17 novembre 2024
spot_img
17 novembre 2024

Els tallers de periodisme de Junior Report segueixen en ruta per tot Catalunya

Els Tallers de Periodisme i Fake News busquen despertar l’esperit crític dels estudiants de primària i secundària

Els alumnes de l’escola FEDAC Sant Andreu (Barcelona), de l’Institut Llavaneres (Sant Andreu de Llavaneres), del Col·legi Badalonès (Badalona), de l’Institut Bitàcola (Barberà del Vallès), de l’Institut Montserrat Roig (Terrassa), de l’Institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor), de l’Institut Joan Pelegrí (Barcelona) i de l’escola Pit-Roig (Barcelona) han descobert al llarg de setembre i octubre com funcionen els mitjans de comunicació.

Fins ara, Junior Report oferia tallers a centres de secundària. No obstant això, el seu equip de periodistes ha preparat una proposta pensada expressament per als alumnes de primària, més lúdica i dinàmica.

 

Com funciona la informació?

Per entendre què passa al nostre voltant i formar-nos una opinió pròpia, és important saber com funcionen els mitjans de comunicació i aprendre a interpretar la informació.

Als Tallers de Periodisme i Fake News per a centres de secundària, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme. Quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui hi ha darrere d’un mitjà de comunicació? Analitzant els diaris, els estudiants reflexionen sobre aquestes qüestions.

Els alumnes del centre Montserrat Roig redacten les notícies que han trobat. (Junior Report)

Els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials, l’economia.

Per això és important saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i a qui pretenen afavorir o perjudicar. La informació que llegim és un reflex d’aquests interessos.

 

A la recerca de la notícia

Les notícies que llegim als diaris o veiem als informatius es trien en funció de quatre criteris: novetat, proximitat (si és alguna cosa que ens afecta directament), transcendència (si afecta molta gent) i temàtica (per un diari esportiu, només importen les notícies d’esports).

Després de debatre quines són les notícies més importants, els alumnes tenen una missió: recórrer l’institut a la recerca de notícies per a publicar el seu propi diari.

D’altra banda, els community managers de cada classe informen sobre tots els progressos a través de l’Instagram de Júnior Report.

Dividits en grups de cinc, els estudiants han de maquetar la portada: triar un nom per al diari, triar les notícies més importants i distribuir-les en primera plana. Cada grup ha d’argumentar per què han triat aquestes notícies per a la seva portada.

Al final del taller, un petit exercici de ‘role play’ ens ajudarà a entendre la importància dels mitjans i la tasca del periodista: no tot és el que sembla i la veritat no està sempre a primera vista!

 

Tallers de primària

Els alumnes de 5è i 6è de primària poden triar un tema per a desenvolupar-lo en profunditat, com la igualtat de gènere, la crisis dels refugiats o l’emergència climàtica.

L’aula es divideix en quatre grups perquè els alumnes comencin a treballar. D’aquesta manera, es fomenta el treball en equip.

Mitjançant jocs i trencaclosques, els estudiants aprendran a treballar com a periodistes i a desenvolupar el seu esperit crític.

Junior Report promou el pensament crític dels estudiants. Fes-te soci i dona suport al projecte!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -