Junior Report proporciona eines d’avaluació que es poden utilitzar en diferents contextos i que es poden trobar a la carpeta “Avaluar per aprendre”. Aquestes eines poden utilitzar-se analògicament, si s’imprimeixen, o digitalment, si s’utilitzen amb l’ordinador. La majoria d’eines poden emprar-se de forma auto-, co- i hetero-avaluativament. La idea d’aquests instruments d’avaluació és que siguin formatius, i que ajudin a l’alumnat i al professorat a guiar en els processos de publicació.
Algunes de les eines d’avaluació fan referència a les peces periodístiques, en concret, les llistes de verificació i les rúbriques d’avaluació:
- Les llistes de verificació tenen un doble objectiu: guiar a l’alumnat en el procés de creació de peces periodístiques i, per tant, donar-los més autonomia; i alhora, ajudar als docents a tenir més evidències del que passa a l’aula. Aquestes llistes tenen format PDF i recomanem imprimir-les i plastificar-les perquè l’alumnat pugui treballar amb elles de forma tangible. A més, també estan integrades a Moodle i l’alumnat les podrà omplir en l’últim moment de la Fase Acció.
- Les rúbriques d’avaluació estan dissenyades perquè es pugui fer una hetero-avaluació transparent i objectiva de tot el procés. Estan vinculades als descriptors operatius de les competències clau que es desenvolupen: la Competència en Comunicació Lingüística, la Competència Plurilingüe, la Competència Digital, i la Competència Personal, Social i d’Aprendre a Aprendre.
Altres eines d’avaluació de què disposeu són:
- La carpeta “Competències transversals” on hi ha instruments d’avaluació personalitzables perquè es puguin adaptar a la realitat de cada grup.
- Les càpsules metacognitives que presenten un seguit de preguntes reflexives ordenades de menys a més profunditat.
- La carpeta “Altres” amb eines d’avaluació que fan referència a altres processos que passen a l’aula: debats, treball en equip, presentacions, etc.
A banda, el document de tasques periodístiques, tot i no ser un instrument específic d’avaluació, l’adequada utilització d’aquestes tasques hauria de proporcionar molta informació valuosa per promoure una avaluació formativa.
Disposeu també del qüestionari de treball en equip, per autoavaluar el grau de col·laboració dels components del grup de treball; i del qüestionari de tasques periodístiques, per autoavaluar les responsabilitats de cadascú. Tots dos es poden trobar al final de la Fase Acció de cada SA.
Per comprovar si l’alumnat ha entès les característiques de cada gènere periodístic, també es poden utilitzar els qüestionaris de gèneres periodístics, que es poden trobar a la carpeta “Gèneres periodístics” de 2n cicle d’ESO i Batxillerat.
En aquest vídeo formatiu es detallen estratègies d’avaluació i els dos instruments que valoren el procés de les peces periodístiques: