Els dos projectes comptem amb la participació de 13 municipis de la província i són claus per garantir l’accés dels joves a l’educació i a l’esport
La Diputació de Barcelona ha presentat dos projectes per lluitar contra l’abandonament escolar i esportiu prematur: Noves Oportunitats Educatives 4.10 i Joventut esportiva, societat activa. Les dues iniciatives tenen l’objectiu de garantir l’accés a l’educació i a l’esport des dels governs locals de la corporació. La presentació, que s’ha realitzat telemàticament per les restriccions de la covid-19, ha reunit a gairebé 300 persones del món local, educatiu i esportiu.
.@nuriamarilh inaugura seminari web on presentem dos projectes transformadors: “Noves Oportunitats Educatives 4.10” i “Joventut esportiva societat activa”, oportunitats per als qui han abandonat prematurament l’escola i l’esport #som311 #ODSDiba #FormacióEducativaLocal #PAMDiba pic.twitter.com/l2hL7UgVUL
— Diputació de Barcelona (@diba) March 15, 2021
La trobada virtual ha comptat amb la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, que ha inaugurat el seminari, així com amb els diputats de la corporació dels àmbits d’Educació, Esports i Joventut, Alfredo Vega, David Escudé i Javier Silva. A més, la professora del Departament de Sociologia de la UAB, Aina Tarabini, ha exposat les principals línies de treball per combatre l’abandonament escolar, que a Catalunya s’eleva al 17%, per sobre de la mitjana espanyola (16%) i lluny de l’europea (10,3%). I també han aportat la seva experiència a nivell municipal l’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, i els alcaldes de Granollers i de Montornès del Vallès, Josep Mayoral i José Antonio Montero, respectivament.
En la seva intervenció, Marín ha subratllat que cal actuar amb “decisió i rapidesa” contra l’abandonament escolar prematur. “El percentatge és massa elevat i els governs locals hem d’intervenir per solucionar aquest problema. Des de la Diputació estem impulsant la reactivació social i econòmica del territori per sortir de la crisi a causa de la pandèmia”, ha afegit. “Una sortida”, remarca Marín, “que ha de posar el focus en la joventut”. “Els joves són el present i el futur, i per això cada ajuntament, amb el suport de la Diputació, s’ha de posar al servei d’aquest col·lectiu i oferir-los noves oportunitats”.
Els joves com a protagonistes
Els dos projectes, impulsats per la Diputació al llarg d’aquest mandat, estan alineats amb les estratègies dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Tots dos volen donar resposta als reptes globals que té per davant el futur de la nostra societat.
El projecte Noves Oportunitats Educatives 10.4 és una iniciativa liderada per l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut i proposa una estratègia conjunta amb els ajuntaments i articular recursos per implementar un sistema d’acompanyament als joves d’entre 16 i 24 anys que, o bé no tenen la titulació de l’ESO o sí que tenen el graduat, però no estan ni matriculats en cap curs ni s’han incorporat al món laboral.
“L’objectiu final és tornar a connectar els joves en risc d’exclusió amb el sistema educatiu i que puguin continuar la seva formació”, assenyala Javier Silva, diputat de Joventut de la Diputació de Barcelona. “Per aconseguir-ho, abans hem d’identificar els joves que es troben en una situació de risc”, conclou Alfredo Vega, diputat d’Educació.
L’abandonament gradual de la pràctica esportiva amb l’arribada de l’adolescència també és rellevant. Concretament, el percentatge disminueix del 80,5% durant la primària al 71,1% en els primers cursos de l’ESO, una xifra que s’accentua en el col·lectiu femení.
Per combatre aquesta tendència, l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut també ha posat en marxa el projecte Joventut esportiva, societat activa, que utilitza l’esport com a eina d’acció comunitària per disminuir l’abandonament esportiu i promoure hàbits saludables.
Està dirigit especialment a joves i adolescents en risc d’exclusió. L’esport ajuda als adolescents a aprendre a gestionar i resoldre la pressió social i a posar en pràctica les habilitats i coneixements de cadascú. “L’esport, a diferència del sistema educatiu, fa que tothom sigui important. Amb un rol o un altre, dins d’un mateix equip no importa el teu nivell econòmic, al contrari, l’esport esborra totes les diferències”, explica Hamza Driouich, que ha emprès un projecte per exportar els valors del bàsquet als joves del Marroc.
“El projecte Joventut esportiva, societat activa incorpora la figura de l’educador esportiu, que anima aquests joves a participar en activitats esportives i incorporar-les en el seu dia a dia. En aquest sentit, les beques a les famílies són essencials perquè els joves puguin accedir a l’esport”, destaca David Escudé, diputat d’Esports de la Diputació de Barcelona.
Els Ajuntaments, claus en la posada en marxa dels projectes
Tots dos projectes posen al centre el paper dels ajuntaments i del món local per combatre l’abandonament escolar i incentivar l’activitat esportiva entre els més joves.
En aquest sentit, el projecte Noves Oportunitats Educatives 10.4 ja s’ha posat en marxa a 7 municipis i a 1 consell comarcal de la província, amb l’expectativa d’estendre-ho a totes les poblacions de Barcelona. En aquesta primera experiència pilot hi participen: Cornellà de Llobregat, Badia del Vallès, Igualada, Vilafranca del Penedès, Mataró, Mollet del Vallès, El Prat de Llobregat i el Consell Comarcal d’Osona.
Aquest 2021, el projecte Joventut esportiva, societat activa s’ha iniciat com a prova pilot a 5 municipis de la llera del Besòs, amb un alt índex de vulnerabilitat social i amb proximitat territorial: Badalona, Barcelona, Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramenet i Montcada i Reixac. La voluntat final és posar aquest recurs a l’abast d’altres municipis quan s’hagi consolidat, a partir de l’any vinent.
Informació elaborada en col·laboració amb la Diputació de Barcelona.