13 juny 2024
spot_img
13 juny 2024

Estratègies per protegir-se de les estafes en lloguers vacacionals

Gairebé la meitat dels enquestats no és capaç d’identificar si una pàgina web falsa de viatges o allotjament és real o falsa

L’estiu és a tocar i molta gent comença a reservar vols i buscar hotels per allotjar-se durant les vacances. Tanmateix, segons els resultats d’una enquesta realitzada per Airbnb a 1.000 adults espanyols, gairebé la meitat dels enquestats no és capaç d’identificar si una pàgina web falsa de viatges o allotjament és real o falsa. Correus electrònics que imiten empreses confiables, webs clonats, missatges de text… Com podem evitar caure en aquesta mena d’estafes? 

Quatre de cada deu enquestats d’entre 18 a 27 anys van respondre que havien estat víctimes d’alguna estafa relacionada amb reserves vacacionals. Un 15% d’aquests joves estarien disposats a contractar unes vacances recomanades per un influencer a les xarxes socials. D’altra banda, només un 50% dels enquestats entre aquestes edats fa servir una contrasenya diferent per a cada compte online que es crea. 

Els joves no són les úniques persones afectades. Del total dels enquestats, un 47% no és capaç d’identificar una pàgina web falsa de viatges o allotjament. Un 10% va contestar que, en cas que representés una rebaixa en el preu, estarien disposats a contractar un viatge amb un proveïdor que no identifiquen. Un 25% acceptaria pagar mitjançant transferència bancària, malgrat que amb aquest mètode els diners no estan protegits.

“Les vacacions estan molt a la vora i les dades d’estudi revelen que el frau en línia pot afectar a persones de totes les edats” explica Tiziana Tallaro, Directora General de Confiança Online. “Els viatgers poden evitar estafes sent cautelosos quan naveguen per internet, avaluant les ofertes que se’ns presenten, sovint massa bones per a ser veritat, i assegurant-se que els mètodes de pagament que utilitzen són segurs.

Les dues tècniques més habituals són el phishing (enviament de correus aparentment confiables que pretenen robar informació confidencial) i l’smishing (el mateix fenomen, però aquest com a través d’SMS).  La Policia Nacional i Confiança Online, juntament amb Airbnb, han posat en marxa una campanya per donar eines a la població perquè puguin reconèixer estafes vacacionals. 

Com ens protegim? 

Quan rebem un correu que no esperem amb una oferta gairebé impossible de creure, no hem de clicar sobre cap enllaç ni tampoc contestar directament. Els enllaços poden portar a pàgines web que imiten la imatge d’altres ben conegudes per enganyar l’usuari i que doni informació personal com el número de la targeta de crèdit. Si dubtem de la fiabilitat d’un web, sempre és millor no compartir cap dada personal

Per assegurar-se que qui envia el correu és l’empresa real (i no una còpia falsa) podem posar-nos en contacte pels canals oficials i consultar si aquesta oferta existeix o si és una estafa. No fem servir cap direcció, telèfon o formulari de contacte enllaçats directament al correu sospitós. Normalment, és preferible fer tots els tràmits en la mateixa plataforma: pagar, reservar, posar-se en contacte… Si ens apareix un missatge que ens envia a una direcció diferent, el millor és comunicar-ho a l’empresa que gestiona la plataforma original. Finalment, és important fer servir contrasenyes diferents per a cada compte que creem i preferiblement activar l’autentificació de dos factors. Si sempre tenim la mateixa contrasenya i les nostres dades queden desprotegides, els estafadors poden fer servir la nostra informació personal per controlar els comptes.

El Fake de la Setmana és un projecte conjunt de Junior Report i Verificat

Si el teu centre educatiu està interessat a treballar la desinformació a l’aula, omple aquest formulari i ens posarem en contacte amb tu.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -