25 abril 2024
spot_img
25 abril 2024

Com acabar amb la bretxa de gènere STEM?

Motivar les noies, oferir-los models a seguir i donar-los suport a l’hora d’assolir les seves metes pot ajudar a promoure la igualtat de gènere en la ciència

Per Laura Andrés

Només el 35% dels estudiants matriculats en carreres STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria o Matemàtiques) són dones. Si mirem les xifres amb més detall, elles representen el 15% dels graduats d’enginyeria, el 19% en informàtica i el 38% en matemàtiques.

Són dades de la UNESCO, l’Organització de Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, que demostren que la bretxa de gènere és una realitat malgrat que la tecnologia continua transformant la nostra manera de viure, treballar i aprendre.

En aquest sentit, és necessari lluitar contra els estereotips de gènere i intentar fomentar la igualtat en tots els àmbits.

Un dels problemes més importants als quals hem de fer front per superar la bretxa entre homes i dones a les carreres STEM són els estereotips de gènere.

Nombrosos estudis han demostrat que no existeixen diferències significatives entre nois i noies en la seva aptitud per a l’enginyeria. No obstant això, el 57% dels nens va respondre en una enquesta que l’enginyeria s’adequava més als nens que a les nenes.

Aquestes idees generalitzades sobre el que ells i elles se suposa que han de fer comencen des de molt joves, amb les joguines que els regalem, els llibres que llegeixen o el tipus de roba que porten. Per això, el canvi comença per abordar aquests prejudicis socials.

 

Motivar les noies per inspirar-les

Una altra forma d’acabar amb els estereotips de gènere és proporcionar models a seguir i mentors que animin les nenes i noies a fer realitat les seves metes professionals, sigui en el camp d’estudi que sigui.

Realitzar activitats relacionades amb l’enginyeria des de ben petites també pot ser un pas important ja que, quan les estudiants participen en una activitat relacionada amb l’enginyeria, poden veure’s a si mateixes com a enginyeres.

Els col·legis i instituts poden incentivar aquest tipus d’activitats. Per això, és necessari promoure un ambient d’aprenentatge no competitiu i motivar les nenes a fer tot el que es proposin des de petites.

Proporcionar models a seguir i mentors és una de les claus per a promoure les carreres STEM entre les noies. (Getty Images)

 

Beques que promouen la igualtat

D’altra banda, les beques que promouen la igualtat d’oportunitats a l’aula són un altre recurs important.

Per fomentar la igualtat de gènere en l’àmbit STEM, la companyia tecnològica ACER ha arribat a un acord amb la Fundació Scientia per col·laborar en la iniciativa Girls First durant els propers tres anys.

Aquest projecte becarà equips formats per noies per participar a la First Lego League (FLL), una competició internacional en la qual joves de primària i secundària han d’utilitzar el seu enginy per resoldre problemes científics.

A les convocatòries FLL, els participants han de dissenyar i construir robots amb peces i circuits de Lego Mindstroms. Les millors propostes es donen a conèixer en tornejos conjunts, on els joves comparteixen les seves idees sobre ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM).

Noies participants a la First Lego League. (ACER)

La iniciativa Girls First busca fomentar les vocacions STEM entre noies de 10 a 16 anys a través de beques com la d’ACER, concedides a centres educatius.

“Amb aquesta iniciativa volem impulsar el talent femení en les vocacions científiques i tecnològiques, donant-los visibilitat i encoratjant en elles la confiança en les seves habilitats”, afirma Jaume Pausas, màrqueting manager per a ACER Ibèrica.

Informació elaborada en col·laboració amb Acer

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -