Per Cristina Sala
Cada vegada més escoles aposten per utilitzar ‘smartphones’, tablets i altres dispositius electrònics a classe
Quantes vegades has escoltat a un professor dient: “Si veig a algú amb el mòbil, l’hi prenc”? Tots sabem que cal parar atenció a classe, però de vegades costa molt no contestar al WhatsApp o ignorar l’última notificació d’Instagram.
Tot i així, cada vegada més escoles aposten per utilitzar ‘smartphones’, tablets i altres dispositius electrònics a classe. No es tracta de cedir davant l’enemic, sinó d’aprofitar els beneficis de la tecnologia per a l’educació.
A més d’una distracció, aquests aparells també poden ser una eina molt útil per millorar l’ensenyament i personalitzar l’aprenentatge de cada alumne.
Els smartphones arriben a l’aula
L’educació s’ha transformat radicalment en els últims anys. Hem passat d’utilitzar ordinadors només a classe d’informàtica a estar envoltats de pantalles electròniques, tablets, eines ‘online’, treballs en al núvol…
Tots aquests avanços es coneixen com edtech: tecnologia aplicada a l’educació. Per descomptat, els smartphones i tablets no podien quedar fora d’aquesta nova metodologia, encara que molts professors creuen que aporten més distraccions que beneficis.
No obstant això, uns altres aposten per integrar-los completament a l’aula. “Si els alumnes han d’utilitzar els mòbils igualment sota la taula, per què no animar-los a utilitzar-los a l’aula, amb finalitats educatives?”, assenyala Óscar Secorún, responsable de TextHelp a Espanya i Amèrica Llatina.
Segons Secorún, seria molt millor permetre que els alumnes utilitzessin els seus propis dispositius electrònics a l’aula, d’una manera controlada.
Què és la filosofia BYOB?
BYOB (Bring Your Own Device) és una filosofia que aposta per que cada alumne porti a classe el seu propi ordinador, tablet i/o ‘smartphone’. D’aquesta manera, les escoles s’estalvien el cost d’adquirir aquests dispositius i el temps d’ensenyar als professors i alumnes com utilitzar-la.
A més, com explica Óscar Secorún, “gràcies al BYOB els alumnes poden treballar amb dispositius amb els quals ja estan familiaritzats, permetent-los accedir a una gran varietat d’apps i eines de manera a més ràpida i personalitzada”.
No obstant això, la filosofia BYOB també pot tenir inconvenients, ja que potser no tots tenim accés a les últimes novetats tecnològiques. Com a solució, algunes escoles estan engegant sistemes de lloguer de portàtils i tablets, garantint que tots els alumnes disposin de les mateixes eines.
Potser, d’aquí poc els mòbils estaran permesos a les aules. Encara que probablement seguirà estant prohibit mirar el WhatsApp a classe!
Informa’t de tot a Junior Report.