Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa per tractar temes d’actualitat global, amb articles i una situació d’aprenentatge per fomentar el pensament crític i mobilitzar l’aprenentatge a l’aula.

Especial Informatiu

Inici de curs: la convivència a l’aula

Analitzem com l’assetjament escolar amenaça la convivència a l’aula i per què és clau fomentar el respecte i l’empatia entre companys. Parlem de la pressió de grup a l’adolescència, oferim consells per millorar l’ambient a classe i recomanem pel·lícules i sèries per reflexionar sobre aquest tema.

Característiques:

Articles

Situació d’aprenentatge

Llegeix més: Inici de curs: la convivència a l’aula

Aquesta situació d’aprenentatge té com a objectiu reflexionar sobre la importància de la convivència escolar i l’impacte que té en el nostre benestar, les relacions socials i l’aprenentatge. Busca desenvolupar habilitats com l’empatia, el respecte, la cooperació i la resolució pacífica de conflictes.

Presentem els objectius d’aprenentatge i les expectatives (3′)

  • Reflexionar sobre què entenem per bona convivència i com la vivim en el nostre entorn escolar.
  • Identificar actituds que milloren (o empitjoren) la convivència a l’aula i en altres espais del centre.
  • Conèixer i practicar habilitats clau per conviure: empatia, respecte, escolta activa, assertivitat…
  • Fomentar la corresponsabilitat i el compromís amb una convivència positiva al centre.

Introduïm el tema, formem grups i llegim (10′)

  • Introduïm el tema explicant què és la convivència escolar i per què és important. Reflexionem breument sobre què passaria si a l’aula no existissin normes ni respecte entre companys.
  • Formem grups de 3-4 estudiants. Assignem un article de l’Especial Informatiu a cada grup. Dediquem uns minuts a llegir i prenem apunts sobre les idees i conceptes més importants.

Com convivim i com podem millorar? (40′)

Identificació d’idees clau (10′)

Cada grup comparteix amb la resta de la classe les idees més importants de l’article que ha llegit:

  • Què hem après?
  • Quines actituds o comportaments milloren la convivència?
  • Quines situacions negatives afecten el clima de l’aula o del centre?

Dinàmica de casos reals i propostes de millora (20′)

Es presenten breus situacions de possibles conflictes escolars: discussió, exclusió, burla, manca de respecte, pressió de grup…

Els grups reflexionen i responen:

  • Quines habilitats de convivència es poden aplicar en aquest cas?
  • Què podrien fer les persones implicades per resoldre-ho de manera pacífica?
  • Què podem fer com a grup per prevenir aquest tipus de situacions?
  • Cada grup escriu una petita proposta per millorar la convivència al centre escolar.

Posada en comú (10′)

  • Cada grup presenta la seva proposta de millora.
  • Recollim totes les propostes en una cartolina o mural a l’aula.

Tancament (2′)

Tanquem la sessió recordant que la convivència és una cosa que es construeix cada dia amb les nostres accions i paraules. Destaquem la importància de l’empatia, el respecte i la participació per crear un entorn on tothom se senti bé.

Si el vostre centre forma part del projecte Revista Escolar Digital feu una publicació a la vostra capçalera!

Especials Informatius relacionats

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.