Existeixen diferències entre ser director d’un hotel independent i d’una companyia internacional
Per Laura Andrés Tallardà
Dirigir un hotel pot resultar molt gratificant, però també un repte. Hi ha hotels independents i també hotels que formen part d’una cadena, i ser director de cadascun d’ells pot ser una experiència totalment diferent. Com és treballar dirigint un hotel d’una cadena? Quines són les diferències respecte a dirigir-ne un d’independent?
Les cadenes internacionals tenen equips corporatius que ajuden a gestionar, mentre que l’hotel independent en alguns casos ha de recórrer a associacions i consultores.
“En una empresa internacional, saps que tens un especialista a cada àrea i és un salvavides”, apunta Cristina Ímaz, directora de l’Hotel ME Sitges Terramar i antiga alumna del Grau Universitari en Gestió Hotelera i Turística d’EUHT StPOL. Segons assenyala, als hotels independents no se sol tenir tant suport en àrees específiques, com en els recursos humans.
En una cadena independent, sovint hi ha menys possibilitats de creixement mentre que en una companyia internacional, es poden veure més tipologies d’hotels i hi ha més possibilitat de vacants. “El sostre és més alt. Pots assumir direccions corporatives, per exemple”, En alguns casos, els processos de decisió en una companyia internacional són menys àgils.
Ímaz va començar les seves pràctiques amb Occidental Hotels, on va treballar-hi gairebé tres anys en el departament de qualitat. “Vaig començar en l’àrea de qualitat, que em va ajudar moltíssim, perquè et permet fer una radiografia de l’estat de l’hotel”, sentència Ímaz.
Ser tot terreny
Posteriorment, va entrar a Barceló Hotels. Va treballar-hi 11 anys, primer com a subdirectora i després com a directora. “En estar en una companyia gran pots veure diferents hotels i això et dóna la possibilitat de ser una mica tot terreny”, explica. “El que té de bo formar part d’una companyia internacional és que pots treballar en moltes àrees i tens departaments especialitzats en l’àmbit del desenvolupament de talent”, afegeix.
Del 2016 al 2017 va treballar en el grup Melià. Va començar com a hotel manager a Sarrià (Barcelona) i l’any passat va passar a ME Sitges Terramar. Tot i que és un treball molt interessant, també té els seus aspectes difícils. “Cal ser conscient de les dificultats que hi ha per a conciliar. En companyies internacionals has de tenir disponibilitat de mobilitat geogràfica. És una vida independent i solitària, que jo repetiria”, exposa Ímaz.
La professió suposa una entrega considerable. “Cal treballar molt la intel·ligència emocional i a partir d’aquí tot ve. Pots créixer molt i molt ràpid, però amb una dedicació molt bèstia”, explica.
Experiència a EUHT StPOL
Ímaz va estudiar a l’Escola Universitària d’Hoteleria i Turisme de Sant Pol de Mar (EUHT StPOL) i valora molt positivament el seu pas per la universitat. “En EUHT StPOL t’ensenyen a treballar i a conèixer el sector hoteler. Et donen una visió pràctica de 360 graus de manera que pots veure per on encaminar-te en funció de les teves habilitats. Posteriorment, et donen l’oportunitat de posar-te en contacte amb les diferents companyies i cadenes hoteleres”, afirma.
Les experiències compartides i el seu creixement personal i professional, així com el de les persones dels seus equips, és el que més li ha marcat. “El fil conductor de totes les meves experiències és veure el desenvolupament i creixement de gent amb la qual he pogut treballar”, conclou Ímaz.
Informació elaborada en col·laboració amb EUHT StPOL