La proliferació de Fake News, les xarxes socials o els canvis tecnològics requereixen professionals ben formats
Per Judith Vives
El periodisme consisteix a obtenir informació, interpretar-la, contrastar-la i difondre-la a través dels mitjans de comunicació. La seva funció és proporcionar als ciutadans informació veraç i rigorosa per ajudar-lo a tenir una visió crítica i defensar els seus drets davant de la societat.
Aquest principi s’ha mantingut intacte al llarg de tota la història del periodisme. Tot i això, a la nostra era, marcada pels avenços tecnològics, l’aparició de les xarxes socials i la proliferació de les fake news, el paper del periodisme s’enfronta a nous reptes. Quines habilitats ha de desenvolupar el periodista del futur per fer front a aquests reptes?
Segons el degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Institucionals de Blanquerna (FCRI Blanquerna), Josep Lluis Micó: “La tasca del periodista és la mateixa que en el passat”, si bé afegeix que en “un context diferent” cal “acomodar noves atribucions i competències”. El periodisme avui “és fonamental per garantir una informació neutra i neta en un moment en què proliferen mentides i realitats a mitges”, afegeix Micó, que també apunta a la necessitat de comptar amb “periodistes ben formats i conscients del paper que juguen en una societat democràtica”.
🎓Estudia el Grau en Periodisme i Comunicació Corporativa de la mà de professionals en actiu‼️
👥La #periodista i professora de la Facultat @MarquesAgnes; i la nostra #alumni @georginaleger, ens parlen del Grau🙌🏼 pic.twitter.com/baOeCrry8L
Portar la informació a nous espais
Un altre dels reptes del periodisme a què hauran de fer front els joves periodistes és el dels nous formats i mitjans informatius. Avui dia, els mitjans tradicionals conviuen amb plataformes i xarxes socials en què, sovint, hi ha un públic més jove. “El periodista ha de tenir les mateixes habilitats per contrastar informació, però d’altres diferents per posar-la a disposició del públic”.
Trobar la manera de portar la informació contrastada i de rigor a aquests espais és un dels grans reptes del periodisme actual. “Cal seguir informant amb rigor i explicar què passa a una audiència que es mou en altres terrenys, inhòspits per a molts periodistes”, diu Micó. En aquest sentit, indica la necessitat d’un canvi de mentalitat del professorat a les facultats de comunicació i periodisme perquè existeixi “menys distància amb els alumnes”.
El repte tecnològic
Els mitjans de comunicació s’enfronten, a més, al repte tecnològic. De la mateixa manera que altres sectors es veuen immersos a la quarta i fins i tot cinquena revolució industrial, també els mitjans veuen modificades les formes de producció per la incorporació de sistemes d’automatització.
El periodista haurà de trobar el seu lloc en aquest context, en què algunes tasques podran relegar-se a les màquines i guanyar temps per poder destinar-lo a la recopilació i gestió de dades i informació. Aquí de nou, conclou Micó, és igualment important no solament la formació dels alumnes, sinó l’actualització dels professors.
Coneixes el grau en Periodisme i Comunicació Corporativa de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals, Blanquerna-URL? Troba més informació a aquest enllaç.