La identitat digital: la imatge que deixem a la xarxa
Gestionar la teva identitat digital és clau per protegir la teva reputació i aprofitar les oportunitats que ofereixen les xarxes socials avui
Imagina que estàs buscant feina. Fas una entrevista perfecta, però llavors el teu futur cap navega per internet i busca referències sobre tu a les xarxes socials. I, de sobte, apareix aquella publicació que vas penjar fa uns anys. Potser vas fer un comentari sense pensar, o vas compartir una fotografia que ara veus que no t’afavoreix. A la persona que t’ha de contractar, aquest petit detall pot fer-lo decantar cap a un altre candidat.
Això és la identitat digital: tot allò que deixem escrit o publicat en línia, i que altres poden veure en qualsevol moment fent una simple cerca per internet. Avui, el que hi ha publicat a les xarxes serveix com a carta de presentació, i per això aprendre a gestionar-la és clau per protegir-nos i per mostrar qui som realment.
A diferència de la identitat personal, que mostrem cara a cara, la identitat digital pot arribar a moltes més persones i viatjar molt lluny. Per això, és important aprendre a cuidar-la des de joves, igual que cuidem la nostra reputació al món real.
A les aules, treballar la identitat digital ajuda l’alumnat a entendre que el que passa a la xarxa no és efímer. El que avui sembla un comentari divertit, pot aparèixer d’aquí a uns anys en una entrevista de feina o, fins i tot, definir una relació personal. Aprendre a gestionar aquesta empremta és una competència clau per viure i treballar al segle XXI.
Construir i no només protegir
Parlar d’identitat digital no és només advertir sobre els perills, sinó també descobrir les oportunitats. Les xarxes poden ser un espai per mostrar projectes creatius, compartir coneixement i donar visibilitat a allò que sabem fer.
A l’escola, per exemple, es poden crear perfils d’Instagram dedicats a difondre curiositats científiques. D’aquesta manera, l’alumnat pot aprendre a cercar informació fiable, a redactar textos breus i atractius i a utilitzar imatges lliures de drets.
També es poden impulsar canals de YouTube o pòdcasts escolars on l’alumnat entrevisti persones expertes, expliqui experiments o comparteixi recomanacions de lectura. Això els permet desenvolupar competències comunicatives, aprendre a editar àudio i vídeo i entendre com produir continguts de qualitat que arribin a una comunitat més àmplia.
Projectes com aquest poden ajudar a entendre que la nostra identitat digital també pot ser una carta de presentació positiva: un lloc on mostrar les nostres habilitats, interessos i valors.
Les regles bàsiques per tenir cura de la petjada digital
Treballar la identitat digital a l’aula permet practicar hàbits saludables a internet. Alguns punts clau són:
• Pensa abans de publicar. Pregunta’t si la publicació que vas a fer la voldria veure un professor, un futur cap o un familiar.
• Revisa la privacitat. Configura qui pot veure el que publiques i fes una neteja regular del que ja tens compartit.
• Contrasta la informació. Evita compartir dades o notícies sense saber si són certes.
• Separa espais. Diferencia el teu perfil personal del professional o acadèmic, si cal.
• Mostra el que vols que et representi. Publica contingut que reflecteixi qui ets i què saps fer.
Aquestes pautes no només ajuden a protegir-nos, sinó que ens ensenyen a construir una identitat digital coherent i positiva.
Una competència per al futur
Igual que aprenem a escriure correctament o a parlar en públic, també necessitem aprendre a ser ciutadans digitals responsables. L’educació sobre identitat digital no es tracta només de seguretat a la xarxa, sinó de construir una presència digital que ens obri portes, que sigui respectuosa amb els altres i que reflecteixi allò que realment volem mostrar al món.
Com passa amb qualsevol habilitat, la pràctica i la reflexió són essencials. Les activitats de recerca, els debats a classe i els projectes en línia són eines potents per fer que els joves prenguin consciència i actuïn amb responsabilitat.Treballar la identitat digital a l’escola és preparar els alumnes per viure en un món on el que fem a internet importa tant com el que fem fora de la pantalla.