Un estudi experimenta amb noves maneres d’implementar tecnologia per a l’educació
Per Judith Vives
Jugar no és només una activitat d’oci i entreteniment. Els jocs també poden ser importants eines pedagògiques. Amb els jocs es poden desenvolupar les habilitats socials dels estudiants i potenciar les relacions que mantenen dins de l’aula.
Aquesta és la conclusió d’una investigació col·laborativa duta a terme per la Universitat d’Aalborg a Copenhaguen i Future Classroom Lab, un centre de recerca danès que experimenta noves maneres d’implementar la tecnologia en entorns educatius.
Fostering communication skills, motivation and teamwork with co-op gaming. Learn more about the research carried out by @fcl_euschoolnet and the Aalborg University with the support of #AcerPredator.#AcerforEducation #LevelUpYourClassroom
— Acer for Education (@Acer_Education) August 19, 2021
Tal com expliquen des d’Acer, que col·labora amb Future Classroom Lab en el desenvolupament de tecnologies per a l’educació, els jocs ajuden a entendre com es pot utilitzar la tecnologia per educar els joves a l’aula.
Treball en equip
L’estudi aprofundeix en l’ús dels jocs a l’aula i, més concretament, la manera com els jocs cooperatius poden influir en les relacions entre els estudiants. “El nostre objectiu era aprofundir en els beneficis dels jocs i, específicament, en els jocs altament cooperatius dins les aules”, explica el professor Thorkild Hanghøj.
Si bé els nens solen triar jocs competitius com Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) i Fortnite, els autors de l’estudi els van proposar un joc basat en la cooperació, en què havien de col·laborar per poder guanyar.
En concret, se’ls va proposar Torchlight 2, un joc cooperatiu de fantasia i dibuixos animats en què els jugadors lluiten contra enemics controlats per ordinador. És un joc simple, però profund, i l’objectiu és superar els seus enemics i derrotar els caps.
Perquè el joc fos més competitiu, els professors van demanar als alumnes que elevessin el nivell de dificultat al màxim. Si no treballàven junts com un equip, els estudiants no podien guanyar en solitari, fet que va crear la necessitat de cooperar, comunicar-se i jugar junts.
https://www.facebook.com/AcerforEducation/videos/1373312386064283/
Més implicació per part dels estudiants
De l’experiència, els investigadors han comprovat que no només els nois gaudeixen dels videojocs. També les noies s’hi van implicar, aportant un punt de vista més analític que complementava l’actitud dels nois, més predisposats a entrar a les batalles.
Un altre dels avantatges del joc és que implica tots els alumnes per igual. Normalment, els estudiants més tímids solen amagar-se darrere dels seus companys, però en aquest joc tots havien de treballar junts i per igual per poder guanyar.
L’estudi va concloure que, després d’aquesta experiència, s’havia aconseguit una millora en les habilitats comunicatives, un major benestar i una motivació més gran per aprendre en els respectius camps temàtics. A més, a través del joc van sorgir noves amistats a totes les classes.
Comprensió tecnològica
Future Classroom Lab està treballant amb Acer en el desenvolupament d’una nova assignatura amb el nom provisional “Comprensió tecnològica” per ajudar els professors a educar els alumnes i les estudiants en la codificació, la comprensió de la tecnologia i la cultura digital i els modals a Dinamarca.
Si esteu interessats en aplicar jocs electrònics a l’educació però no sabeu per on començar, podeu consultar a la web d’Acer, on hi ha materials descarregables gratuïts.
Informació elaborada en col·laboració amb Acer