Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa per tractar temes d’actualitat global, amb articles i una situació d’aprenentatge per fomentar el pensament crític i mobilitzar l’aprenentatge a l’aula.
Inici de curs: la convivència a l’aula
Característiques:
- Continguts: Informació d'actualitat i de context amb un a situació d'aprenentatge per treballar el tema a l'aula.
- Durada: 1 hora
- Cursos: Cicle superior de primària, 1r cicle ESO, 2n cicle ESO, Batxillerat
Articles
- Assetjament escolar: una amenaça per a la convivència a l’aulaLes últimes dades de la UNESCO revelen que la violència a les escoles continua sent un dels principals problemes als quals s’enfronten els estudiants arreu del món
- Convivència escolar: què és i per què és important?Aprendre a conviure a l’aula és fonamental per créixer com a persones respectuoses i responsables, capaces de relacionar-se amb empatia i respecte
- Pel·lícules i sèries sobre la convivència a l’escolaEt recomanem una llista d’obres audiovisuals per reflexionar i aprendre més sobre la importància de conviure amb respecte i empatia a classe
- Per què la pressió de grup és tan important en l'adolescència?La necessitat de pertinença i acceptació porta molts joves a imitar els seus amics, fins i tot si això implica actuar en contra dels seus propis valors
- Consells per a una bona convivència a classeQuan col·laborem, ens ajudem i ens tractem amb amabilitat, tots podem aprendre millor i gaudir del dia a dia a l’aula
- "El bullying afecta tota la dinàmica del grup classe perquè es viu en un clima hostil"Entrevistem a Carlos Bueno, membre de l’equip de comunicació i del claustre d’acció de SEER
Situació d’aprenentatge
Llegeix més: Inici de curs: la convivència a l’aulaAquesta situació d’aprenentatge té com a objectiu reflexionar sobre la importància de la convivència escolar i l’impacte que té en el nostre benestar, les relacions socials i l’aprenentatge. Busca desenvolupar habilitats com l’empatia, el respecte, la cooperació i la resolució pacífica de conflictes.
Presentem els objectius d’aprenentatge i les expectatives (3′)
- Reflexionar sobre què entenem per bona convivència i com la vivim en el nostre entorn escolar.
- Identificar actituds que milloren (o empitjoren) la convivència a l’aula i en altres espais del centre.
- Conèixer i practicar habilitats clau per conviure: empatia, respecte, escolta activa, assertivitat…
- Fomentar la corresponsabilitat i el compromís amb una convivència positiva al centre.
Introduïm el tema, formem grups i llegim (10′)
- Introduïm el tema explicant què és la convivència escolar i per què és important. Reflexionem breument sobre què passaria si a l’aula no existissin normes ni respecte entre companys.
- Formem grups de 3-4 estudiants. Assignem un article de l’Especial Informatiu a cada grup. Dediquem uns minuts a llegir i prenem apunts sobre les idees i conceptes més importants.
Com convivim i com podem millorar? (40′)
Identificació d’idees clau (10′)
Cada grup comparteix amb la resta de la classe les idees més importants de l’article que ha llegit:
- Què hem après?
- Quines actituds o comportaments milloren la convivència?
- Quines situacions negatives afecten el clima de l’aula o del centre?
Dinàmica de casos reals i propostes de millora (20′)
Es presenten breus situacions de possibles conflictes escolars: discussió, exclusió, burla, manca de respecte, pressió de grup…
Els grups reflexionen i responen:
- Quines habilitats de convivència es poden aplicar en aquest cas?
- Què podrien fer les persones implicades per resoldre-ho de manera pacífica?
- Què podem fer com a grup per prevenir aquest tipus de situacions?
- Cada grup escriu una petita proposta per millorar la convivència al centre escolar.
Posada en comú (10′)
- Cada grup presenta la seva proposta de millora.
- Recollim totes les propostes en una cartolina o mural a l’aula.
Tancament (2′)
Tanquem la sessió recordant que la convivència és una cosa que es construeix cada dia amb les nostres accions i paraules. Destaquem la importància de l’empatia, el respecte i la participació per crear un entorn on tothom se senti bé.
Si el vostre centre forma part del projecte Revista Escolar Digital feu una publicació a la vostra capçalera!