Els esplais i caus són presents a més de 700 barris, pobles i ciutats d’arreu de Catalunya, i representen un puntal en l’educació en el lleure de milers de joves al nostre país. A nivell global, l’escoltisme reuneix 57 milions de persones en 176 països, un reflex de la seva capacitat de crear comunitat i transmetre valors universals.
El 93 % dels infants que participen en esplais guanyen autonomia i confiança, segons confirmen diversos estudis. Aquestes organitzacions, que existeixen des de fa més de cent anys, contribueixen a preservar la llengua, el territori i la cohesió social, gràcies a la tasca desinteressada de milers de persones voluntàries.
Us proposem una Unitat Didàctica per conèixer a fons les claus de l’impacte social, educatiu i mediambiental d’aquest moviment i treballar-lo a l’aula.
- L’educació en el lleure: oci per formar ciutadans crítics i compromesos: Des de fa més d’un segle, els caus i grups d’esplai són espais d’educació dels joves catalans
- Jocs i diversió per educar en valors:L’educació en el lleure promou la convivència, el respecte i l’arrelament al territori i forma ciutadans compromesos i responsables
- Cançons per aprendre a ser persones: La música als esplais i dels caus funciona com a transmissora de valors i crea vincles de comunitat
- Fer un cim i altres activitats pròpies de l’educació en el lleure: Als esplais i caus la premissa principal és aprendre fent, i activitats com els campaments, les colònies i les sortides hi contribueixen
- Canviar el món des de l’acció comunitària: L’educació en el lleure també impulsa projectes de transformació social basats en valors com la cohesió, el feminisme o el respecte a la natura
Activitats
- Situació d'aprenentatge 1
- Situació d'aprenentatge 2
- Situació d'aprenentatge 3
- Situació d'aprenentatge 4
- Situació d'aprenentatge 5
Situació d’aprenentatge 1: Explorem el món dels caus i els esplais
Repte: Quins esplais o caus teniu a prop? Què aporten al barri o poble on viviu?
En aquesta SA us animem que prepareu i feu una entrevista amb algun membre de cau o esplai amb l’objectiu d’aprofundir i explorar tot el que aquests col·lectius aporten al barri o poble on viviu.
Objectius d'aprenentatge:
Explorar i comprendre de forma més profunda l’impacte que els caus i els esplais tenen a la nostra societat
Desenvolupar habilitats de cerca, escolta activa, síntesi i priorització de la informació.
Introducció (20 min):
Lectura conjunta de l'article: L’educació en el lleure: oci per formar ciutadans crítics i compromesos
Discussió sobre els punts clau de l’article i pluja d’idees col·lectiva de tot allò que l’alumnat coneix dels caus i els esplais per tal de visibilitzar tot aquell coneixement previ que puguin tenir.
Mapatge del nostre entorn (40 minuts):
Ens dividim en grups i cada grup genera un mapatge de caus i esplais que hi ha al barri / poble o pobles propers a la vegada que un llistat de persones que coneguin que estiguin participant o en contacte amb aquest món. El mateix alumnat que hi participa com a infant pot ser un referent de valor a tenir en compte a l’hora d’aprofundir en la tasca d’aquests col·lectius en la societat. Després fem una posada en comú entre els diferents grups per tal de compartir tota la informació trobada i de forma conjunta i amb el suport del docent es reparteixen persones conegudes, i en cas que no n’hi hagi, el llistat de caus i esplais amb qui contactar per a portar a terme l’entrevista.
Idealment, per tal de facilitar el procés, es recomana prioritzar aquells contactes directes que sorgeixin dins de l’aula abans que picar a porta freda un cau o un esplai del barri.
Per finalitzar, reflexioneu entorn de les següents preguntes:
- Us ha sorprès que hi hagi tants contactes propers o tan pocs que estiguin implicats en algun cau o esplai? Amb què creieu que té a veure?
- Quina informació podeu extreure del mapatge que heu fet en relació amb el vostre barri o poble? Què us ha sorprès?
Preparació de l’entrevista (60 minuts):
Part 1. Contactem amb la persona entrevistada (10’)
És important poder establir dia, hora i canal de l’entrevista.
Part 2. Preparem les preguntes de l’entrevista (50’)
Cada grup aprofundeix en 1-2 temàtiques específiques per a generar entrevistes diverses i riques en aprenentatges i informació. Amb l’acompanyament del docent les reparteixen:
Com és el dia a dia d’un infant que participa d’un cau / esplai
Campaments, colònies, cims i rutes, viscudes per un infant
Organització interna d’un cau / esplai, com es fa possible
Campaments, colònies, cims i rutes, viscudes per un monitor/a
Dia a dia d’un monitor/a de cau / esplai
Recompenses personals de participar d’aquestes iniciatives
Valors i habilitats que s’hi treballen
Beneficis i impacte per la societat
Cau / esplai i relació amb la cultura catalana
Dificultats per mantenir vius aquestes iniciatives
Altres…?
Un cop repartides les temàtiques per grups, amb la informació de l’article i des del coneixement previ de l’alumnat, cada grup planteja les preguntes que faran a la persona entrevistada. L’entrevista ha de durar 20-25 minuts màxim. S’ha d'intentar que l'entrevistat/da doni respostes llargues, i, per tant, s’evitarà fer preguntes que es puguin respondre amb un sí o un no.
Entrevista (60 minuts):
Part 1. Entrevista (25’)
Cada grup fa l’entrevista, és important prendre notes o gravar les respostes amb el mòbil per poder redactar sense perdre'ns cap detall. Podem fer-ho amb l'aplicació d'una gravadora o amb diverses notes de veu. Consulta com fer una entrevista.
Part 2. Transcripció de l’entrevista (35’)
Una vegada s’ha realitzat l'entrevista, es transcriu l'àudio que s’ha gravat. S’ha d'escriure exactament el que diu l'entrevistat/da, però es poden evitar expressions molt orals o es poden formular bé les frases si algunes no queden clares.
Posada en comú (40 minuts)
Cada grup presenta i fa un resum entrevista a resta de l’alumnat, destacant aquells temes més sorprenents o que permeten ampliar el coneixement previ de l’alumnat.
Reflexió final (20 minuts):
Possibles preguntes de reflexió:
- Què us ha agradat més del rol d’entrevistador? Què heu après i què és el que més us ha costat? Per què?
- Quina informació us ha sorprès més de les entrevistes?
- Voldríeu o recomanaríeu participar d’algun cau o esplai? Per què? Què creieu que aporta a la societat?
Situació d’aprenentatge 2: Transmetem valors des del joc!
Repte: els esplais i els caus transmeten els valors jugant, ens posem a la seva pell? Com transmetríeu els valors del lleure des de la creació d'un joc?
En aquesta SA us animem a investigar sobre els valors i la forma en què es transmeten als caus i als esplais. Creieu que des del joc s’aprèn millor? La idea és que sigueu vosaltres els creadors d’un joc o activitat a través de la qual integrar aquells valors clau per caus i esplais.
Objectius d'aprenentatge:
- Conèixer els valors dels caus i els esplais i exemples d’activitats a través de les quals transmeten aquests valors.
- Fomentar la creativitat i la vivenciació de valors a través de la creació d’un joc.
Introducció (20 minuts):
Lectura en grup de l'article: Jocs i diversió per educar en valors
Resum dels punts clau de l’article posant èmfasi en els valors i les activitats que hi apareixen i reflexionant sobre el potencial de la gamificació o del joc per generar aprenentatge.
Investigació sobre la transmissió de valors a través del joc als caus i als esplais (60 minuts):
Investigació en grups petits de jocs presents als esplais i als caus en què es treballen valors i de l’impacte que el joc té en l’aprenentatge. Buscar-ne 3 per grup i extreure’n els valors que es treballen i les mecàniques de cadascun d’ells. És important que el docent estigui pendent per tal que els jocs puguin ser diferents en cada grup. Opcions de cerca d’aquests 3 jocs:
- Des de l’experiència de l’alumnat que forma part d’un cau o esplai
- Cerca avançada a internet
Per tal de facilitar el procés aportem una possible definició de “mecànica de joc” i exemples:
- La mecànica d'un joc és un conjunt de regles, sistemes i accions que defineixen com funciona el joc i com els jugadors poden interactuar amb ell.
- Exemples: resoldre trencaclosques o superar desafiaments / Tirar un dau per determinar el resultat d'una acció.
Generem el joc (60 minuts):
Cada grup crea un joc que transmeti un valor present als caus i esplais. A continuació una llista de valors:
- Cura del medi ambient
- Amor pel territori i la cultura
- Sentit de pertinença - cohesió
- Cooperació
- Resiliència
- Altres?
Fer ús de les dinàmiques i mecàniques de joc de l’activitat anterior per tal de crear el joc a la vegada que d’altres jocs que coneguin i que es puguin adaptar per tal de poder treballar el valor que hagin escollit.
Presentació del joc (40 minuts)
Cada grup presenta el seu joc davant de la resta del grup classs i al final de tot es fa una votació a cegues (cada persona de forma individual i anònima vota quin joc li ha agradat més per jugar)
Juguem! (45’)
Es dedica un espai per aplicar i jugar al joc guanyador. Els facilitadors del joc són els membres del grup que l’han creat. Hi ha l’opció de poder jugar a algun altre dels jocs si hi ha temps. Abans de jugar al joc és important deixar clar per part dels creadors:
- Explicació o història del joc
- Objectiu a assolir
- Valor que es treballa
- Com es juga (normes i mecàniques de joc)
Reflexió final (15 min):
Possibles preguntes de reflexió:
- Després de l’experiència de la SA, creieu que jugant s’aprèn millor? Per què?
- Què és el que més us ha costat de tot el procés de creació del joc?
- Després de jugar, què milloraríeu de l’experiència i què us ha agradat?
Situació d’aprenentatge 3: Explorem l’impacte de la música
Repte: Què ens aporta cantar i escoltar música en el nostre dia a dia? Com podem incorporar la música en el dia a dia del centre?
Els caus i els esplais han pogut incorporar la música en el dia a dia, col·laborant a generar sentit de pertinença, cohesió i impuls per enfrontar situacions que poden suposar un repte pels infants o adolescents. Aquesta SA us anima a generar una cançó de grup per fer-ne ús en un moment important del dia a dia al centre educatiu.
Objectius d'aprenentatge:
- Explorar i conèixer l’impacte de la música als caus i als esplais
- Generar espais de reflexió i autoconeixement entorn de la temàtica.
- Fomentar la creativitat i la cohesió grupal a través de la música.
- Introducció (30 min):
Lectura de l’article: Cançons per aprendre a ser persones
Compartiu els punts claus de l'article a la vegada que reflexioneu entorn de les següents qüestions basades en l’article:
- Com viuen la música als caus i als esplais?
- Quin paper té la música, per què és tan important en aquest context?
- Què us aporta a vosaltres la música? Què us aporta compartir gustos musicals amb les amistats?
- Per què creieu que és important sentir-nos part d'un grup quan diverses persones comparteixen el mateix espai dia a dia, com podria ser en un centre educatiu?
- Coneguem-nos una mica més amb la música (30 min):
En grups petits que l’alumnat apunti una llista de cançons que voldrien utilitzar per aconseguir una actitud adient (adequada per la situació) per…
- Benvinguda o arribada al centre
- Al final del dia, sortida del centre
- Ànims abans de fer un examen o presentació oral
- Anar / tornar del pati
- Abans de dinar
- Per fer esport
Podeu fer que cada grup pensi en una o dues situacions i que escriguin diverses cançons o que tots els grups les facin totes i que només en triïn una. Un cop ho tinguin posar-ho en comú amb tot el grup classe. Incentiveu que independentment de la situació d’aprenentatge, escoltin les cançons triades per cada moment per veure què genera en l’alumnat i si els hi és útil.
- Escollim la situació i la melodia sobre la qual volem crear la cançó (15 min):
Genereu un breu espai de debat i consens per tal que el grup escolli en quina situació i quina melodia de base voldran per crear el seu himne o cançó.
- Consensuem les idees que volem que surtin a la cançó (45 minuts):
En grups petits debatre i deixar per escrit aquelles idees, valors, dificultats, missatges positius que els agradaria que aparegués a la cançó. Posar en comú amb tot el grup i conjuntament poder prioritzar aquells punts que hagin estat més comuns en els diferents grups. Extreure 8-10 idees, valors, dificultats, missatges positius comuns com a màxim.
Un cop fet, que el docent reparteixi aquestes idees, valors, etc. en les diferents estrofes (no cal fer tota la cançó sencera i 2-3 conceptes per estrofa és suficient). La idea és que cada grup després s’encarregui de redactar-ne una. Ser conscients si hi ha tornada o no a l’hora de repartir conceptes, ja que la tornada sol tenir més pes i, per tant, el missatge que s’expressi allà prendrà més força que la resta.
