18 novembre 2024
spot_img
18 novembre 2024

Escoltar els joves per a canviar el món

Els nens i adolescents poden aportar idees innovadores i col·laborar amb els adults per a canviar les coses

Els joves i adolescents tenen les seves pròpies idees i opinions sobre com funciona el món i com podria millorar, però la seva veu no sempre s’escolta. Què passaria si se’ls tingués en compte a l’hora de prendre decisions?

Aquest ha estat un dels temes tractats al debat Com fer que la veu dels joves s’escolti. Empoderar els nens i els joves, en el marc de la Cimera Europea de ChangeMakers d’Ashoka (ECMS) que aquests dies reuneix a Barcelona a centenars d’emprenedors i organitzacions socials de diferents països.

El debat ha comptat amb la participació de l’Ana Sandino, la Paula García i la Claudia Palacio, estudiants de 4t de l’ESO a l’escola FEDAC Sant Andreu i redactores del FEDAC Sant Andreu Report, un dels diaris digitals del projecte Revista Escolar Digital (RED).

“Potser [els joves] no sabem per on començar… aquí és on nens i adults necessiten col·laborar junts per a canviar el món”, assegura Paula García.

Al centre, les tres reporteres del ‘FEDAC Sant Andreu Report’ que han participat al debat sobre joves d’Ashoka. (Junior Report)

Durant la sessió s’han intercanviat idees per a aconseguir que aquesta col·laboració tingui èxit. Per exemple, que els adults confiïn realment en els més joves, que escoltin les seves idees i les prenguin seriosament.

Alhora, els adolescents necessiten més temps per a ells mateixos, per descobrir el que els agrada i el que no, per pensar en allò que els preocupa i trobar solucions. Així podran desplegar el seu potencial al màxim i ajudar a resoldre els problemes que afecten la nostra societat.

I, per descomptat, reconèixer que existeixen diferents talents, capacitats i maneres de tenir èxit. “Sempre tenim la pressió de fer-ho millor, de treure les millors notes… i això ha de canviar. No totes les persones són capaces del mateix, cada persona té els seus propis talents”, opina Claudia Palacio.

 

Joves inspiradors

El debat de Ashoka ha reunit professionals i experts del món de l’educació, però també joves que han aconseguit posar en marxa les seves pròpies idees per canviar el món.

Una d’elles és Jamila Tressel, una jove alemanya de 21 anys. Des de petita, la Jamila ha volgut canviar la forma en què s’ensenya a les escoles: sentia que els professors no escoltaven el que tenia a dir, que la seva opinió i els seus interessos no es tenien en compte.

Per això, quan tenia 12 anys va iniciar una campanya per a canviar el sistema educatiu a Alemanya: l’objectiu és promoure el potencial de cada estudiant i donar-los llibertat perquè aprenguin com ells vulguin.

“Per a saber el que has de fer, com has d’actuar… simplement has de fer i actuar, no hi ha una altra manera d’aprendre! Jo vaig aprendre fent coses per mi mateixa i això em va apoderar”, explica la Jamila.

Un altre de les joves changemaker d’Ashoka és Gloria Gubianas, de 24 anys. Quan anava a l’institut, es va implicar en diverses iniciatives socials i va crear un projecte que mesurava la despesa d’aigua que s’efectuava en dutxar-se.

Avui dia, la Gloria és cofundadora de Hemper, una marca de motxilles fabricades amb materials sostenibles i respectuosos amb el medi ambient. La seva empresa ofereix feina a comunitats en risc d’exclusió social al Nepal, contribuint al desenvolupament social en zones desfavorides.

“Els joves tenim un munt d’idees i coses a dir. Hem de deixar de dir-nos que no en sabem prou i començar a creure en nosaltres i defensar la nostra visió del món”, reflexiona.

 

Com podem informar els joves?

Paral·lelament a l’esdeveniment principal, Junior Report va organitzar un Ecosystem Event en col·laboració amb Ashoka per debatre sobre com es pot apropar l’actualitat als més joves.

Periodistes, professors i estudiants de batxillerat van formar part d’un debat que va tenir lloc a la redacció del diari per a joves. La taula rodona portava per títol ‘Joves informats: el repte de crear societats més fortes’.

Al llarg de la sessió es va parlar del perill de les notícies falses, també conegudes com a ‘Fake News’. També es va valorar el paper que juguen les xarxes socials i les emocions de les persones a l’hora de difondre i processar una informació.

Junior Report promou el pensament crític dels estudiants. Fes-te soci i dona suport al projecte!

 

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -