El govern considera que aquests aparells electrònics suposen un impediment per a la concentració de l’alumnat a classe
Els telèfons mòbils desapareixeran de les classes de secundària a Països Baixos. Així ho ha informat el govern holandès, que considera que aquests aparells electrònics suposen un obstacle per a l’aprenentatge de l’alumnat. La prohibició entrarà en vigor a principis de 2024 i també afectarà els rellotges intel·ligents i les tauletes.
El ministre d’Educació, Robbert Dijkgraaf, va informar que la mesura ha estat presa en un acord entre el Ministeri, les escoles i les famílies. Després de diverses trobades, han arribat a la conclusió que aquesta prohibició podrà pal·liar l’efecte nociu dels dispositius en la concentració dels estudiants.
En principi, la mesura inclouria algunes excepcions per a certs alumnes, com aquells que tinguin necessitats mèdiques o alguna discapacitat. Així mateix, aquests aparells també podran utilitzar-se en classes que s’enfoquen a desenvolupar habilitats tecnològiques, com les classes d’informàtica.
Cada institut holandès podrà decidir com aplicar la regulació: per exemple, prohibint el mòbil no només dins de les aules, sinó també a la resta d’instal·lacions dels centres educatius, com el pati de l’esbarjo. Tot i que de moment això només s’aplicarà als centres de secundària, les escoles de primària també es plantegen adherir-se a la mesura.
Holanda no és l’únic territori europeu que ha plantejat regularitzar la utilització dels telèfons dins de les escoles en els darrers anys. Països com França, Itàlia i Portugal, i algunes zones d’Alemanya i Espanya, ja contemplen aquesta prohibició.
Usar el mòbil a classe
Els adolescents viuen permanentment connectats i aquesta connexió es produeix cada cop més aviat. L’edat mitjana a què s’accedeix per primera vegada a un telèfon mòbil és als 10,96 anys, segons l’informe Impacte de la tecnologia a l’adolescència. Relacions, riscos i oportunitats per Unicef.
En aquest context, el mòbil s’ha convertit ràpidament en una eina d’ús quotidià per a la majoria de joves: segons l’informe, el 90,8% dels adolescents utilitzen el mòbil diàriament, mentre que el 59,1% confessa que cada dia porta aquest dispositiu a l’institut.
Diversos organismes internacionals s’han pronunciat en els darrers anys sobre els perills de fer servir aquests dispositius a l’aula. L’últim ha estat la Unesco, que al seu darrer informe educatiu a nivell mundial destaca que l’ús de tecnologia a classe per part de l’alumnat pot provocar distraccions i, per tant, entorpir l’aprenentatge.
L’organisme assenyala que els dispositius electrònics intel·ligents poden millorar certes formes d’aprenentatge en contextos concrets. Pensem en la pandèmia, quan les escoles es van veure obligades a tancar i milions d’estudiants van haver d’utilitzar la tecnologia des de casa per poder assistir virtualment a les classes.
Tot i això, l’informe afegeix que aquests beneficis en l’aprenentatge desapareixen si la tecnologia s’utilitza en excés o en absència d’un docent qualificat. L’ús inapropiat d’aquests dispositius pot provocar problemes de concentració així com augmentar els casos de ciberassetjament, entre altres.
La importància de l’alfabetització
Fa anys, la informació estava ubicada a grans enciclopèdies i diccionaris. Tot i això, actualment, les fonts d’informació s’han diversificat i, a través d’Internet, és possible accedir a un gran volum d’informació.
En aquest context, els dispositius com ara tauletes o mòbils s’han convertit en eines que poden ajudar els estudiants a realitzar les tasques i continuar aprenent, tant dins com fora de l’aula.
Però les noves tecnologies no només permeten aquesta cerca, sinó que també permeten aprendre de manera diferent. Per exemple, en els darrers anys s’han desenvolupat multitud d’aplicacions educatives dissenyades per ajudar l’alumnat a practicar certes habilitats, com ara matemàtiques, llenguatges o programació.
Aquest tipus de beneficis que ofereixen les noves tecnologies en l’àmbit educatiu no es poden entendre sense l’alfabetització. Els alumnes i les alumnes han de ser capaços d’analitzar i avaluar la informació que troben a Internet, identificant fonts fiables i verificant que no estan accedint a contingut enganyós.
En un món cada cop més digitalitzat, l’alfabetització és una habilitat essencial no només a l’aula, sinó també a la vida quotidiana dels joves. Aquests necessiten estar còmodes i sentir-se segurs utilitzant dispositius mòbils al seu dia a dia.