d’infants continuen passant de generació en generació.

Aquest llegat musical ajuda els joves a connectar amb la llengua, la cultura i la història del seu entorn, i també fomenta el creixement personal i el desenvolupament d’habilitats emocionals i socials.  A través de la música, els nens i nenes aprenen a valorar la companyia, la diversió compartida i l’entorn.

Dins l’educació en el lleure, la música és un element imprescindible. Ens acompanya en els moments d’oci i diversió, com les vetllades de campament o les colònies. Cantar en rotllana, les danses espontànies, i fins i tot les cançons de bona nit, són rituals que formen part de les activitats dels caus i esplais, i contribueixen a crear el característic entorn de complicitat i cohesió. I no només és una cosa divertida: Quan els infants canten junts, creen una connexió emocional que transcendeix la música mateixa. Per tant, les cançons contribueixen de forma efectiva al desenvolupament emocional, social i cultural dels infants.

Un element central en l’experiència educativa

A l’esplai o cau, la música és un element central en l’experiència educativa. La jornada acostuma a començar amb una cançó de benvinguda, que marca l’inici d’una jornada de jocs, activitats i aprenentatge. La música, de fet, companya tota l’activitat educativa, especialment en moments de reflexió o d’ensenyament. I en aquest context, les cançons ajuden a transmetre valors, coneixements o missatges sobre qüestions com ara el respecte a la natura, la convivència, la llengua o altres aspectes que formen part de l’educació integral dels infants.

Moltes cançons inclouen missatges relacionats amb la cooperació, la solidaritat i el respecte, de manera que ajuden a desenvolupar habilitats socials i emocionals que ajudaran els nens i nenes a créixer com a persones. La música també fomenta l’expressió personal i col·lectiva, serveix per aprendre a comunicar-se millor i a sentir-se part d’un grup.

Una altra de de les funcions de la música als esplais i caus és la d’acompanyar els moments de superació personal i col·lectiva. L’exemple més evident és la caminada fins al cim d’una muntanya. Cantar mentre es porten a terme activitats complexes, com pot ser un recorregut llarg a peu, genera un sentiment de cohesió i d’esperança, i els infants se sentin més motivats i recolzats pel grup.

Però les cançons també sonen a la tenda de campanya o a les vetllades al voltant del foc, i sempre contribueix a transformar en un bon record aquells moments que potser poden ser complicats per als més joves.

Un repertori propi

El repertori musical als caus i grups d’esplai inclou algunes cançons ja clàssiques, com Fent camí o Puff el drac màgic, que a través de les seves lletres fa dècades que ajuden a transmetre valors i a desenvolupar una visió crítica del món.

Artistes com Xesco Boix, Els Setze Jutges o Els Esquirols han estat fonts d’inspiració per a diverses generacions d’infants. Les seves cançons parlen de valors com l’amistat, l’esforç i la solidaritat, com per exemple, La cançó del treball, que ajuda els infants a integrar aquestes idees mentre es diverteixen.

Però la música no només té una funció educativa i reflexiva, sinó també emocional. Cantant junts en rotllana, els infants comparteixen una alegria col·lectiva que fomenta un sentiment de comunitat i cohesió. Aquestes experiències musicals no només s’han quedat en el record com a moments de diversió, sinó que han estat el motor per a molts d’aquests infants per convertir-se en artistes.

Grups com El Pot Petit, Reggae per Xics o Xiula, que actualment són referents en l’àmbit de la música infantil i que sonen a caus i esplais, també van començar a cantar i crear en aquest entorn d’esplai i lleure. Així, la música no només forma part de l’educació emocional, sinó també de la creativitat i del camí professional d’alguns d’aquests infants.

Aquest article forma part de la Unitat Didàctica ‘Cul a Terra’, elaborada en col·laboració amb el Palau Robert.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -