Altres recursos per treballar les fake news a l’aula
Recopilem eines útils per desenvolupar el pensament crític i aprendre a detectar notícies falses
A Junior Report, oferim notícies contextualitzades i materials didàctics per apropar l’actualitat als joves. L’objectiu és que l’alumnat desenvolupi el seu pensament crític i sigui capaç de distingir quan una notícia és real i quan no ho és. Per això, tenim un centre de recursos que inclou desenes d’articles sobre desinformació.
Però també hi ha altres recursos desenvolupats per altres mitjans de comunicació i entitats que poden ajudar el professorat a treballar les fake news a l’aula. En recopilem aquí alguns:
eduCAC
eduCAC és un programa del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, que té com a objectiu promoure l’educació mediàtica en àmbits educatius formals i informals.
Al seu web es poden trobar materials didàctics per al professorat, amb recursos pedagògics sobre els mitjans de comunicació i el llenguatge audiovisual, així com formació sobre activitats i projectes relacionats. Alguns d’aquests materials han estat creats per l’equip de Junior Report. També hi ha continguts i propostes per a les famílies relacionades amb el consum audiovisual mitjançant internet.
Supercampus, de 3Cat
Supercampus és una plataforma educativa en català desenvolupada per 3Cat que inclou centenars de continguts educatius audiovisuals adreçats a docents, famílies i alumnes. Els continguts, d’accés gratuït, estan organitzats per àrees temàtiques (llengua i literatura catalanes, música, matemàtiques, geografia, biologia…) i etapa educativa (primària i ESO).
Posa’t a prova!, de la Universitat Politècnica de Catalunya
La Universitat Politècnica de Catalunya ha desenvolupat Posa-ho a prova!, una eina perquè els usuaris puguin posar a prova la seva habilitat per identificar notícies falses, pseudociència, contingut sensacionalista, teories conspiratives, deepfakes i altres tipus de desinformació.
Guia Desfake
Esquiva fakes, cerca fets és una guia que neix en el marc del projecte Centres Desfake, liderat per Verificat i en col·laboració amb Escuela21 i Junior Report. El document inclou una introducció sobre la problemàtica de les fake news i una explicació de com diversos centres educatius treballen per fomentar les competències mediàtiques entre l’alumnat i el professorat.
Al final de la guia també s’hi inclouen recursos educatius, materials didàctics, entitats de referència, un kit de difusió de l’AMI (Alfabetització Mediàtica i Informacional) i un glossari de termes clau.
Caixa d’eines, de Maldita
La caixa d’eines de Maldita és una web de verificació que serveix per investigar els continguts que ens arriben i comprovar si són mentida o no. L’eina permet analitzar diferents tipus d’informació: per exemple, pots comprovar l’origen i la data en què es van utilitzar per primera vegada unes imatges, localitzar fotografies utilitzant mapes, comprovar el temps que feia un dia concret o buscar l’origen d’un vídeo.
INTEF, cámara y acción, del Ministeri d’Educació
“INTEF, cámara y acción” és un programa del Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP) que inclou píndoles audiovisuals i guies didàctiques per treballar, amb un enfocament amè i divertit, els continguts curriculars d’Educació Primària. Els continguts es poden filtrar per matèria (anglès, llengua, ciències socials, naturals…) i nivell de dificultat (alt, mitjà i baix).
El laberint de la informació, de Fundació la Caixa
El laberint de la informació és un recurs pedagògic interactiu dissenyat per ajudar els estudiants de Primària (entre 8 i 12 anys) a adquirir les habilitats necessàries per a navegar de forma segura i crítica en línia. A través d’un joc a Genially, l’alumnat aprendrà a identificar la desinformació i les fonts fiables, distingir fets d’opinions, reconèixer les estratègies de publicitat i navegar per la web amb seguretat.