17 maig 2024
spot_img
17 maig 2024

Aprendre mentre et diverteixes amb robots i programació

La robòtica educativa promou el pensament lògic, la resolució de problemes i el treball en equip

Per Laura Andrés

Els robots i la programació van instal·lant-se progressivament en les nostres vides. Aniran guanyant terreny i podran ser molt útils en diferents esferes del dia a dia, com en l’assistència a nens o en l’educació.

El robot Bandit, per exemple, interactua amb nens autistes realitzant mímica, reproduint sons i fent bombolles de sabó. Però la tecnologia a l’aula no és res nou.

El 1967, fa ja més de 50 anys, un grup de pioners liderats per Seymour Papert va crear el llenguatge de programació Logo amb l’objectiu que tots els estudiants poguessin aprendre a programar des de petits a l’escola.

Durant els anys 70 i 80, milers d’escoles —principalment als Estats Units— van incloure continguts de programació. No obstant això, aquest tipus de continguts acadèmics va desaparèixer gairebé per complet del panorama educatiu a mitjans dels anys 90.

Quina és la presència de la programació i la robòtica en l’educació en l’actualitat?

Gràcies al naixement de nous llenguatges de programació i dispositius robòtics accessibles per al públic infantil i el professorat, la programació i la robòtica s’han convertit en una de les majors tendències del món educatiu a tot el planeta.

Aprendre es converteix en un joc

Avui dia, la robòtica va més enllà de crear robots i programar-los, ja que incentiva el pensament lògic, la resolució de problemes i el treball en equip.

El joc es converteix en un mitjà habitual de treball, de manera que els nens poden aprendre divertint-se amb robots i programació. També es desenvolupen noves formes de comunicació i aprenentatge.

En països europeus com Estònia, Regne Unit, Finlàndia i Alemanya, la robòtica ja forma part del currículum educatiu.

Microsoft i Lego Education ROBOTIX promouen la innovació en el sector educatiu (Microsoft)

Quina és la situació de la robòtica educativa a Espanya? Existeixen diferents iniciatives que acosten els robots a les aules. Microsoft i Lego Education ROBOTIX s’han unit per promoure la innovació educativa i adaptar les aules a l’era digital.

Una de les primeres accions conjuntes ha estat la posada en marxa de tallers educatius per promoure espais Maker en escoles de Barcelona, Madrid, València i Bilbao. Els espais Maker són llocs en els quals els alumnes poden crear idees innovadores i desenvolupar-les.

En aquests espais de treball s’impulsa la creació, el debat i el disseny per part dels alumnes, que poden crear experiments, models d’impressió 3D o aprendre programació.

Els alumnes creen instruments científics

En aquesta mateixa línia es fomenten els projectes Hacking STEM de Microsoft, que són recursos gratuïts per ajudar els docents a modernitzar el currículum STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) mitjançant la recerca i l’aprenentatge per projectes.

Amb Hacking STEM, els alumnes creen instruments científics per a visualitzar dades a través de les matèries STEM i adopten el rol d’enginyers de software, mecànics i científics de dades.

L’activitat de la mà robòtica permet als estudiants construir models amb materials reciclats com cartó o palletes per entendre l’anatomia i biomecànica de la mà humana. Posteriorment realitzen assajos per generar noves idees i millorar el seu rendiment.

Segons l’informe ‘Programació, robòtica i pensament computacional a l’aula’, les escoles espanyoles estan fent esforços per incorporar la programació com a assignatura, la qual cosa aportaria molts beneficis.

Però encara queda molt camí per recórrer per garantir que tots els alumnes sàpiguen programar i tinguin accés a la robòtica educativa. En el mateix informe s’apunta que la majoria de professors dedica menys de 50 hores anuals a treballar la programació i computació a l’aula.

I tu, Ja has après programació i fas servir robots a classe?

Informació elaborada en col·laboració amb Microsoft

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -