Per ser un bon aparadorista de moda cal tenir coneixements d’estilisme, tendències i creativitat
Per Judith Vives
Quantes vegades t’ha passat que vas pel carrer pensant en les teves coses i, de sobte, l’aparador d’una botiga et crida l’atenció? Cada dia passem per davant de moltes botigues, però no totes aconsegueixen captar el nostre interès. Per què algunes sí que ho fan?
Només els aparadors que destaquen per la seva originalitat i creativitat fan que ens parem a mirar els objectes exposats, i fins i tot que acabem entrant a la botiga.
Quan això passa, és perquè alguna cosa ha connectat amb la nostra ment, els nostres ulls i les nostres emocions. I el mèrit el té el dissenyador d’aparadors, també conegut com a ‘display designer’.
Visual Merchandising. Challenges and Opportunities in a Changing Future. Article by Lisardo Mendo @OdosVM#FutureofRetail #EyeOnDesignhttps://t.co/4d0nxOcfY3 pic.twitter.com/0SUh80Q2MD
— RocaGallery (@RocaGallery) January 27, 2019
Estem envoltats de botigues, anuncis i imatges per tot arreu, però tan sols un petit percentatge aconsegueixen que li prestem atenció. Per això cada vegada és més important la figura d’un professional especialitzat en la creació d’aparadors atractius i persuasius.
Com s’aconsegueix?
Per descomptat, la creativitat és fonamental però no és l’únic element a tenir en compte.
Tal i com explica Lisardo Mendo, professor d’aparadorisme i visual merchandising a LCI Barcelona, un aparadorista ha d’estar al dia de modes i tendències i tenir molts coneixements d’estilisme.
També ha de conèixer molt bé tots els teixits, textures i materials, sobretot quan es tracta de dissenyar aparadors per botigues de moda. Aquests aparadors presenten un factor diferencial perquè “la feina està molt centrada en els bustos i maniquins” i cal saber manejar tot tipus de teles i materials.
En el curs d’especialització en aparadorisme, Lisardo Mendo fa treballar als seus alumnes amb materials molt difícils de manejar, com ara cartrons o plàstics. D’aquesta manera adquireixen habilitat i pràctica per a quan hagin de crear aparadors amb peces de roba.
Un altre factor important al que no es posa prou atenció és la il·luminació. No obstant això, Mendo assegura que: “El 60% de l’èxit o el fracàs d’un aparador depèn d’això“.
Per al professor de LCI Barcelona també és molt important que els dissenyadors siguin persones amb una formació en cultura general, pel que recomana que llegeixin llibres, vagin a exposicions i vegin pel·lícules que puguin servir-los d’inspiració.
Lisardo Mendo comenta que "luz y color es un recurso fantástico para escaparates" #ExpohogarSEE #ExpohogarBCNJoya pic.twitter.com/8jGHVNTSvM
— expohogar (@expohogar) September 24, 2018
Crear un aparador pas a pas
El procés per dissenyar un aparador comença pel ‘briefing’ que la botiga o empresa presenta al dissenyador: en aquest informe es detallen les idees de partida, el concepte i els productes que han de mostrar-se.
El display designer amplia aquest document amb noves idees i propostes i, a continuació, comença una fase d’investigació en què el dissenyador ha d’informar-se sobre la botiga, la marca i el producte que es va a exposar.
Lisardo Mendo explica que cal fixar-se en tot tipus de detalls, des del tipus de teixit fins als botons, acabats, textures i altres.
El frio ha llegado a los escaparateshttps://t.co/8NfBstQn50#escaparatismo #escaparates #visualmerchandising #visualmerchandiser #windowdisplay #maniquies pic.twitter.com/iujI1JsjRW
— DE BIS A BIS (@DEBISABIS) February 2, 2019
A partir d’aquí s’arriba a la fase de ‘brainstorming’, una pluja d’idees de la qual sorgeixen les propostes per dissenyar l’aparador: si utilitzarem atrezzo o suports d’algun tipus, la composició, la il·luminació, elements gràfics i suports tecnològics, entre d’altres.
Finalment, en la fase més creativa és quan s’ajunten totes aquestes peces “com si fos un puzle”. L’objectiu, explica Mendo, és que l’aparador sigui “fàcil de llegir”.
Cal tenir en compte que un aparador és un espai en tres dimensions que veiem mentre anem de pas pel carrer, per això no es pot recarregar amb idees i missatges sinó tractar de donar una idea senzilla i que es pugui captar fàcilment.
Para llegar al viandante, al usuario y al Cliente convencido hay que generar curiosidad, sensaciones, emociones que refuercen la imagen de Marca…y para eso, solo es necesario invertir en Creatividad! #escaparatismo #Retail #Design #VolumenRetail #VisualMerchandising pic.twitter.com/UAdhKKO3lf
— Volumen Retail (@AtoledoRuiz) February 4, 2019
Per al professor d’aparadorisme de LCI Barcelona, el que fa diferent un aparador és el risc i la innovació. “Cal ser atrevits, és un error seguir la tendència general perquè la gràcia és sorprendre”, aconsella Mendo.
Si t’interessa l’aparadorisme i el ‘visual merchandising’, consulta els cursos d’especialització que s’ofereixen a LCI Barcelona.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Catalán | Inglés