Hi ha eines de programació com el Scratch que poden facilitar l’aprenentatge
Per Laura Andrés Tallardà
Programar pot semblar una tasca força complexa. Es poden esperar complicats algoritmes i difícils llenguatges de programació. Però en realitat pot ser força més simple. Quins coneixements es requereixen?
“Escriure software o programar no requereix coneixements especialitzats. Només requereix raonament lògic seqüencial i conèixer amb quin llenguatge estem programant. Per exemple, la gran majoria podem parlar, però parlar diversos idiomes (conèixer el llenguatge) ja és més complex”, explica Arnau Cristóbal, consultor educatiu de Cloudalia.
És important ser ordenats. “És molt recomanable que la persona que vulgui aprendre a programar sigui metòdica i ordenada. No són requisits imprescindibles, però facilitaran molt la feina”, apunta Cristóbal.
Què és l’Scratch i quins avantatges té?
Hi ha eines de programació com l’Scratch que poden millorar les nostres capacitats per programar. “Utilitzar plataformes intuïtives i interactives com Scratch facilita la tasca d’aprenentatge, sobretot per als més petits. És més fàcil aprendre els fonaments de la programació estructurada amb Scratch que amb paper i bolígraf o amb un editor de text”, sentencia l’especialista.
L’Scratch és una eina de programació gratuïta creada pel MIT (Massachusetts Institute of Technology) per apropar la programació informàtica als nens i joves de manera simple i amb un entorn gràfic i visual intuïtiu.
“L’entorn ens ofereix una sèrie de blocs amb els quals podem jugar i anar muntant com si fos un joc de peces de muntatge molt famós. Cada un d’aquests blocs és una instrucció que podem definir en un llenguatge de programació. És aquí on l’alumne podrà aprendre a programar gairebé sense adonar-se’n mentre juga”, afirma Cristóbal.
Scratch ajuda a pensar de manera creativa i a raonar. “A través de la diversió i de forma senzilla, ens permet crear animacions, videojocs i aplicacions per interactuar en el món real utilitzant paquets de robòtica educativa”, exposa el consultor educatiu.
El passat 2 de juny es va realitzar un taller d’Scratch per a nens i joves al Mollet és Fira, esdeveniment organitzat per Cloudalia, en el qual es va usar aquesta eina per ensenyar a programar. “Vam creure molt interessant que les famílies coneguessin de primera mà aquest moviment i allo que els seus nens i joves fan al seu centre educatiu”, exposa Cristóbal.
El treball col·laboratiu dels participants va ser bàsic. “Scratch ajuda a treballar col·laborativament, ja que permet que diversos alumnes participin en un mateix projecte i que cada un s’encarregui d’una part”, explica Cristóbal.
No solament s’aprèn a programar, sinó que es treballen diferents competències. “Utilitzar aquest recurs ens permet treballar diferents aspectes amb els infants i joves i aspectes de les competències a nivell transversal. A grans trets es treballen competències de l’àmbit digital, en l’àmbit d’aprendre a aprendre, en l’educació en valors i d’autonomia i la iniciativa personal“, comenta l’especialista.
Hi ha escoles que fan servir l‘Scratch per treballar diferents àrees. “Treballant amb l’Scratch potenciem habilitats i competències de diferents àrees, com la matemàtica, la lingüística o la plàstica. A més afavorim la creativitat, l’autonomia, la iniciativa, el treball en equip i la motivació per descobrir. Als alumnes els plantegem diferents reptes que seran capaços de resoldre ideant i seqüenciant idees i instruccions”, afirmen Anna Padilla i Victor Pons, professors de l’escola Sant Gervasi.
Moltes gràcies a tots/es els/les participants per fer d’aquesta fira uns dies inolvidables!! 👏🏻👏🏻🎉🎉 #molletesfira #jugandoconcloudalia19 pic.twitter.com/FavQSfKnIP
— Cloudalia Educación 💻 (@cloudeducacion) June 2, 2019
Informació elaborada en col·laboració amb Cloudalia