- Redacció de la lletra (60 minuts):
Per grups redactar una lletra que tingui força i que representi els valors, idees i missatges escollits. Poden fer ús de la cançó o de la melodia en aquesta activitat amb auriculars per tal d’assegurar que les paraules triades encaixin amb el ritme de la cançó. Si es veu necessari, pot facilitar escriure algun inici o final de la frase i algun connector per tal que després el grup ho pugui omplir amb la lletra que inventin.
Podeu generar un document online en comú per tal que vagin bolcant tota la lletra mentre la treballen.
Al finalitzar que cada grup presenti la seva lletra per tal de poder rebre feedback:
- Assegurar que els valors, idees i missatges estiguin presents
- Assegurar que les paraules encaixen amb el ritme i sinó buscar una nova proposta
- Practiquem i cantem! (45 minuts):
Poder dedicar els primers 35’ a aprendre la lletra i practicar la cançó i finalment fer una performance final amb tot el grup classe. Animeu a fer que l’incorporin com una rutina en el dia a dia, com als caus i als esplais.
- Reflexió final (15 min):
Possibles preguntes de reflexió:
- Després de l’experiència de la SA, què creieu que aporta la música als caus i als esplais?
- Amb quins dificultats us heu trobat a l’hora d’elaborar la cançó? Què us ha agradat?
Situació d’aprenentatge 4: Hem fet cim!
Repte: Quin cim heu escalat vosaltres? Amb quines dificultats us heu enfrontat que heu pogut superar?
Fer un cim és vist pels caus i els esplais com una oportunitat d’assolir un repte exigent, des de la perseverança, l’esforç i l’esperit de superació. En aquesta SA us animem a agafar aquesta metàfora i aplicar-la a la vostra vida i als vostres reptes diaris amb l’objectiu d’acabar redactant un conte que, també, de forma simbòlica expressi allò amb què us heu enfrontat i heu acabat superant.
Objectius d'aprenentatge:
- Desenvolupar la capacitat d’abstracció i simbòlica per a poder redactar un conte.
- Generar espais de reflexió i autoconeixement entorn de la temàtica.
- Millorar les activitats de comunicació escrita
Introducció (30 min)
Lectura de l’article: Fer un cim i altres activitats pròpies de l’educació en el lleure
Compartir els punts claus de l'article i allò que més els ha captat l’atenció, a la vegada que poder fer una primera reflexió entorn de les següents preguntes.
Des de la lectura de l’article, per què creieu que els esplais i els caus donen tanta importància en fer cims? Què aporta als infants quant a valors, habilitats, creences, etc.?
Vosaltres sentiu que teniu aquests valors i habilitats? Com les expresseu en el dia a dia?
Escollim el nostre cim (30 minuts)
Al llarg de la vida fem front i farem front a reptes que ens suposarà incomoditat, cansament, sortir de la nostra zona de confort, caure i tornar-nos a aixecar. És moment de poder posar en valor aquells reptes que des de la perseverança i tot i les dificultats emocionals, físiques i mentals que ens hagi suposat, hem superat. Per aquesta activitat és important intentar generar un espai segur per l’alumnat, convidant a l’obertura, l'honestedat i al no judici, ja que tothom d’una forma o altra té les seves dificultats.
De forma individual responeu a la pregunta del repte:
- Quins cims heu escalat vosaltres? Amb quines dificultats us heu enfrontat que heu pogut superar?
A continuació apareixeran situacions per tal de poder-vos inspirar en cas que no us en vingui cap al cap:
- Canvi de país per viure, com fer front a la diferència cultural, i a la llunyania del lloc d’origen
- Tenir part de la família lluny
- Dificultat per cursar els estudis o algun tema relacionat
- Dificultat en algun esport
- Pèrdua d’un ésser estimat
- Conflicte amb família, parella o amistats.
- Altres…
Podeu escriure totes aquelles situacions que us vinguin al cap i de totes en prioritzeu una i l’expliqueu per escrit en 3-4 línies, posant èmfasi en què feu o esteu fent per superar-lo. Si es considera oportú, genereu un espai final on compartir-los amb aquella persona amb qui tingueu més confiança de l’aula. També hi ha l’opció d’entregar l’escrit al docent, exposant que s’ho llegirà sense judici i amb la voluntat de poder-los acompanyar a redactar el conte.
Escrivim el nostre conte (60 minuts)
És moment de transformar una història real en un conte simbòlic. Per fer-ho segueix els següents passos.
