Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Què saps sobre l'autisme?
De forma individual, farem una lectura del següent article per saber quins són els símptomes de l'autisme.
Autisme: una forma diferent de veure el món
Durant la lectura, cercarem la resposta a les següents preguntes i les subratllarem:
- Què és el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)?
- Quins són els símptomes del TEA?
- L'autisme afecta totes les persones de la mateixa manera?
- Per què la prevalença de l'autisme és diferent depenent del territori?
- Qui és Leo Kanner i què va escriure sobre l'autisme?
- Qui és Grunya Sukhareva i què va publicar sobre l'autisme?
- Qui és Hans Asperger i què va escriure sobre l'autisme?
- Qui és Uta Frith i quina va ser la seva contribució a l'estudi de l'autisme?
- Qui és Lorna Wing i quina relació té amb l'espectre autista?
- Què pot ajudar a tractar els símptomes de l'autisme?
A continuació, farem un esquema resumint de forma visual la informació extreta. Us animem a utilitzar la plataforma Lucidchart per treballar la competència digital.
- Identifiquem els temes principals
- Agrupem les preguntes i les respectives respostes per categories (Definició - Símptomes, etc.)
- Escrivim un títol per a cada categoria
- Dibuixem la informació més rellevant de cada categoria.
→ Utilitza dibuixos, gràfics o taules per crear un esquema clar i concís! - Revisem que l'esquema tingui totes les respostes i que sigui fàcil d'entendre.
Per últim, fem una coavaluació per parelles. Haurem d'avaluar el treball del nostre company/a i classificar-lo com a Apte o No Apte tenint en compte els següents criteris d'avaluació:
- Respon totes las preguntes
- És fàcil d'entendre
En el cas de ser No Apte, es corregiria perquè ho fos.
"Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"
En aquesta activitat veurem Peixos d'aigua dolça (en aigua salada), un documental que ens acosta a la realitat de les persones amb autisme i trenca tabús sobre aquesta condició. La cinta segueix el dia a dia d'en Marc, de 10 anys, la Mariona, de 23, i de les seves famílies.
Peixos d'aigua dolça (en aigua salada) compta també amb el testimoni d'especialistes en Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i ens ajuda a comprendre com funciona l'autisme, però també la resposta que s'hi dona des de les escoles, els centres de salut i el món laboral.
1. Visionem el tràiler del documental.
2. Abans de mirar el documental sencer, ens fem la pregunta següent i debatem amb els nostres companys:
· Per què el documental té aquest títol? Què vol dir l'expressió "peixos d'aigua dolça en aigua salada" ?
3. Visionem el documental.
4. Després de veure el documental, responem les següents preguntes entre tots:
· Quines són algunes característiques de les persones amb autisme?
· Com és la Mariona? Quines són les seves fortaleses i les seves febleses?
· Amb què s'ho passa bé en Marc?
· Per què el col·legi pot ser un lloc complicat per als nens i les nenes amb autisme?
· Què opinen sobre en Marc els companys de classe?
· Així en general, com són les conductes de les persones amb TEA? Trieu dues opcions i penseu en exemples del documental per argumentar la vostra resposta:
- Rígides
- Canviants
- Flexibles
- Repetitives
· Per a un nen o una nena amb autisme, quins són els avantatges i inconvenients d'anar a una escola ordinària? I quins són els avantatges i inconvenients d'anar a un centre d'educació especial?
· Com explicaries, amb les teves pròpies paraules, què és l'autisme?
5. Debatem amb la resta de la classe i triem un altre títol per al documental.
Autisme i gènere
En aquesta activitat treballarem la relació entre autisme i gènere. Per fer-ho, llegirem el següent article:
L'autisme és diferent en homes i dones?
A continuació, en grups de 3 persones, prepararem una presentació de Power Point amb els següents punts:
- Pensarem un nou títol relacionat amb el tema: “Autisme i gènere” / ”Autisme i perspectiva de gènere” / ”Noies i autisme”...
- L'autisme és diferent en homes i dones?
- Què és el “camuflatge social”?
- Bones pràctiques per detectar i diagnosticar l'autisme en la infància i l'adolescència (a partir de la Guía de buenas prácticas de la Asociación Española de Profesionales del Autismo).
És important que la presentació sigui:
- Concisa
- Visual / Creativa
- Organitzada
Cada grup exposarà la seva presentació i els diferents grups es puntuaran els uns als altres. Per fer-ho, podeu crear una taula d'avaluació: en les columnes, hi posem els diferents grups; en les files, hi escrivim els criteris d'avaluació. Al final de la classe, farem un recompte dels punts que ha sumat cada grup.
Trenquem els mites de l'autisme!
De forma individual, classifica les següents afirmacions sobre l'autisme com a verdaderes (V) o falses (F). Justifica o argumenta les respostes. Un cop completada la taula, posarem les respostes de tota la classe en comú i farem un debat constructiu sobre el tema. Us serà de gran utilitat llegir l'article: Els falsos mites de l'autisme.
Què hem après?
En aquesta activitat treballarem els següents aspectes de l'autisme:
- Definició i característiques
- Autisme i dades (què diuen els números)
- Famosos i influencers amb autisme
- Mites i tabús
- Consells per relacionar-nos amb persones amb autisme
Per començar, crearem un espai de treball per a cada àmbit i els repartirem per diferents racons de la classe.
A continuació, en grups de 3-4 persones, crearem una exposició informativa sobre l'autisme. Us deixem alguns consells:
- Podeu utilitzar cartolines, colors, imprimir recursos i materials... Sigueu creatius i creatives!
- La informació presentada ha de ser fàcil d'entendre i cal mostrar-la de forma gràfica, per cridar l'atenció de l'audiència.
- Podeu extreure la informació dels articles de la Unitat Didàctica, però també d'internet o del coneixement adquirit durant la realització de la Unitat Didàctica...
- Quan parlem de xifres, definicions o dades concretes: recordeu citar sempre les fonts i que aquestes siguin fiables i rigoroses!
Solucionari
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Què és el trastorn de l'espectre autista (TEA)?
L'objectiu de la primera activitat és fer una lectura individual a consciència de l'article Autisme: una forma diferen de veure el món i subratllar les respostes a una sèrie de preguntes. A continuació els alumnes hauran de crear un esquema visual que respongui a les preguntes formulades de manera clara i precisa. Es recomana utilitzar imatges, gràfics o taules per minimitzar el text i que sigui més clar.
Us animem a utilitzar la plataforma Lucidchart per, d'aquesta manera, treballar també la competència digital. És gratuïta i de fàcil accés.
La idea és que cada persona creï el seu esquema seguint els següents passos:
- Identificar els temes principals
- Agrupar les preguntes i les seves respectives respostes per categories (Definició - Símptomes, etc.)
- Escriure un títol per a cada categoria
- Plasmar la informació més rellevant de cada categoria.
a. Utilitzar dibuixos, gràfics o taules per crear un esquema clar i concís! - Revisar que l'esquema compti amb totes les respostes a les preguntes i que sigui fàcil d'entendre.
Per últim, per comprovar que l'esquema compleix tots els requisits i és fàcil d'entendre, farem una coavaluació per parelles. La persona haurà de revisar:
- Sí, respon totes les preguntes
- Sí, és fàcil d'entendre
Caldran fulls, subratlladors, colors i regles.
Cal que el docent vagi comprovant que l'alumnat se centra en els punts comentats.
Cinefòrum
L'objectiu d'aquesta activitat és que l'alumnat s'endinsi en l'autisme visionant el documental Peixos d'aigua dolça (en aigua salada), que ens acosta a les persones amb autisme i trenca tabús sobre el tema.
El docent demanarà un o dos voluntaris per llegir el text que explica en què consisteix l'activitat i a continuació posarà el tràiler del documental.
El docent llançarà una pregunta a l'aire: “Per què aquest títol?” i s'assegurarà que s'obri el debat entre els estudiants.
A continuació visionem el documental i, una vegada acabat, respondrem preguntes de reflexió i debat en grup on els estudiants posaran en valor allò que han après i compartiran opinions i punts de vista. El docent s'ha d'assegurar que hi hagi debat i que hi participen el màxim d'alumnes possible.
Autisme i gènere
Aquesta activitat té com a objectiu prendre consciència de les diferències de gènere en l'autisme. Per fer-ho, treballarem en una presentació de Power Point per grups de 3 persones, que tindrà com a guia els següents punts:
- Títol relacionat amb: “Autisme i gènere” / ”Autisme i perspectiva de gènere” / ”Noies i autisme”...
- L'autisme és diferent en homes i dones?
- Què és el “camuflatge social”?
- Bones pràctiques a l'hora de detectar i diagnosticar l'autisme en la infància i l'adolescència.
A partir de l'apartat 5 de la Guía de buenas prácticas elaborada per l'Asociación Española de Profesionales del Autismo, l'alumnat haurà de sintetitzar la informació i plasmar-la en les diapositives.
