El disseny de les cobertes s’ha convertit en un element clau per determinar la popularitat d’un llibre
Per Isabel Fernández Jiménez i Luisa Daniele Ponzio Valero
El refranyer popular afirma que no s’ha de jutjar un llibre per la seva portada. No obstant això, els lectors no acostumen a fer gaire cas i continuen guiant-se pel disseny de les cobertes a l’hora de comprar un llibre o un altre.
La indústria editorial i de màrqueting ho saben, de manera que sempre han concedit una gran importància al disseny de les tapes que envolten les obres. Oscar Wilde va afirmar que “mai hi ha una segona oportunitat per a una primera impressió” i, en el cas dels llibres, també sembla ser una afirmació certa.
La portada és un factor que ajuda a determinar l’interès per llegir una obra. En el cas de la literatura infantil, la portada és encara més rellevant: el disseny dels seus llibres es converteix en un reclam, i de la creativitat dels dissenyadors depèn l’èxit de la publicació.
Com es crea una portada?
En general, el dissenyador intenta captar el missatge que l’escriptor intenta transmetre amb la seva obra. Per a això, utilitza diversos elements de disseny com fotografies, il·lustracions o tipografies.
És el cas de Lolita Aldea, una il·lustradora que va estudiar Belles Arts a la Universitat de Granada i es va encarregar de les il·lustracions del còmic Virtual Hero, protagonitzat pel famós youtuber Rubius.
Per a ella, en un encàrrec així és molt important la compenetració entre els treballadors d’una mateixa editorial: “Hi va haver molta sintonia entre la gent que estàvem allà treballant, tots vam fer ‘clic’ i jo vaig ser capaç d’entendre el que m’estaven demanant i plasmar-ho”.
Aldea afirma que quan una persona busca un llibre o còmic, realitza un “escaneig” després del qual hauria de ser capaç de reconèixer el que busca per la seva portada: “És molt important que la gent vegi el que rebrà“.
Poster Oficial de VH2 🦋
Hemos trabajado duro para dar un giro muy grande a esta serie. Esta vez será distinto… Muy distinto.
Art by @LolitaAldea pic.twitter.com/BbrWyWIqik
— elrubius (@Rubiu5) February 5, 2020
Atraure el públic
En la creació d’una portada és molt important tenir en compte els gustos del públic al qual va dirigit el llibre. Normalment els dissenys amb molts colors atreuen més als joves.
“Els llibres amb portades cridaneres tenen més oportunitats de cridar l’atenció. Sobretot en llibres per a nens, que es veuen atrets per colors vius i imatges atractives“, afirma Lolita.
Actualment, les tendències més populars entre els joves són els dibuixos inspirats en les pel·lícules de Disney i en l’anime i manga japonès: ulls grans, faccions rodones i exagerades, nassos petites…
https://twitter.com/MultiversoTM/status/601346949338497024
En el cas dels llibres juvenils, també s’ha de tenir en compte que els pares tenen l’última paraula. Sense el seu vistiplau, els menors no poden comprar el llibre per l’autoritat i la dependència econòmica parental.
“Quan es publica un llibre no solament ha d’agradar a l’infant, sinó que també al pare que el compra”, comenta la il·lustradora.
Aldea ofereix un últim consell per a aquells que comencen a explorar l’art de les portades: cal sentir-se feliç amb el propi treball i, a la vegada, que la gent amb la qual es treballa se senti satisfeta.
“En el dibuix o en qualsevol carrera artística has de ser capaç d’adaptar-te“, conclou.
https://www.instagram.com/p/B-cxnfCovpl/?utm_source=ig_embed
El tema de la setmana compta amb la col·laboració de la Universitat Catòlica de Múrcia (UCAM)
Junior Report ofereix aquest recurs gratuït durant l’època de confinament. Descarrega el pla de teletreball.