Per tenir èxit en la música cal conèixer com funcionen les diferents parts del negoci
Per Judith Vives
En el món de la música, per crear un tema d’èxit no n’hi ha prou amb tenir una bona idea. Si no sabem com funciona la indústria musical, podem compondre la millor cançó del món i que passi desapercebuda.
Per tal que el teu projecte musical arribi a bon port, cal conèixer com es gestiona una carrera artística, com s’organitza un espectacle en viu, qui són els productors fonogràfics, com funciona una discogràfica i com es gestionen els drets d’autor o ‘royalties’ .
Tots aquests elements formen part del negoci de la música o ‘music business’. Si estàs pensant en entrar en aquest sector, t’interessarà conèixer més detalls sobre els diferents tipus d’activitats que es mouen al voltant de cantants i artistes.
Avui t’expliquem les claus del negoci musical de la mà de Sara Corominas, professora del curs de Music Business de Microfusa, que ens explica les característiques d’aquesta indústria i els seus tres pilars principals: la indústria editorial, la discogràfica i la de directes.
“El music business inclou tots els processos per generar ingressos per un treball musical, des de l’enregistrament de discos als concerts en directe”, explica Corominas. Però hi ha molts altres aspectes i detalls que cal conèixer i dominar.
Indústria editorial
Aquest àmbit de la indústria fa referència a la gestió dels drets d’autor de les cançons. En aquest apartat cal conèixer conceptes com el de ‘royalties’ o regalies, la propietat intel·lectual o les llicències ‘creative commons’.
Sovint els drets són de l’artista -si aquest ha compost la seva música-, però cada vegada més els productors musicals també són autors de les cançons i, per tant, posseeixen drets d’autor. En aquests casos, el propietari dels drets d’una cançó pot buscar a cantants o grups per interpretar-la.
Per això han sorgit les anomenades entitats de gestió col·lectiva, que s’encarreguen de tramitar tots aspectes legals relacionats amb els drets d’autor i el catàleg dels artistes.
Indústria discogràfica
Una de les parts més importants del negoci musical és la indústria discogràfica. Engloba els processos d’enregistrament i producció fonogràfica, és a dir, el procés de passar la música a un format o suport per reproduir-la en diferents mitjans i plataformes.
Aquest és l’àmbit en el qual es treballa més directament amb els artistes. Inclou tota la part de creació del fonograma (que també es considera propietat intel·lectual) i de producció musical.
També hi ha una part molt important relacionada amb la promoció i llançament de l’artista i la seva obra. Per això és important tenir tant coneixements musicals i de producció musical com de màrqueting.
El productor musical se encarga de un montón de detalles: los efectos de sonido 🎹, la gestión del presupuesto, la colaboración con otros artistas 🎤… Te explicamos los secretos de la #ProducciónMusical 🎵 🎶 de la mano @microFusa.
👉 https://t.co/DS9ApoB9zR
Por @judithvives pic.twitter.com/eonfG1iJND— Junior Report (@JuniorReport_) September 18, 2018
Indústria dels directes
Una altra de les parts més importants de la indústria musical són els concerts i esdeveniments en directe.
Aquest àmbit implica els artistes, però sobretot a perfils professionals com els mànagers i representants, a més dels agents de ‘booking’ i els promotors de concerts.
Els agents de ‘booking’ s’encarreguen de vendre l’espectacle d’un artista determinat i aconseguir que pugui realitzar concerts en directe.
El promotor musical és el responsable de contactar amb l’artista o el seu mànager per fixar la data dels concerts i reservar la sala o l’espai on se celebrarà. També vetlla pel compliment dels requisits artístics i tècnics i resol imprevistos que puguin sorgir.
Por mis manos han pasado muchos mixers durante estos años y este Rane Seventy-Two es sin duda el mejor que he tenido 🔥🔥 gracias @ZentralMedia @microFusa @RaneDJ @Serato por el apoyo con el mejor equipo para mis conciertos #rane72 #rane #scratch #dj #realdjing #serato #djtillo pic.twitter.com/AKOg3ayZ7b
— DJ TILLO (@djtillo) May 28, 2019
Si vols dedicar-te a aquest món, és essencial que coneguis com funcionen aquests àmbits del negoci. “Cal ser una persona amb la ment oberta, perquè en aquest sector es donen molts canvis i cal saber adaptar-se”, explica Corominas.
Tenir habilitats comunicatives, ser sociable i donar una bona imatge també t’obrirà portes en aquest sector. Però el més important seran els contactes, cosa que aconseguiràs treballant dur i sent perseverant. Si no saps per on començar, a Microfusa poden ajudar-te. Consulta-ho amb ells!
Informació elaborada en col·laboració amb Microfusa