El musical de The producers es distingeix com el muntatge amb més guardons en una gala que homenatja els orígens dels Premis, ara fa 30 anys
Empat en el millor muntatge teatral dels Premis Butaca 2024. És la primera vegada, en trenta edicions dels premis, que el guardó el comparteixen dues obres que provenen de la literatura: La plaça del Diamant i El dia del Watusi. Els Premis Butaca són un dels més importants del teatre català i aquest 2024 han celebrat tres dècades d’història amb una gala a Premià de Mar, el municipi on tenen l’origen.
Un altre dels espectacles destacats és el musical The Producers. Capitanejat per Àngel Llàcer i Manu Guix - i representat al Teatre Tívoli- s’ha endut sis premis Butaca. Ha estat distingit com a millor musical i ha premiat també Mireia Portas com a millor actriu de musical i Ricky Mata com a millor actor de musical. El disseny de llums del muntatge, a càrrec d'Albert Faura; la caracterització, d'Helena Fenoy, i el vestuari ideat per Marc Udina completen el sextet de premis.
La gran nit de les arts escèniques també ha reconegut el muntatge Lluna plena com a millor espectacle de petit format; Dins el cor del món com a millor espectacle per a públic familiar; L’imperatiu categòric com a millor text a càrrec de Victoria Szpunberg, i Firmamento, de la companyia Veronal, com a millor espectacle de dansa.
L’actriu Victoria Luengo s’ha endut el premi a millor actriu pel seu monòleg Prima Facie, que tracta sobre la violència masclista i es va poder veure al Teatre Poliorama. Per la seva banda, Enric Auquer ha aconseguit el premi a millor actor per la interpretació de quatre hores per funció a El dia del Watusi.
El premi de Butaca Honorífica Anna Lizaran, que reconeix la tasca dels professionals de les arts escèniques que no pugen a l’escenari, ha estat per a Juan Mañez, cap de sala del Teatre Romea.
La Plaça del Diamant del segle XXI
L’adaptació escènica de la novel·la de Mercè Rodoreda, La Plaça del Diamant, es va estrenar al Festival Grec l’estiu del 2023 i després va fer temporada al Teatre Nacional de Catalunya, el TNC. S'ha endut tres guardons més: el de millor direcció, per a Carlota Subirós; el de millor escenografia, per a Max Glaenzel, i el de millor espai sonor, per a Damien Bazin i Clara Aguilar.
L’obra homenatja la protagonista de la novel·la, la Colometa, que prefereixen anomenar Natàlia, el seu nom real. El muntatge posa al centre l’univers interior del personatge i ho fa des d’una perspectiva del segle XXII. Ella és una dona humil del barri de Gràcia de Barcelona. La seva vida transcorre entre les etapes de la Segona República, la guerra civil i la misèria del franquisme. El personatge és interpretat per onze actrius de diferents edats i perfils, per descobrir-nos matisos i contrastos de la seva vida.
El dia de Watusi
El muntatge del Teatre Lliure El dia del Watusi, amb una adaptació dramatúrgica del text és d'Iván Morales, s’ha endut en total quatre premis, entre les que destaquen les categories d'interpretació masculina: el premi a millor actor ha estat per a Enric Auquer, i el premi a millor actor de repartiment, per a Guillem Balart.
L’obra és una adaptació de l’obra del mateix nom de Francisco Casavella. Relata, amb música en directe, la Barcelona dels últims trenta anys del segle XX que ens fa entendre millor el nostre món avui. Explica la història de Fernando Atienza, lladre de cotxes des dels tretze anys a les barraques de Montjuïc, noi dels encàrrecs de financers ambiciosos de la zona alta a la primera joventut, i rei dels trapis fins als trenta i pocs pels carrerons tocant a la plaça Reial.
La trama viatja des del franquisme a la transició i també ressegueix la transformació de la ciutat pels Jocs Olímpics del 1992. El dia del Watusi, el 15 d'agost de 1971, el protagonista va veure dos cadàvers per primera vegada i, a partir d’aquesta coincidència, això l’acompanyarà cada segon de la seva vida.
Treballa l'actualitat a l'aula
Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!