La ‘gamificació’ pot introduir-se a les aules a través de videojocs, aplicacions o plataformes web
Per Laura Andrés
Els jocs ens permeten recrear llocs imaginaris o conèixer facetes de nosaltres mateixos que potser no coneixíem. Jugar és sinònim d’alliberar-se, sentir, riure o fins i tot aprendre.
La gamificació ens permet ampliar els nostres coneixements, ens permet descobrir històries i ser capaços de cooperar amb altres persones mentre ens divertim.
Podria definir-se com el procés de prendre elements dels jocs i fer-los servir en entorns educatius amb l’objectiu de motivar als estudiants i remodelar el procés d’aprenentatge.
‘Escape room’, una activitat per motivar els alumnes
Una proposta d’activitat gamificada és l’escape room. El docent pot preparar una sala amb pistes per a resoldre enigmes i problemes. D’aquesta manera, poden desenvolupar les seves habilitats mentals i el seu pensament crític mitjançant la creativitat.
Els alumnes hauran de quedar-se a l’habitació fins que aconsegueixin resoldre tots els trencaclosques. Per motivar-los, existeixen diverses tècniques.
Una d’aquestes és la tècnica dels punts. El professor assigna punts per cada assoliment. És un mecanisme molt utilitzat per aconseguir que els alumnes participin. També existeix l’opció de fer una classificació entre els alumnes d’un grup.
Hi ha diferents nivells que permeten als estudiants veure els seus progressos, però en el fons es busca que treballin en equip. A través de la solidaritat es fomenta l’ajuda mútua entre companys i d’una manera altruista.
Des de Cloudalia Educació potencien la gamificació i ofereixen formació sobre aquest àmbit al professorat. D’acord amb el seu model, amb cada joc es treballen valors i la tolerància a la frustració, estratègies, entre d’altres.
La gamificació pot introduir-se a les aules a través de videojocs, aplicacions o plataformes web.
Aplicacions per ‘gamificar’ la classe
Classdojo és una eina que ajuda els professors a millorar l’aprenentatge a l’aula de manera ràpida i senzilla. Millora conductes específiques i ajuda al fet que els alumnes participin de manera activa mitjançant l’emissió de premis en temps real. Cada estudiant té un avatar.
Community Circle- Gratitude using the @ClassDojo Big idea 💡 😊 pic.twitter.com/JMa0SUVQcK
— Erin Carroll (@MrsCarroll_HISD) November 20, 2019
El Joc sobre la Pau Mundial , creat pel docent John Hunter, simulació sobre la política mundial.
Els estudiants es divideixen en grups i cadascun representa un país. Han d’explorar quines relacions tenen els estats entre ells per a entendre la complexitat del món en el qual vivim.
El joc Knowre inclou reptes sobre àlgebra i geometria i es pot fer servir com a accessori per a una classe més formativa i tradicional. Primer hi ha una explicació del professor i després es juga per a afermar els coneixements.
Informació elaborada en col·laboració amb Cloudalia Educació