El català al món influencer
Els creadors que fan contingut en català sumen milions de reproduccions a Instagram, TikTok i YouTube
Els influencers que creen contingut en català no paren de créixer. Al setembre, un total de 1.142 creadors catalans van sumar fins a 150 milions de reproduccions a Instagram, TikTok i YouTube, cosa que representa un increment del 39,97% en comparació amb les reproduccions del setembre del 2024. En total, es van compartir 12.100 publicacions en aquesta llengua.
Aquestes dades estan disponibles gràcies a La Llista, una plataforma que va néixer a principis d’any i que classifica i dona visibilitat als creadors que utilitzen majoritàriament la llengua catalana als seus continguts. La plataforma permet veure qui són els influencers amb més impacte en xarxes socials.
Perfils de creadors en català
Hi ha tota mena de perfils que creen contingut en català: alguns prefereixen utilitzar les xarxes socials per ensenyar receptes, altres comparteixen els seus gustos literaris, el seu interès pels videojocs o per oferir consells sobre esport. Aquí recopilem alguns creadors que val la pena conèixer.
Laura Tapiolas és periodista i crea contingut informatiu sobre diferents temes, des de les mobilitzacions en suport a Palestina, a la DANA de València, la vaga dels lloguers o l’auge de l’extrema dreta. Als seus vídeos, la Laura es posa al paper de reportera i mostra el que passa a peu de carrer.
La Referència és un perfil que crea contingut sobre gastronomia, des de vídeos amb receptes pròpies a opinions sobre restaurants de Barcelona. Darrere d’aquest perfil hi ha Cesc Alonso, alumne de l’Escola d’Hostaleria Hofmann. Per la seva banda, Davidisme és un creador de contingut d’humor. Els seus vídeos solen ser curts, dinàmics i busquen fer riure amb situacions quotidianes, imitacions o bromes.
Betty Anfruns fa vídeos del seu estil de vida, en què comparteix el seu dia a dia: com es prepara, com és la seva rutina, quines coses li agraden, com es maquilla… També comparteix les seves opinions sobre certes temàtiques i fa reptes com “què porto a la meva bossa” o “qui és més probable que”.
En l’àmbit de literatura, destaquem el perfil de l’Ania Posada, que crea contingut recomanant lectures, ressenyant llibres, ensenyant les seves compres literàries i donant consells sobre com convertir la lectura en un hàbit. Per la seva banda, Marc Solé fa vídeos en què comparteix informació sobre la mateixa llengua i cultura catalana: expressions típiques, paraules que ja no es fan servir, com substituir anglicismes…
Laipaf fa vídeos sobre videojocs. Recomana jocs en català, comparteix la seva opinió sobre els seus favorits i també ensenya el marxandatge que es compra de títols com Pokémon o One Piece. A l’àmbit de ciència i tecnologia, podem destacar el perfil de Senyorfont (Arnau Font), que fa principalment vídeos sobre intel·ligència artificial i les seves eines.
Ayla Madison crea contingut sobre art, compartint els processos creatius a l’hora de fer manualitats. Finalment, bysergimas (Sergi Mas Pons) fa vídeos sobre esport, especialment dedicats al ciclisme. Al seu perfil, comparteix consells i experiències fent exercici.
Impulsar la creació de contingut en català
En els darrers anys, diferents institucions tant públiques com privades han posat en marxa beques, ajuts i iniciatives amb l’objectiu de fomentar la creació de contingut digital en aquest idioma.
Per exemple, el 2024, la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Política Lingüística, va posar en marxa les Beques Propulsió per fomentar la professionalització dels creadors digitals en català, oferint-los recursos i estabilitat creativa. A la segona edició, 40 creadors de tota mena d’àmbits (ciència, gastronomia, música, videojocs…) han estat seleccionats per desenvolupar continguts audiovisuals a YouTube, TikTok i Instagram Reels.
Si crees contingut en català, aquestes beques poden ser una oportunitat per impulsar el teu projecte digital i donar-li més visibilitat. A més, et poden ajudar a professionalitzar la teva activitat a les xarxes socials. Els requisits per participar en la convocatòria són a la pàgina web del Departament de Cultura.
