L’actualitat pot apropar-se als nens i adolescents si es fa servir un llenguatge adequat i es tracten qüestions i problemàtiques que formen part del seu dia a dia
Per Laura Andrés Tallardà
El periodisme ens permet explicar històries que, d’altra banda, mai veurien la llum. És una eina per radiografiar la realitat i també un altaveu per impulsar canvis.
Els joves i els nens tenen un paper protagonista a l’hora de fer del món un lloc millor. Per això, és important que el periodisme en capti l’atenció i els desperti la curiositat per la realitat que els envolta.
“El periodisme infantil segueix tots els cànons en els quals es basa el periodisme tal com l’entenem avui. Investiga, aplica tècniques periodístiques, té un mètode d’investigació com altres esferes periodístiques”, opina la investigadora Juliana Doretto, especialista en mitjans, periodisme i infància.
Però, com podem apropar l’actualitat a joves i nens? “Adreçar-se a aquest públic lector implica pensar en temes que tinguin sentit per als nens i adolescents. Així, necessitem abordar qüestions i problemàtiques que formin part de la seva quotidianitat”, assenyala la investigadora en una entrevista amb el Knight Center.
Si el llenguatge i l’enfocament són els adequats, es pot tractar gairebé qualsevol tema. Existeixen diversos projectes periodístics en diferents països que intenten divulgar l’actualitat als més petits. En recollim alguns exemples.
First News (Regne Unit)
Farcit de notícies, fotografies d’històries interessants del Regne Unit i d’arreu del món, First News explica els temes d’actualitat, de manera clara i concisa en un llenguatge apropiat per als nens. És molt popular entre les escoles de primària.
A més de notícies, hi ha endevinalles, concursos, històries sorprenents, entrevistes a celebritats, articles sobre esports… El diari es publica cada divendres. La circulació setmanal en 2017 era de 79.362 exemplars.
Once again, it's been a very busy week of news in the UK!
We're talking about the #RSSDavidAttenborough, we're finding out if we'll all soon be eating ants, and we're discovering just how the Supreme Court's ruling will affect everything that's going on with #Brexit.
OUT TODAY! pic.twitter.com/Qv1VFceeBI
— First News (@First_News) September 27, 2019
Junior Report (Espanya)
Amb motiu del Dia Mundial del Refugiat 2019, estudiants de Periodisme i Comunicació Corporativa de la FCRI Blanquerna van crear continguts sobre persones refugiades per Junior Report, posant en pràctica els seus coneixements sobre el tema.
“Formar part d’aquest projecte et permet veure i viure el que és el dia a dia d’un periodista. Triar un tema d’actualitat del qual voldràs parlar, documentar-te, estructurar les idees i, quan estiguis preparat, escriure l’article”, explica Marta Escubós, estudiant que va participar en l’activitat.
El treball en equip és fonamental. “El millor de tot és que treballes en equip i amb les càpsules dels teus companys aconsegueixes parlar des de moltes perspectives d’un mateix tema. Això et permet aprofundir i aprendre moltes coses sobre la temàtica triada”, apunta.
Las #personas👩🏻👨🏽🦱🧒 que llegan a un campo de #refugiados piensan que será una solución temporal, pero no siempre es así.
Carla Vallet, #estudiante de #periodismo📝 de la @BlanquernaFCRI explica cómo es la vida en un campo de refugiados.👉 https://t.co/TQhK3QS5SS pic.twitter.com/dJjnjZTjSa
— Junior Report (@JuniorReport_) June 23, 2019
“Va ser una experiència nova i una mica més seriosa comparada amb fer un treball a classe. Això fa que t’ho prenguis més seriosament”, explica Celia Foppoli, estudiant que també va participar en l’activitat.
El que més li va costar va ser reduir el text. “Havia escrit massa i el més complicat era saber què sobrava de tota la informació que hi havia. També va ser important canviar frases, expressions, etc. Per exemple, jo escrivia moltes frases llargues i subordinades”, afegeix.
Josep Lluís Mico, el professor que va organitzar l’activitat, valora el fet que aquesta activitat permet aplicar coneixements i habilitats adquirits fins a les últimes conseqüències, sense la protecció que els garanteixen les simulacions a les aules.
“Les empreses i entitats que aposten per aquesta fórmula es beneficien de nous punts de vista, pròxims, frescos i actualitzats”, afegeix Micó.
Joca (Brasil)
Des del 2011, aquest diari imprès dirigit a nens i adolescents arriba als seus subscriptors cada 15 dies.
La trobada entre el president dels Estats Units, Donald Trump, i el president de Corea del Nord, Kim Jong-Un; l’empresonament de l’expresident brasiler Luiz Inácio Lula da Silva; i fins i tot l’escàndol de l’ús de dades d’usuaris de Facebook per part de l’empresa Cambridge Analytica van ser portada d’edicions de Joca.
https://www.instagram.com/p/B3IixKdHhFt
“Llegim diaris de tot el món per a portar coneixement del món sencer”, va explicar al Knight Center l’empresària Stéphanie Habrich. Ella és la creadora i directora de Joca, la redacció de la qual està en São Paulo, on treballa un equip de 15 persones de l’editorial Màgia de Ler.
“Desenvolupem molts temes que a ells [nens i adolescents] els agraden, però també temes que necessiten entendre i pels quals s’interessen”. També hi ha alguns adults que ho llegeixen, de manera que poden entendre el context.
Informació elaborada en col·laboració amb Blanquerna-URL