Pas 1. Tema i missatge clau:
- Tingues clar que el tema està relacionat amb el repte que ha triat i escriu quin missatge o reflexió final vols que les persones es quedin quan el llegeixin.
Pas 2. Defineix elements bàsics
- Personatges: pots utilitzar personatges simbòlics, com animals o plantes, a part de persones.
- Espai (on passa) i temps (quan)
Pas 3 Crea l’estructura del conte i pensa en un títol
- Inici: Presenta els personatges i situa l'acció. Explica què passa perquè comenci la història. Exemple: “La jove descobreix un mapa vell que porta a un tresor ocult.”
- Nus: Descriu el problema o conflicte que sorgeix. Els personatges han de superar obstacles o prendre decisions importants. Exemple: “Troba un enigma que ha de resoldre abans que l’antagonista ho faci.”
- Desenllaç: Resol el conflicte i tanca la història. És on els personatges aprenen una lliçó o aconsegueixen el seu objectiu. Exemple: “La jove troba el tresor, però descobreix que és el coneixement i no l’or.”
- Títol (original i atractiu)
- Tip: no oblidis de fer ús de metàfores, símbols o imatges per expressar de forma atractiva el repte que vas superar.
Redacció del conte (60 minuts)
Un cop tinguis l’estructura feta toca dedicar un espai a redactar el conte.
Compartir (45 minuts)
Opció 1 L’experiència expressada a través d’un conte es pot tornar universal i arribar a tothom. Us convidem a generar un recull de contes per poder compartir a les famílies, al centre o per Sant Jordi.
Opció 2 Llegiu-ne alguns en veu alta a l’aula i genereu un espai de reflexió en relació amb els missatges i aprenentatges que es transmeten amb el conte.
Reflexió final (20 minuts)
Possibles preguntes de reflexió:
- Què t’ha aportat prendre consciència dels reptes que has superat fins ara?
- Què és el que més t’ha costat? Què t’ha agradat?
Situació d’aprenentatge 5: Una imatge val més que mil paraules. Visita a l’exposició “Cul a terra”
Repte: si fossis un ajudant de l’equip organitzador de l’exposició, com ho faries per generar un nou espai on aparegués una síntesi de tot el que aporta les accions que duen a terme els caus i els esplais?
Fer una exposició no és una tasca fàcil, s’han de tenir en compte molts aspectes, visuals, prioritzar la informació que es vol donar i generar un viatge atractiu al llarg del recorregut. En aquesta SA us convidem a donar un cop de mà als organitzadors de l’exposició i participar de l’última sala aportant una síntesi de tot el que representen els caus i els esplais a través d’una imatge simbòlica i d’una paraula o frase curta.
Objectius d'aprenentatge:
- Desenvolupar habilitats de síntesi
- Desenvolupar la capacitat d’abstracció i simbòlica per a poder trobar una imatge que simbolitzi l’essència dels caus i els esplais.
- Millora de la comprensió escrita i la redacció
Preparació de la visita i del repte (60 minuts)
-
- Expliquem el repte
- Investiguem l'exposició Cul a terra on es comparteix tot el que aporten els caus i els esplais.
- Realitzem una recerca prèvia sobre la importància cultural i social dels caus i dels esplais a partir de la lectura dels articles:
Busquem una imatge simbòlica (60 minuts)
Per grups s’ordenarà tota la informació de l’activitat anterior i es buscarà una imatge simbòlica que representi allò que els caus i els esplais aporten a la nostra societat. Possibles exemples models d’imatges simbòliques: un grup d’infants assolint un repte, mans diverses unides en un mateix punt, un cercle, etc.
Un cop hagin escollit la imatge hauran d’explicar què simbòlitza i per què l’han escollit en un escrit no més llarg de 10 línies que entregaran al docent. Finalment, trobaran una paraula o una frase curta que acompanyi la imatge. Tant la imatge com la paraula / frase seran les que s’exposaran a l’última sala de l’exposició
Preparació final de l’obra (20 minuts)
A través del Canva o alguna altra plataforma similar busquen una plantilla en què aparegui la imatge a la vegada que la frase per tal de poder-la portar impresa el dia de la visita i penjar-la a l’espai corresponent.
Visita a l'exposició
- Es proporciona un full de treball amb preguntes guia perquè els alumnes reflexionin sobre què estan veient i facin anotacions durant la visita.
Preguntes guia:
- Quines impressions inicials tens de l'exposició? Descriu si alguna cosa específica va cridar la teva atenció de manera immediata.
- Quins elements visuals o audiovisuals destaquen més per a tu? Identifica elements específics, ja siguin obres d'art, projeccions, o detalls visuals que hagin captivat la teva atenció durant la visita.
- Quina informació nova has après sobre els caus i els esplais durant la visita? Enumera i destaca els punts específics que consideris més rellevants o interessants i que no sabies abans.
- Quins detalls, objectes o documents exposats consideres més rellevants? Per què?
- Quines són les principals idees o missatges que creus que l'exposició vol transmetre del món del lleure? Intenta resumir els temes o missatges centrals que l'exposició pretén comunicar.
- Quina és la teva opinió general sobre l'exposició de “Cul a terra”? La recomanaries a altres persones? Per què? Resumeix la teva impressió general sobre l'exposició i argumenta si la recomanaries als altres, amb raons específiques que puguin captar l'interès dels altres.
Al final de la visita podran aportar la seva obra a l’espai corresponent i col·laborar a dotar-la de significat i rellevància.
Com ha anat l'exposició? (40 minuts)
- Després de la visita a l'exposició, és el moment de compartir les impressions i les experiències. Creem un diàleg a partir d’una discussió sobre els aspectes destacats de l'exposició.
Preguntes guia per a la discussió:
- Quins elements us han sorprès o cridat més l'atenció durant la visita?
- Com us heu sentit explorant els diferents aspectes presents?
- S'han acomplert les vostres expectatives? Per què o per què no?
- Hi ha algun aspecte que haguéssiu volgut veure més aprofundit o detallat?
- Què us ha generat participar de l’exposició i veure la participació d’altres grups o centres?
Guia docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Recursos
- 4. Seqüència de les activitats i avaluació
A continuació, es descriuen cinc situacions d’aprenentatge per explorar la riquesa de tot allò que el món del lleure i de forma més específica els caus i els esplais, aporten a la societat, al territori i a la cultura.
Les activitats s’han desenvolupat amb la col·laboració d'experts i recursos del Palau Robert, que actualment acull una exposició dedicada al món del lleure. Cada situació d'aprenentatge aporta una dimensió diferent del coneixement dels caus i els esplais, integrant habilitats de recerca, síntesi, comunicació, creativitat i reflexió crítica. Aquestes activitats estan dissenyades per ser atractives, participatives i interdisciplinàries, facilitant un aprenentatge significatiu i contextualitzat amb un tema tan icònic com el lleure.
És apte per a cursos de secundària, amb una especial rellevància per a assignatures com Ciències Socials/Història, Geografia, Tecnologia, Ètica i valors, Ciències Naturals, Educació Visual i Plàstica i Llengua i Literatura. Fomenta competències transversals com la capacitat d'investigació, el pensament crític, l’autoconeixement i el treball en equip. S'estima que la seva implementació requereix aproximadament 18 hores, però la durada pot ajustar-se segons les necessitats i objectius de cada grup i docent.
Un viatge apassionant per descobrir la importància de la tasca social i cultural del món del lleure. Estàs preparat per aquesta immersió cultural i constructiva?
És important compartir els objectius d'aprenentatge al començament i assegurar-se que l'alumnat els compren. En aquestes situacions d’aprenentatge destaquen els següents objectius:
- Comprendre i analitzar la riquesa dels valors i les habilitats que es treballen al lleure i des d’on es treballen.
- Desenvolupar habilitats de recerca, síntesi d'informació i presentació visual per explorar tot el potencial del món del lleure.
- Fomentar la creativitat i la consciència ambiental mitjançant la creació de projectes creatius musicals tenint present la mirada moderna i la perspectiva de l’alumnat en tot el procés.
- Identificar i exposar el potencial del món del lleure desenvolupant habilitats de comunicació efectiva i simbòlica.