Cal que la presentació sigui:
- Concisa
- Visual / Creativa
- Organitzada
Un cop acabades les presentacions, s'exposaran per grups i es puntuaran els ítems anteriors els uns als altres. La puntuació anirà del 0 al 5, i es farà mitjançant una taula on posaran els criteris en les columnes i els grups, en les files. Finalment el docent farà un recompte total a la pissarra.
Calen ordinadors, un o dos per grup, i es recomana imprimir la guia de bones pràctiques.
Trenquem els mites de l'autisme!
L'activitat 4 consisteix en el fet que l'alumnat contesti de manera individual si està d'acord o no amb una sèrie d'afirmacions sobre l'autisme: alguns són mites i estereotips relacionats amb el tema. A més, caldrà que justifiqui les respostes.
Tot seguit s'obrirà un debat constructiu on es compartiran opinions des d'una perspectiva respectuosa. El docent caldrà que dinamitzi el debat i fomenti la participació del màxim d'alumnes possible
Què hem après?
Aquesta activitat serveix a l'alumnat i al professor per fer una exposició interactiva sobre l'autisme. Després de 2 hores de treball entorn de l'autisme, l'alumnat té prou criteri per plasmar en l'exposició (seguint els punts indicats) allò que considera més rellevant.
Necessitem: cartolines, tisores, colors, ordinadors, cola, impressora, material creatiu…
És important que el docent distribueixi els grups per diferents espais de la classe i que s'asseguri que tots els membres del grup hi participen.
Quan cada grup hagi acabat la seva part de l'exposició, el visitaran els altres grups perquè els expliquin el que han fet.
És interessant poder obrir l'activitat a altres grups de l'escola, per exemple a l'hora del pati o de tutoria. Es pot plantejar amb els companys del centre.
Guia del professorat
- 1. Presentació de la unitat
- 2. Objectius d'aprenentatge
- 3. Seqüència d'activitats
- 4. Recursos
- 5. Avaluació
A continuació es presenta una unitat didàctica sobre l'autisme.
La unitat té 5 activitats que giren entorn de notícies d'actualitat elaborades per Junior Report en col·laboració amb la Federació Catalana d’Autisme, vinculades directament amb el tema. Aquesta unitat didàctica pretén conscienciar l'alumnat sobre quins són els símptomes de l'autisme, comprendre les necessitats de les persones autistes i reflexionar sobre els mites i estereotips que els envolten.
Les activitats són de tipologia diversa i també s'alterna el treball en grup amb l'individual, prevalent el treball en grup.
Aquesta unitat didàctica és adequada per a qualsevol curs de l'ESO i és ideal per treballar des de diverses matèries: cultura i valors, tutoria i fins i tot l'educació física.
Es treballaran la competència de comunicació lingüística, la competència digital. De manera transversal, es treballaran les competències socials i cíviques mitjançant el treball col·laboratiu i reflexiu.
Està dissenyada per implementar-se al llarg de 10 hores aproximadament, però pot variar en funció del ritme de cada grup i els objectius de cada matèria i docent.
Cal compartir els objectius d'aprenentatge a l'inici de la unitat i assegurar-se que l'alumnat els comprèn. En aquesta unitat didàctica destaquen els següents objectius:
- Definir i comprendre què és el trastorn de l'espectre autista (TEA) i els seus símptomes.
- Reflexionar sobre els estereotips i mites que recauen sobre el trastorn de l'espectre autista (TEA).
- Comprendre les necessitats de les persones amb autisme.
A continuació es presenta un breu resum de cada activitat. En l'apartat d'annexos hi ha les instruccions més detallades per a les activitats en què s'ha considerat que això calia.
En la taula següent figura una proposta de temporització de les activitats:
- Dispositius amb connexió a internet (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils, etc.)
- Material de treballs manuals (cartolines, tisores, retoladors, cinta adhesiva, subratlladors, impressora, etc.).
- Projector.
- Equip d'àudio per al projector.
L'avaluació en aquesta unitat didàctica s'enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. Es recomana usar-la per regular de manera formativa i formadora l'aprenentatge de l'alumnat, compartint els objectius d'aprenentatge en tot moment per fer-ne partícips els alumnes i les alumnes. S'aconsella una avaluació tant inicial com contínua i final, així com fer també autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.
Activitat 1:
Coavaluació de l'esquema fet en Lucidchart.
- Criteris d'avaluació:
- Respon totes les preguntes
- És fàcil d'entendre
Activitat 2, 4 i 5:
Rúbrica per avaluar les habilitats socioemocionals. Pot fer-se tant en forma d'autoavaluació com d'heteroavaluació.
Activitat 3:
Rúbrica per avaluar l'exposició oral.