L’Escola Vedruna de Gràcia ha guanyat els Premis Blanquerna Impulsa en l’àmbit sanitari
Per Judith Vives
Els alumnes de l’Escola Vedruna de Gràcia, a Barcelona, volien saber com de sostenible és l’escola i el seu entorn. Per a això, van posar en marxa el projecte “Saps què respires?“, per conscienciar a tota la comunitat educativa.
Amb aquest projecte han guanyat el Premi Impulsa en l’àmbit sanitari, a banda d’aconseguir la menció d’honor d’aquests guardons que impulsa la universitat Blanquerna-URL.
🏆 1r Premi en l’àmbit de la salut i Menció d’Honor pel projecte Saps què Respires? als #PremisBlanquernaImpulsa. 🎉 Heu fet una gran feina. Moltes felicitats a tots els premiats👏👏 Seguirem treballant per millorar l’educació mediambiental i la salut #vedruna #viladegracia pic.twitter.com/cvvnbrOmfx
— Vedruna Gràcia (@VedrunaGracia) June 18, 2019
Els Premis Blanquerna Impulsa reconeixen els projectes que serveixen per conscienciar sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquesta edició, els objectius promocionats han estat Fam zero i Ciutats i comunitats sostenibles.
En aquest últim ODS s’emmarca el treball de l’Escola Vedruna, que tenia com a objectiu millorar l’aire que es respira a l’escola i el seu entorn més proper, després que els mateixos alumnes fessin un diagnòstic del seu estat.
Un projecte participatiu
La idea del projecte va sorgir com una proposta popular, escollida per la majoria de membres de la comunitat educativa del centre després d’un procés participatiu.
Tal com expliquen en la memòria, una de les característiques més destacades d’aquesta iniciativa és el seu caràcter participatiu i obert. Tota la comunitat educativa s’hi ha implicat i s’ha empoderat als alumnes perquè prenguin decisions i portin a terme les actuacions.
El projecte s’ha desenvolupat en 3 fases. A la primera, es va formar l’equip de treball i es va realitzar una diagnosi ambiental de l’entorn més proper. Tal com expliquen en la memòria del treball, els joves es van convertir en autèntics “detectius de la sostenibilitat“.
La segona fase va consistir en realitzar una anàlisi de la qualitat de l’aire de l’escola i l’entorn, per la qual cosa van crear els seus propis indicadors mediambientals. A més, també van comptar amb l’opinió d’experts en la matèria.
Finalment, en la tercera fase van dissenyar les accions per millorar la qualitat de l’aire. Entre aquestes accions destaca una campanya de comunicació i sensibilització i fins i tot una reunió amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.
Voluntaris compromesos amb el projecte
Per impulsar el projecte es va constituir un equip de treball: la comissió ambiental, formada per alumnes de primària, secundària i batxillerat, així com professors de les diferents etapes i mares de l’AFA.
Els membres d’aquesta comissió es van presentar voluntaris després de prendre consciència i acceptar el compromís que implicava convertir-se en membre.
Avui a l’escola @VedrunaGracia hem rebut la visita de @MiquelPiris per orientar-nos i inspirar-nos en el repte de fer un @quequicom33 sobre els efectes de la #contaminacio_atmosferica sobre l’atenció en el marc del #projecte_atenció de @ISGLOBALorg i @CrecimUab pic.twitter.com/WE7tQoUgTa
— núria (@nuria_fuste) March 5, 2019
Gràcies a aquest projecte, han sorgit algunes idees i propostes que han fet possible reduir la concentració de contaminants atmosfèrics que afecten estat de salut i desenvolupament cognitiu de les persones.
Els alumnes del centre tenen previst donar-li continuïtat en els propers cursos per seguir contribuint a la creació de ciutats i comunitats més sostenibles.
Informació elaborada en col·laboració amb Blanquerna-URL