Es recomana la consulta dels següents recursos per aprofundir en la comprensió i exploració de l'escoltisme i l'educació en el lleure a Catalunya:
Lectures i articles:
- L’educació en el lleure: oci per formar ciutadans crítics i compromesos: Des de fa més d’un segle, els caus i grups d’esplai són espais d’educació dels joves catalans
- Jocs i diversió per educar en valors:L’educació en el lleure promou la convivència, el respecte i l’arrelament al territori i forma ciutadans compromesos i responsables
- Cançons per aprendre a ser persones: La música als esplais i dels caus funciona com a transmissora de valors i crea vincles de comunitat
- Fer un cim i altres activitats pròpies de l’educació en el lleure: Als esplais i caus la premissa principal és aprendre fent, i activitats com els campaments, les colònies i les sortides hi contribueixen
- Canviar el món des de l'acció comunitària: L’educació en el lleure també impulsa projectes de transformació social basats en valors com la cohesió, el feminisme o el respecte a la natura
Materials i recursos pràctics:
-
- Espai a l'escola per a l'exposició dels projectes visuals.
- Projector o pantalla per a les presentacions visuals.
- Accés a l'exposició sobre el món del lleure.
- Fulls de treball amb preguntes guia per a la visita a l'exposició.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 | Activitat 2 | Activitat 3 | Activitat 4 | Activitat 5 |
4h | 4h | 4h | 4h | 3h
+ visita a l’exposició |
Activitat 1: Explorem el món dels caus i els esplais
Aquesta situació d’aprenentatge proposa explorar el món dels caus i esplais a través d’una entrevista amb un membre d’aquests col·lectius amb l’objectiu d’aprofundir en l’impacte que tenen en la societat. Cada grup prepara preguntes centrades en temàtiques concretes com valors, activitats o beneficis socials. Posteriorment, es realitza l’entrevista, es transcriu i es comparteixen els aprenentatges amb l’aula. Finalment, es reflexiona sobre l’experiència, destacant el que s’ha après, sorprès i la importància d’aquests espais en la societat.
Proposem una graella d'avaluació per a les habilitats socioemocionals, que es pot utilitzar tant per a l'autoavaluació com per a l'avaluació per part dels altres durant el projecte: Rubrica d'avaluació de les habilitats socioemocionals
Activitat 2: Transmetem valors des del joc!
Aquesta situació d’aprenentatge té com a objectiu crear un joc que transmeti valors clau dels caus i esplais, com la cooperació, la resiliència o la cura del medi ambient. Els alumnes investiguen com es treballen aquests valors a través del joc, identifiquen mecàniques i dinàmiques lúdiques i desenvolupen el seu propi joc en grups. Finalment, presenten les seves creacions a la classe, juguen al joc més votat i reflexionen sobre l’aprenentatge mitjançant el joc i el procés creatiu. Aquesta activitat fomenta la creativitat, la col·laboració i l’aprenentatge significatiu a través del lleure.
Activitat 3: Explorem l’impacte de la música
Aquesta situació d’aprenentatge busca explorar l’impacte de la música en la cohesió i el benestar grupal, inspirant-se en el paper que té als caus i esplais. L’alumnat reflexiona sobre com la música pot influir en diferents moments del dia a dia i crea una cançó col·lectiva que transmet valors i missatges positius. Mitjançant la redacció de la lletra i la pràctica grupal, es fomenta la creativitat, el treball en equip i el sentiment de pertinença. Finalment, la cançó es presenta i es reflexiona sobre l’experiència i l’aplicació pràctica de la música com a eina educativa i cohesionadora.
Activitat 4: Hem fet cim!
Aquesta situació d’aprenentatge convida l’alumnat a reflexionar sobre els reptes personals que han superat, utilitzant la metàfora d’escalar un cim per fomentar la consciència d’esforç, perseverança i superació. A través de l’escriptura creativa, l’alumnat transforma experiències reals en contes simbòlics, desenvolupant la capacitat d’abstracció i expressió escrita. L’activitat promou l’autoconeixement, la resiliència i la creativitat, mentre s’enforteix el valor de compartir històries com a eina d’aprenentatge col·lectiu.
Activitat 5: Una imatge val més que mil paraules. Visita a l’exposició “Cul a terra”
Aquesta situació d’aprenentatge té com a objectiu que l’alumnat sintetitzi i simbolitzi l’essència dels caus i esplais, destacant el seu impacte cultural i social. Els participants realitzen una recerca prèvia, seleccionen una imatge simbòlica i una frase representativa, i preparen una obra que s’integra a l’exposició Cul a terra. Mitjançant aquesta experiència, es treballen habilitats de síntesi, creativitat i reflexió, alhora que es fomenta la comprensió del valor comunitari de l’educació en el lleure i es contribueix a la visibilització d’aquest àmbit.