Els guanyadors del concurs de teatre de Shakespeare de Trinity College London participen en dos tallers de creació de musicals en anglès
Per Judith Vives
Treballar l’idioma de Shakespeare fent teatre és una de les formes més divertides i eficaces d’aprendre anglès. El teatre no només posa a prova les nostres habilitats per expressar-nos en anglès, sinó que també ens ajuda a perdre la por a parlar en públic, una cosa que per a molts estudiants d’idiomes pot resultar un problema. Alhora, amb el teatre aprenem a improvisar i a treballar en equip i, per descomptat, ens ho passem genial.
Tot això ho han pogut comprovar de primera mà els estudiants dels centres guanyadors del concurs de teatre de Shakespeare que organitza Trinity College London.
Aquest concurs està dirigit a alumnes d’instituts i escoles catalanes, i el repte principal és representar una obra de Shakespeare en anglès, muntada i adaptada pels estudiants. Per triar els guanyadors, s’avalua el nivell d’anglès, però també la interpretació i la creativitat.
En l’edició d’aquest any va resultar guanyador el col·legi SEK Catalunya de la Garriga, mentre que en segon i tercer lloc van quedar el col·legi Cor de Maria de Mataró i l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues.
Un dels premis per a aquests estudiants va ser la possibilitat de participar en un taller de teatre musical en anglès. Gràcies al premi han pogut seguir practicant l’idioma mitjançant tècniques teatrals.
Tallers de teatre musical
Els alumnes del col·legi SEK Catalunya de la Garriga van participar al taller “Escrivim i representem un musical en anglès” realitzat per membres de la companyia Epidèmia Teatre, especialitzada en teatre musical.
Laia Fort, directora i dramaturga de l’obra de teatre musical Bed and Breakfast estrenada aquest any a Barcelona, va ser l’encarregada d’impartir el taller per als alumnes de SEK Catalunya. Segons explica, el taller consistia a desenvolupar de forma improvisada una proposta per a un musical a partir d’una idea inicial, ja fos una cançó, un fragment de diàleg o una acotació teatral.
Entre els responsables del taller havia pianistes i actors que anaven representant les propostes dels estudiants. Tot el taller es va fer en anglès, fet que va donar una oportunitat increïble als joves de posar a prova el seu nivell i, tal com explica Laia Fort, “interioritzar l’anglès“.
I és que el més complicat quan aprenem un altre idioma és deixar-nos anar a l’hora de parlar-lo. Gràcies a les tècniques del teatre musical, perdem la por i guanyem seguretat per expressar-nos oralment en l’idioma que estem aprenent.
“El més difícil per als estudiants és deixar-se portar, ho volen controlar tot, però s’acaben bloquejant”, explica la Laia. Amb el teatre no només aconsegueixen parlar fluidament, també perden la vergonya de compartir amb els altres el seu treball creatiu.
Millorar l’expressió oral
“Fer teatre és genial per millorar l’expressió oral, es nota molt l’evolució que fan els alumnes”, explica per la seva banda Anna Puigví, professora d’English Drama a l’escola Cor de Maria de Mataró, que va quedar classificada en segon lloc en el concurs de teatre gràcies a l’obra Much ado about nothing.
Els alumnes de 4t d’ESO també s’han beneficiat d’un dels tallers de teatre musical en anglès impartits per Epidèmia Teatre. En aquest cas, el taller “Acting through Shakespeares’ songs“, que animava els joves a assajar i posar en escena dues cançons d’obres de Shakespeare, en concret: Tomorrow is Saint Valentine’s day, de Hamlet, i Strike it up Tabor de l’obra Enric IV.
Durant tres hores, els participants havien d’inventar un petit musical improvisat en anglès i posar-lo en escena. Per fer-ho es van formar diversos grups d’alumnes als quals se’ls plantejava una situació com a punt de partida i, a partir d’aquí, ells havien de desenvolupar la història del musical i fins i tot posar-lo en escena. “Als nois els va encantar”, diu la professora.
“La nostra valoració del taller és excel·lent“, afegeix Anna Puigví, que també destaca que gràcies a l’assignatura de teatre en anglès els estudiants “perden la por a parlar en públic i també aprenen a treballar la respiració conscient, cosa que serveix per a la vida quotidiana”.
Informació elaborada en col·laboració amb Trinity College London