La formació a distància exigeix més esforç al professorat per mantenir l’atenció dels alumnes, però també permet fer-ne un seguiment millor de cada un
La pandèmia de Covid-19 ha transformat la forma en què s’imparteixen les classes. Durant molts mesos de confinament han estat exclusivament virtuals. Ara, a poc a poc, es recuperen les classes presencials però, tot i així, es manté un model híbrid que combina la presencialitat amb la formació a distància.
Aquest model Blended Learning comporta molts reptes per a professors i alumnes, especialment a l’hora de mantenir el ritme i l’interès de les classes quan són virtuals. Molts professionals de l’educació creuen que amb les classes a distància es perden alguns valors de la formació presencial. Si controlar els alumnes en una aula ja és complex, encara ho és més quan cada un està a casa seva.
Lleva el aprendizaje a nuevos niveles con la serie #AcerTravelMate, los nuevos portátiles equipados con #Windows10Pro y diseñados especialmente para el aprendizaje. https://t.co/qVNgEILXnq#AcerforEducation pic.twitter.com/qqmeY9Vsbl
— Acer España (@ES_Acer) February 8, 2021
No obstant això, l’aprenentatge combinat presenta grans possibilitats. Així ho asseguren des d’ACER, que consideren que en aquest moment de canvi cal saber treure partit dels avantatges del model de formació virtual.
Seguiment de l’alumnat
Per als alumnes, la formació virtual té alguns avantatges: per exemple, que els permet saber immediatament el resultat d’un qüestionari en lloc d’haver d’esperar la correcció manual per part del professor. A més, compten amb un canal de comunicació amb el tutor disponible fora de l’horari d’oficina predeterminat.
Per al professorat, la retroalimentació instantània també pot proporcionar eines i informació per a un millor seguiment dels seus alumnes. A través dels mitjans digitals el professorat pot monitoritzar els estudiants i utilitzar les dades resultants per identificar en quins camps tenen més dificultats.
La formació virtual permet saber, per exemple, quins materials d’aprenentatge en línia han utilitzat més els estudiants, quines parts se salten o consulten més habitualment i altres dades semblants. Amb tota aquesta informació, els professors poden saber què és el que els alumnes perceben com a més rellevant i quins aspectes són massa fàcils o massa difícils. I d’aquesta manera, es pot adaptar el contingut de el curs i orientar-lo cap necessitats concretes.
Aprenentatge actiu
Més enllà del seguiment que el professorat pot fer de l’activitat dels alumnes, el format virtual també facilita el desenvolupament d’una sèrie d’habilitats útils per a la formació de les persones mitjançant l’aplicació de tècniques d’aprenentatge actiu.
La formació virtual pot ser l’excusa per animar els estudiants a fer una recerca que els permet omplir buits de coneixement d’un tema en concret. D’aquesta manera es promou una forma més activa d’aprenentatge, en la qual els estudiants no només retenen fets i xifres sinó que aprenen a seleccionar fonts apropiades i a pensar críticament sobre la informació que troben.
Una altra habilitat que es pot desenvolupar amb la formació virtual, mitjançant els fòrums de discussió, és la d’aprendre a estructurar una idea i defensar arguments i punts de vista. A més, aquests fòrums virtuals també faciliten que tots els alumnes puguin expressar-se i es mostrin tots els tipus de personalitat, cosa que poques vegades passa amb un debat en una classe presencial.
El que importa és que el docent ha de seguir sent una presència orientadora útil: el seu paper com a conferenciant pot reduir-se, però aquest buit s’omple amb noves funcions com a facilitador d’autoaprenentatge, moderador de la discussió, vigilant i corrector de qualsevol situació negativa, tendències que poden donar-se perquè ningú es perdi pel camí.
Tal com expliquen des d’ACER, l’aprenentatge combinat o Blended Learning promou la independència i permet personalitzar la ruta d’aprenentatge de cada estudiant. En aquest cas no es tracta de deixar els alumnes estudiant pel seu compte, sinó que el procés ha de comptar amb l’orientació de professor.
Informació elaborada en col·laboració amb ACER