L’INEFC engega un servei per facilitar la inclusió d’estudiants amb discapacitat
Per Elisabet Claus
Un estudi de la Universitat de Barcelona realitzat el 2015 assenyala que únicament el 28% d’estudiants universitaris amb discapacitat aconsegueixen acabar els estudis, i els que ho aconsegueixen necessiten més anys per fer-ho.
Aquesta dada ha de fer-nos reflexionar sobre el paper que juguen els centres educatius en l’èxit o fracàs dels estudiants amb necessitats especials.
Per garantir un sistema educatiu inclusiu i prestar atenció a les necessitats de tots els estudiants, l’INEFC ha creat el Servei d’Atenció per a Estudiants amb Necessitats Educatives Específiques (SAENEE).
Com funciona el SAENEE?
L’objectiu d’aquest servei és garantir un tracte equitatiu i promoure la igualtat d’oportunitats per tots els alumnes del centre.
A més d’ajudar als estudiants que necessiten ajustaments raonables, el SAENEE també pretén promoure la sensibilització i conscienciació de la societat en general. La Dra. María José Montilla és la responsable del projecte des del seu naixement.
“El SAENEE es va crear l’any passat responent a una necessitat real ja que, per sort, cada vegada s’estan incorporant més alumnes amb diferents discapacitats i necessitats”, afirma Montilla.
Els estudiants tenen una primera entrevista amb Montilla i, a partir d’aquest moment, es valoren quins ajustaments cal fer perquè l’alumne o alumna tingui un tracte d’equitat. “En funció de les competències que hagi de demostrar l’alumnat, nosaltres intervenim per disminuir les barreres, ja siguin arquitectòniques o invisibles”.
Superant barreres invisibles
Les barreres invisibles són aquelles que som incapaços de detectar a simple vista . En la inclusió de persones amb discapacitats, les barrera invisibles s’interposen entre aquestes persones i la societat.
Aquest any, el Servei d’Atenció per a Estudiants amb Necessitats Educatives Específiques compta amb un nou alumne: l’Eneko Garcia de Mendoza Esteban és un noi trans de 40 anys que ha decidit començar la carrera a l’INEFC gràcies a les recomanacions dels seus amics en el grup d’esquí de l’ONCE.
“Quan vaig sentir parlar als meus companys de l’INEFC, ho vaig comentar amb el meu entorn més proper i em vaig adonar que, després d’anys treballant com a informàtic, volia canviar la meva vida i dedicar-me a l’esport”, explica l’Eneko, orgullós de la seva decisió.
L’Eneko té la Síndrome d’Usher, una malaltia hereditària que causa la pèrdua de l’audició i retinosis pigmentosa, un problema a la vista que amb el temps provoca també la pèrdua de la visió.
A més de la Síndrome d’Usher, l’Eneko és autista altament funcional. Però això no és un impediment perquè, amb l’ajuda del SAENEE, Eneko pugui desenvolupar tot el seu potencial.
Superar la prova d’accés
Quan l’Eneko va decidir presentar-se a les Proves d’Aptitud Personal de l’INEFC, el centre va concertar una entrevista amb ell per saber quins ajustaments raonables s’havien de dur a terme.
“Em van fer una entrevista personal, van valorar totes les dificultats que podia tenir (tant visuals com a auditives) i van tenir molt en compte les meves circumstàncies particulars”, afirma l’Eneko.
Per a les proves d’accés, el centre li va ensenyar les instal·lacions i totes les zones on s’anaven a celebrar les proves d’ingrés, donant-li així la possibilitat de situar-se per poder donar el millor de si mateix. També van permetre que el germà de l’Eneko l’acompanyés durant les proves, fent una excepció en el reglament.
El Servei d'Atenció a Estudiants amb Necessitats Educatives Específiques d'#INEFCbcn fa persones com l'Eneko puguin estudiar CAFE amb una adaptació que els permet superar les seves limitacions. No us perdeu l'entrevistahttps://t.co/MVip2GBh20
— Inefc (@inefcat) July 6, 2018
Una vegada superades les proves, la Dra. María José Montilla va engegar la segona fase del protocol del SAENEE.
Durant la primera setmana va acompanyar a l’Eneko a totes les presentacions de les assignatures per explicar el seu cas i trencar així la barrera inicial de com comunicar-se amb ell.
També es va passar una enquesta anònima sobre l’actitud que tenim en relació amb les persones amb discapacitats i un text sobre recomanacions per relacionar-se amb l’Eneko. Tot això amb la finalitat d’afavorir la relació dins de la comunitat educativa.
Des del SAENEE continuaran fent un seguiment de totes les necessitats de l’Eneko perquè pugui desenvolupar la seva vida universitària amb autonomia.
Tot un exemple de superació que anima a les persones amb necessitats especials a no desistir en la seva obstinació per fer el que els agrada i perseguir la carrera professional dels seus somnis.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English