“El bullying afecta tota la dinàmica del grup classe perquè es viu en un clima hostil”
Conversem amb Carlos Bueno, membre de l’equip de comunicació i del claustre d’acció de SEER, que ens ofereix algunes claus per afrontar els conflictes, prevenir l’assetjament escolar i començar el curs amb eines que ajudin a crear un clima positiu
El pròxim 8 de setembre comença un nou curs i una nova etapa per a molts nois i noies. Què els diries?
Si poguessin escollir una emoció, els recomanaria que comencessin amb il·lusió. Si no els és possible, que respirin, que mantinguin la calma i que no projectin. No tothom comença amb les mateixes habilitats.
És bo tenir-les en compte aquests dies més crítics?
A SEER sempre parlem d’habilitats i de connectar amb les fortaleses. Quan ets nou a un centre educatiu no tens la mateixa seguretat que la resta, però, en canvi, tens unes habilitats. Connectar amb elles, confiar en els altres i mantenir-te obert per poder experimentar són elements que ajuden a fer front a aquests moments.
Molts centres educatius organitzen dinàmiques per afavorir la bona convivència a l’inici de curs. És un bon recurs per a cohesionar el grup?
Aprendre a conviure és molt més complicat que aprendre a llegir i a escriure. La convivència s’ha de treballar durant tota l’etapa escolar i també durant la vida adulta. És positiu que les dinàmiques de benestar emocional hi siguin des del primer dia i sobretot, que es tingui una mirada positiva del conflicte.
Què significa ‘tenir una mirada positiva del conflicte’?
Existeix una consciència generalitzada que el conflicte és un tabú i, en canvi, la violència es normalitza. El conflicte és inherent a l’ésser humà. La diferència és com el mirem: si el veiem com un problema és més fàcil que connectem amb la ràbia i que l’acabem portant a la violència, o a un nivell superior, que és el maltractament -on s’inclou l’assetjament-. Cal intentar mirar de manera positiva els conflictes, atenent-los de manera individual i aplicant els protocols que siguin necessaris.
Posa’m un exemple de com ateneu els conflictes des de SEER?
Intentem posar en pràctica un model més humà, sense etiquetar ningú perquè això genera un efecte Pigmalió. Empoderem els infants perquè tinguin un rol més actiu en la resolució dels conflictes.
I per abordar l’assetjament escolar o bullying?
Apliquem un model que es diu PDA Bullying: prevenció, detecció i actuació. Fa molts anys que el duem a terme i l’hem portat a institucions públiques, a escoles, a instituts…
De quines eines disposeu per a prevenir el bullying?
N’hi ha moltes. Una que pot ser útil és l’educació emocional, perquè ens encamina cap al benestar. A través de l’educació emocional podem comprendre què és el benestar i arribar a acords sobre quines actituds i comportaments ens el generen.
Deu ser un acord difícil d’aconseguir…
Moltes vegades ens enganxem a coses que no són benestar: una relació tòxica, donar-nos clatellots quan ens tallem els cabells… I aquí apliquem la pedagogia de la pregunta; per què? Cap a on volem anar? Com ens fa sentir? I sobretot, generem dinàmiques que ajudin a prendre consciència de què és el benestar, què vol dir estar tranquil, què és la calma, què vol dir estar alegre…etc. Tot això són eines d’habilitats socioemocionals que podran aplicar en cas que es doni una situació de violència o maltractament.
Com es repara un cas d’assetjament o bullying?
Cal implicar tota la comunitat educativa incloent escola i famílies, i és important treballar la situació amb tot el grup classe: amb les persones en rol d’assetjador i de víctima, i també aquelles en rol d’observadores. Si volem restaurar el benestar tothom hi ha de participar. El bullying afecta a tota la dinàmica del grup classe perquè es viu en un clima hostil.
Recomana’ns algunes dinàmiques per afavorir la convivència durant tot el curs
Activitats de pertinença, de coneixement, de relació -que ens ajuden molt a detectar quin és el clima del grup-, dinàmiques de benestar emocional o d’expressió. En aquest darrer exemple, podem potenciar habilitats de pintura, dibuix o música, perquè més enllà del torn de paraula hi ha moltes maneres d’expressar-nos.