Mèdia / Educació / Notícia patrocinada

Jugar: el millor aprenentatge possible

La 'gamificació' permet aprendre jugant. (Getty)

La ‘gamificació’ pot introduir-se a les aules a través de videojocs, aplicacions o plataformes web

Per Laura Andrés

Els jocs ens permeten recrear llocs imaginaris o conèixer facetes de nosaltres mateixos que potser no coneixíem. Jugar és sinònim d’alliberar-se, sentir, riure o fins i tot aprendre.

La gamificació ens permet ampliar els nostres coneixements, ens permet descobrir històries i ser capaços de cooperar amb altres persones mentre ens divertim.

Podria definir-se com el procés de prendre elements dels jocs i fer-los servir en entorns educatius amb l’objectiu de motivar als estudiants i remodelar el procés d’aprenentatge.

 

‘Escape room’, una activitat per motivar els alumnes

Una proposta d’activitat gamificada és l’escape room. El docent pot preparar una sala amb pistes per a resoldre enigmes i problemes. D’aquesta manera, poden desenvolupar les seves habilitats mentals i el seu pensament crític mitjançant la creativitat.

Els alumnes hauran de quedar-se a l’habitació fins que aconsegueixin resoldre tots els trencaclosques. Per motivar-los, existeixen diverses tècniques.

Una d’aquestes és la tècnica dels punts. El professor assigna punts per cada assoliment. És un mecanisme molt utilitzat per aconseguir que els alumnes participin. També existeix l’opció de fer una classificació entre els alumnes d’un grup.

La tecnologia és una eina molt potent en la ‘gamificació’. (Getty)

Hi ha diferents nivells que permeten als estudiants veure els seus progressos, però en el fons es busca que treballin en equip. A través de la solidaritat es fomenta l’ajuda mútua entre companys i d’una manera altruista.

Des de Cloudalia Educació potencien la gamificació i ofereixen formació sobre aquest àmbit al professorat. D’acord amb el seu model, amb cada joc es treballen valors i la tolerància a la frustració, estratègies, entre d’altres.

La gamificació pot introduir-se a les aules a través de videojocs, aplicacions o plataformes web.

 

Aplicacions per ‘gamificar’ la classe

Classdojo és una eina que ajuda els professors a millorar l’aprenentatge a l’aula de manera ràpida i senzilla. Millora conductes específiques i ajuda al fet que els alumnes participin de manera activa mitjançant l’emissió de premis en temps real. Cada estudiant té un avatar.

https://twitter.com/MrsCarroll_HISD/status/1197125987986788354

El Joc sobre la Pau Mundial , creat pel docent John Hunter, simulació sobre la política mundial.

Els estudiants es divideixen en grups i cadascun representa un país. Han d’explorar quines relacions tenen els estats entre ells per a entendre la complexitat del món en el qual vivim.

El joc Knowre inclou reptes sobre àlgebra i geometria i es pot fer servir com a accessori per a una classe més formativa i tradicional. Primer hi ha una explicació del professor i després es juga per a afermar els coneixements.

Informació elaborada en col·laboració amb Cloudalia Educació 

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Galetes addicionals

Aquest web utilitza les següents galetes addicionals:

(Indica aquí les galetes que esteu utilitzant a la web.)