16 gener 2025
spot_img
16 gener 2025

Canviar el món des de l’acció comunitària

L’educació en el lleure també impulsa projectes de transformació social basats en valors com la cohesió, el feminisme o el respecte a la natura

Les activitats que es porten a terme en caus i grups d’esplai transmeten un valors als infants que van més enllà de la simple diversió. En l’educació en el lleure, els joves aprenen a treballar en equip, a respectar la natura i els drets humans i a participar activament en la societat com a ciutadans compromesos.

Aquests valors es traslladen també a diversos projectes d’acció comunitària que s’impulsen des d’aquests espais de lleure. I és que gràcies a les activitats educatives i solidàries, els joves poden implicar-se activament en la societat i generar un canvi real.

En aquest article, podrem conèixer alguns projectes que treballen valors com la cohesió social, el feminisme, la natura, els drets humans i l’educació emocional.

La Murga: pel dret a un habitatge digne

A través de La Murga, un projecte d’aprenentatge i servei impulsat per Escoltes Catalans a Barcelona i Lleida, joves de 15 a 17 anys van treballar per millorar les condicions d’habitatges precaris. Aquesta iniciativa de servei els va permetre conèixer les dificultats de viure en habitatges precaris. Els joves col·laboraven en la rehabilitació d’espais i, al mateix temps, creen vincles entre ells i les persones que viuen en aquestes condicions.

L’objectiu és doble. Per una banda, millorar la seguretat i la salubritat dels habitatges, i per altre fomentar la solidaritat i la confiança mútua. Aquesta experiència educativa també empodera els joves perquè veuen que amb la seva acció poden fer un canvi real a la societat.

Jornades de lleure i feminismes

Les Jornades de Lleure i Feminismes són un espai de trobada entre l’associacionisme educatiu i el moviment feminista i LGTBIQ+. Aquest projecte busca integrar la perspectiva de gènere en l’educació, per tal de promoure la igualtat i la inclusió.

Durant les jornades, els joves i educadors aprenen a identificar i combatre les dinàmiques sexistes, no només en l’àmbit personal, sinó també en els espais educatius. Així, les entitats feministes i LGTBIQ+ poden fer arribar el seu missatge a una audiència més àmplia, amb la finalitat d’apropar-los als més joves.

Les jornades van néixer gràcies  a l’impuls de Casals de Joves, Esplais Catalans i l’Escola Lliure El Sol l’any 2010, i també han participat en l’organització Escoltes Catalans i Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

EduFilms: cinema Jove per a la transformació i inclusió social

La iniciativa de l’esplai El Nus, de Sant Joan Despí i l’associació Meliès de produir un curtmetratge per afavorir la inclusió social de nois i noies d’origen immigratori va ser la llavor d’EduFilms. Aquest projecte combina el cinema i l’educació per reflexionar sobre temes socials i va tenir tant d’èxit que s’ha estès i consolidat entre els esplais, i fins i tot s’organitza el Festival EduFilms per donar-li visibilitat.

Fent un curtmetratge, els joves aprenen tècniques cinematogràfiques, però també aprofundeixen en temes socials. A més, el projecte promou l’ús del català, ja que els films es fan en aquesta llengua.  

Acostem-nos a la natura: compromís amb el medi ambient

El projecte Acostem-nos a la natura va sorgir com a resposta a la crisi climàtica i la situació de sequera. Arran del temporal Gloria que es va produir l’any 2020, Joves de l’Agrupament Escolta i Guia Can Tona de Salt van impulsar un projecte difondre la crisi climàtica, fomentar el respecte a la natura a través d’accions concretes i donar a conèixer l’espai natural de les Deveses de Salt.

Es van fer activitats com la plantació d’arbres o la construcció de caixes niu, que van contribuir a la preservació de l’entorn natural de les Deveses de Salt. A més, aquest projecte va permetre als joves desenvolupar la consciència ecològica a través de l’acció directa.

Tots som meninos: solidaritat internacional amb el Brasil

El projecte Tots som meninos va permetre que un centenar d’educadors i una vuitantena d’adolescents dels centres d’esplai de Catalunya participessin en un projecte de cooperació internacional amb el Brasil. En concret, van poder col·laborar amb el Movimiento Nacional de Meninos e Meninas de Rua, una organització no governamental que defensa els drets dels nens i nenes en situació d’abandonament al Brasil.

Mitjançant colònies, intercanvis i activitats conjuntes, els participants van compartir coneixements sobre metodologies educatives i van fomentar la solidaritat. L’objectiu era sensibilitzar els joves sobre les desigualtats globals i els va ajudar a entendre com la cooperació pot transformar la realitat dels més vulnerables.

El Jardí de les Emocions: educació emocional a través de la natura

El Jardí de les Emocions és un projecte educatiu on els infants aprenen a gestionar les seves emocions gràcies a la seva vinculació amb la natura. Els castors i llúdrigues (infants de sis a vuit anys) de l’Agrupament Escolta i Guia Pere Quart, de Barcelona (Minyons Escoltes i Guies de Catalunya), van decidir crear un petit jardí al pati del seu cau.

El jardí ajudava a representar diferents emocions com l’alegria, la tristesa, la ràbia i la por. Aquest projecte va ensenyar els infants a identificar i expressar les seves emocions, alhora que els va acostar a la natura i els va responsabilitzar en la seva cura. Així, es va treballar l’educació emocional i la responsabilitat ambiental en un únic espai.

Aquest article forma part de la Unitat Didàctica ‘Cul a Terra’, elaborada en col·laboració amb el Palau Robert.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -