Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa per tractar temes d’actualitat global, amb articles i una situació d’aprenentatge per fomentar el pensament crític i mobilitzar l’aprenentatge a l’aula.
World Press Photo
Característiques:
-
Continguts:
- Informació de context amb exercicis de comprensió lectora. 1 activitat pràctica per treballar el tema a l’aula.
- Cursos: 2n cicle ESO, Batxillerat, Cicle superior de primària, 1r cicle ESO
El World Press Photo s’ha convertit en el concurs de fotoperiodisme més prestigiós del món. Les fotografies del certamen són un retrat del que passa al món, imatges que pretenen impactar l’espectador i fer-lo reflexionar. El periodisme fotogràfic com una manera de transformar el món i despertar consciències. Treballa aquest tema d’actualitat a l’aula amb els materials didàctics de Junior Report.
Activitats
Llegeix més: World Press Photo- Exercici 1
- Exercici 2
- Exercici 3
Llegeix el resum de les càpsules informatives i tria les que més t’interessin.
(Cada alumne/a ha de llegir, com a mínim, 3 temes diferents)
· Descobreix com ha evolucionat la fotografia des de la caixa negra fins a la càmera del mòbil passant per la Kodak i la Polaroid. Els orígens de la fotografia
· El fotoperiodisme s’encarrega d’explicar la realitat a través de fotografies. Com ha evolucionat i quin paper té ara que tothom té accés a una càmera? Quan la fotografia és notícia
· La “nena del napalm”, “l’home del tanc” o la fam d’Uganda… Coneixes les imatges més impactants de la història contemporània? Explicar la història en imatges
· Quins són els límits del fotoperiodisme? De vegades és molt difícil decidir quan és pot publicar una foto, ja que de vegades són imatges que poden ser molt dures i ferir sensibilitats. Pot publicar-se aquesta foto?
· Descobreix qui era Vivian Maier i la seva passió secreta per la fotografia. Per què les seves fotografies han tingut tant èxit? La vida secreta de Vivian Maier
· Sebastião Salgado fotografia la naturalesa i les persones en blanc i negre per no distreure els espectadors del conjunt de la fotografia. El fotògraf en blanc i negre
· Periodistes com Tino Soriano creuen que la fotografia ha de ser una eina de transformació social. Descobreix què pensa sobre el fotoperiodisme en aquest fragment d’entrevista. El fotoperiodisme d’ahir i demà
· Saps qui ha guanyat el World Press Photo of the Year 2018? Et mostrem i t’expliquem 6 de les fotografies finalistes. La foto de l’any
Comprensió lectora. Què hem après sobre les eleccions als Estats Units?
(Cada alumne/a ha de respondre les preguntes de, com a mínim, 3 temes diferents)
Els orígens de la fotografia
1. En quin segle es va desenvolupar la primera càmera?
2. Què és i com funciona una cambra obscura?
3. Què són el daguerreotip i el calotip?
4. Quins van ser els dos canvis que van contribuir en la difusió de les càmeres?
5. Quina és l’última revolució de la fotografia?
Quan la fotografia és notícia
1. Quins avantatges te la fotografia respecte el text a l’hora d’informar? 2. Quina funció tenia el fotoperiodisme a mitjans del s.XX?
3. Quins perills presenta la nova era del fotoperiodisme?
Explicar la història amb imatges
1. Per què són importants les fotografies seleccionades?
2. Tria i comenta una de les fotografies
Pot publicar-se aquesta foto?
1. Quina és la missió dels fotoperiodistes?
2. Amb quin dilema es troben sovint?
3. Descriu l’exemple que més t’ha impactat dels tres de l’article
La vida secreta de Vivian Maier
1. Qui era Vivian Maier?
2. Per què són importants les seves fotografies?
3. Qui i com la va descobrir?
El fotògraf en blanc i negre
1. Qui és Sebastião Salgado?
2. Quines característiques tenen les seves fotografies i la seva manera de treballar?
3. Quin és l’últim projecte que ha realitzat?
El fotoperiodisme d’ahir i demà
1. Qui és Tino Soriano i en què consisteix la seva feina?
2. Segons Soriano, què és un bon fotoperiodista? Amb quines dificultats es pot trobar?
3. Quin paper tenen les xarxes socials en la feina d’un fotoperiodista?
La foto de l’any
1. Quina fotografia ha guanyat l World Press Photo of the Year 2018?
2. Tria i comenta una de les fotografies
Activitat pràctica. Aprenem a ser crítics!
(Cada alumne/a o grup haurà de triar una d’aquestes 3 propostes)
Proposta 1. Fem de periodistes!
Què fem?
Ens posem a la pell d’un fotoperiodista per cobrir una notícia. Podem decidir si cobrir una notícia de proximitat o fer una fotografia de denúncia social.
Com ho fem?
1. Investiguem i busquem allò que ens interessa explicar
2. Observem i preguntem per tenir tota la informació disponible
3. Fem una o vàries fotografies de la notícia. Sobretot, les notícies han d’expressar allò que ens interessa mostrar!
4. Pensem un peu de foto o un titular que aporti més informació sobre la notícia
5. Decidim com presentar la informació que tenim (muntatges fotogràfics, curta descripció de la imatge o les imatges, filtres, presentació amb diapositives…)
Proposta 2. Fem un assaig!
Què fem?
Fem un assaig que expliqui el nostre punt de vista sobre els límits del fotoperiodisme.
Com ho fem?
Intentem respondre aquestes qüestions: Creus que ha de tenir límits el fotoperiodisme? Hi ha imatges que és millor no mostrar? Si fossis un fotoperiodista, censuraries allò que pot ferir la sensibilitat d’algunes persones?
Proposta 3. Fem un debat!
Què fem?
Fem un debat en grup sobre si el fotoperiodisme ha de ser (o és) una eina de transformació social.
Com ho fem?
Ens ajuntem en grups de 5 o 6 i intentem respondre les següents preguntes:
El fotoperiodisme ha de ser una eina de transformació social? Creus que una fotografia pot remoure consciencies? Creus que tothom que tingui una càmera pot fer de fotoperiodista? Quan tenim imatges massa dures, és millor no mostrar-les per no ferir sensibilitats?
Anotem esquemàticament les reflexions i les preguntes que sorgeixen a partir d’aquest debat.
Solucionari
- Solucionari de l'exercici 2
Els orígens de la fotografia
1. En quin segle es va desenvolupar la primera càmera?
La primera càmera no es va desenvolupar fins al segle xix, però abans ja s’havien inventat altres aparells que intentaven plasmar la imatge en una superfície.
2. Què és i com funciona una cambra obscura?
És una caixa tancada amb un petit forat per on entra la llum. Aquesta llum projecta la imatge de l’exterior a l’interior de la caixa: si es col·loca un material sensible a la llum a la paret interior, s’aconsegueix una espècie de fotografia.
3. Què són el daguerreotip i el calotip?
Daguerreotip és el nom que se li va donar a la primera càmera de fotos creada per Louis Daguerre l’any 1839. Va crear unes plaques fetes de coure i recobertes de plata, que fixava la imatge a les plaques.
En paral·lel, el científic britànic Henry Fox Talbot va experimentar amb altres materials i uns dies després de la presentació del daguerreotip va anunciar que havia descobert el paper sensible a la llum. Aquest nou invent es va anomenar calotip.
4. Quins van ser els dos canvis que van contribuir en la difusió de les càmeres?
El primer gran canvi que va contribuir a la difusió de les càmeres va ser crear una càmera molt més portable i automàtica, dirigida al gran públic sense coneixements de fotografia.
El segon, la invenció del rodet de pel·lícula, que permetia fer més d’una fotografia cada vegada.
5. Quina és l’última revolució de la fotografia?
L’última revolució de la fotografia és la càmera del mòbil, accessible per a la majoria i cada vegada de millor qualitat.
Quan la fotografia és notícia
1. Quins avantatges te la fotografia respecte a el text a l’hora d’informar?
Les imatges aconsegueixen transmetre una informació que no sempre pot explicar-se amb paraules.
2. Quina funció tenia el fotoperiodisme a mitjans del s.XX?
A mitjans del segle XX, el fotoperiodisme va adoptar una nova funció: retratar la realitat i explicar la notícia a través de la imatge.
Les fotografies ja no eren només un complement del text, sinó que aportaven informació per elles mateixes.
3. Quins perills presenta la nova era del fotoperiodisme?
Amb l’arribada d’internet i l’era digital, el bombardeig d’informació és constant. Igual que passa amb les informacions i les ‘fake news’, no totes les imatges són veraces ni representen la realitat.
Explicar la història amb imatges
1. Per què són importants les fotografies seleccionades?
Les fotografies seleccionades formen un àlbum fotogràfic que explica els moments més importants de la història contemporània.
2. Tria i comenta una de les fotografies
Exercici lliure.
Pot publicar-se aquesta foto?
