El projecte Instròniks permet als alumnes crear els seus propis instruments electrònics amb materials reciclats
Per Anna Lladó
La tecnologia cada cop és més present a les aules; pissarres electròniques, ordinadors, tauletes o els famosos portàtils Chromebook, que fan servir aplicacions educatives com ara les de Text Help, que ajuden a millorar la lectura i l’escriptura.
Moltes escoles estan apostant també per la robòtica educativa, que ajuda a aprendre conceptes relacionats amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les matemàtiques i fins i tot… la música.
Marc Sibila, professor de l’Escola Diocesana de Navàs, és pioner en la incorporació de la robòtica a classe. A més, junt amb Jordi Divins, ha fundat Instròniks, un projecte que apropa la música i la tecnologia als alumnes.
Gràcies a l’electrònica, els estudiants poden construir petits instruments que emeten algun tipus d’efecte, so o llum. I ho fan reutilitzant o reciclant materials.
Fins ara han fabricat instruments amb caixes de galetes o d’ous, tetra bricks, estenedors… fins i tot han aconseguit fer música amb fruites.
Una de les creacions que més èxit ha tingut és una petita guitarra elèctrica amb la qual es pot interpretar gairebé qualsevol melodia. També han construït una arpa làser, que emet llum i so quan algú la toca.
Sibila ha introduït la robòtica educativa a les classes de Tecnologia i Música, les dues assignatures que imparteix.
Els alumnes poden fer-se el seu propi instrument mentre aprenen programació, electrònica o disseny. També es potencia la creativitat i el treball en equip. “És una manera d’aprendre jugant”, assegura el professor.
@instroniks + @EDN_Navas al #TACart = 🎼🎸🤖🎶@dcuartielles + @abiertocc + @arduino #diy #makers #music pic.twitter.com/odFW9XLVLx
— Marc Sibila Vidal (@MarcSibila) March 10, 2018
La resposta dels estudiants és molt positiva. “Si el projecte els hi agrada, la motivació puja”, afirma Marc Sibila. Moltes vegades estan tan concentrats en la construcció de l’instrument que aprenen pràcticament sense adonar-se’n conceptes relacionats amb la tecnologia i la música.
La robòtica, al servei de les persones
A banda de música, la robòtica educativa també serveix per a detectar un problema i trobar-hi una solució.
Un exemple és l’activitat sobre el reciclatge que han fet els alumnes de Sibila. Els estudiants tenien dubtes sobre el contenidor en el qual havien de posar cada residu. Així que van crear petits recipients que escanegen un codi de barres que prèviament havien incorporat a cada residu. Si no ho posaven al contenidor correcte, el mateix recipient els avisava de l’error. Segons el professor, “és una manera de posar la robòtica al servei de les persones”. En aquest cas, al servei d’un món més sostenible.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellà | Català | English