1. Quina és la missió dels fotoperiodistes?
La missió dels fotoperiodistes és retratar la realitat que ens envolta, sigui quina sigui, per explicar el que succeeix al món.
2. Amb quin dilema es troben sovint?
Es troben amb el següent dilema: el deure d’informar justifica la duresa d’una imatge? Davant una situació d’injustícia, el fotoperiodista ha de retratar-la perquè se n’assabenti tothom o ha de deixar la càmera a un costat i ajudar?
3. Descriu l’exemple que més t’ha impactat dels tres de l’article
Exercici lliure.
La vida secreta de Vivian Maier
1. Qui era Vivian Maier?
Vivian Maier era una dona discreta que va treballar tota la seva vida cuidant nens, però la seva veritable passió era la fotografia.
Durant dècades, Maier es va dedicar a fotografiar els nens que cuidava i les seves famílies, els veïns del seu barri i la gent de la ciutat.
2. Per què són importants les seves fotografies?
Maier feia fotos per investigar, per entendre una mica millor com són les persones, fins i tot per descobrir-se a ella mateixa.
La seva feina va servir per immortalitzar de manera espontània la vida urbana de Chicago i Nova York. Però a més, també va viatjar per mig món càmera en mà: va anar a Egipte, Tailàndia, Vietnam i Espanya.
3. Qui i com la va descobrir?
La va descobrir l’any 2007 l’historiador John Maloof quan buscava fotos per escriure un llibre sobre la història de Chicago.
Va acabar en una subhasta pública on venien objectes trobats a trasters abandonats i va comprar un paquet de fotos antigues per poc més de 300 euros. Va trigar uns mesos a adonar- se que havia trobat un tresor.
El fotògraf en blanc i negre
1. Qui és Sebastião Salgado?
El brasiler Sebastião Salgado és un dels fotoperiodistes més importants del món, conegut per les seves fotografies en blanc i negre.
Durant més de 40 anys ha viatjat per tot el món retratant la pobresa, la guerra, la vida animal i la naturalesa en més d’un centenar de països.
2. Quines característiques tenen les seves fotografies i la seva manera de treballar?
Salgado fa fotografies en blanc i negre, amb una llum natural que sembla massa perfecta per ser real.
Les fotografies de Salgado aconsegueixen hipnotitzar a l’espectador, que no pot deixar de mirar- les, però també busquen conscienciar sobre la importància de cuidar el nostre entorn i protegir el planeta.
3. Quin és l’últim projecte que ha realitzat?
A punt de complir els 60 anys, Salgado es va embarcar en un projecte immens: Genesis, que ell mateix va descriure com “una carta d’amor a la Terra”.
Va viatjar durant gairebé 10 anys per retratar espècies i paisatges a les zones més remotes del planeta. Des de les tortugues gegantes de les Illes Galápagos als goril·les de les muntanyes de Rwanda; des dels barrancs del Gran Canó a les planes de gel a l’Antàrtida.
El fotoperiodisme d’ahir i demà
1. Qui és Tino Soriano i en què consisteix la seva feina?
Tino Soriano és un fotògraf independent. Va començar l’any 1992 disparant amb càmera analògica i s’ha adaptat sense problemes a la fotografia digital, com demostren els nombrosos premis que ha rebut.
2. Segons Soriano, com és un bon fotoperiodista? Amb quines dificultats es pot trobar?
Els bons fotoperiodistes són, en primer lloc, aquells professionals que fixen el seu objectiu en allò que el poder amaga, i en segon, tota persona que utilitza una càmera de fotos per narrar històries tan positives com a negatives.
El repte dels fotoperiodistes sempre és el mateix: que la història arribi al major nombre de persones. Per aconseguir-ho, és molt important oblidar els teus prejudicis i centrar-te sempre en el que està succeint davant teu.
3. Quin paper tenen les xarxes socials en la feina d’un fotoperiodista?
La comunicació ja és digital i és a la xarxa, però el que et converteix en fotògraf és la teva manera d’entendre el món, que ve determinada pel teu cosmos personal.
Per això cada vegada és més important la formació. En una bona foto, només un 1% és la càmera; l’altre 99% ets tu.
La foto de l’any
1. Quina fotografia ha guanyat l World Press Photo of the Year 2018?
Ha guanyat la imatge de Rolando Schemidt d’un manifestant embolcallat en foc durant les protestes contra el govern de Nicolás Maduro a Veneçuela.
2. Tria i comenta una de les fotografies
Exercici lliure.
Unitats Didàctiques relacionades
Cáritas
EPSON
Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)