Estudiants d’ESO de tota Catalunya participen als tallers de periodisme organitzats per Junior Report
Al març, els Tallers ‘Actualitat a l’aula’ de Junior Report van seguir en ruta i van visitar diverses escoles per tota Catalunya.
Els alumnes de 2º i 3º d’ESO de l’Institut El Morell (Tarragona), l’Escola Anna Mogas (Granollers) i l’Escola Paideia de Barcelona van descobrir com funcionen els mitjans de comunicació i van treure la primera edició del seu propi diari.
Els alumnes de l'@EscolaPaideia de #Barcelona han après com funcionen els mitjans de comunicació … i ho han transmès a través d'Instagram. Bona feina companys/es! #actualitatalaula pic.twitter.com/SKoqTyC6ZS
— Junior Report (@JuniorReport_) March 20, 2018
Com funcionen els diaris?
Per entendre el que passa al nostre voltant i formar-nos una opinió pròpia, és important saber com funcionen els mitjans de comunicació i aprendre a interpretar la informació.
Als Tallers d’Actualitat de Junior Report, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme. Quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui hi ha darrere d’un mitjà de comunicació? Analitzant els diaris, els estudiants reflexionen sobre aquestes qüestions.
Els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials, l’economia
Per això és important saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i a qui pretenen afavorir o perjudicar. La informació que llegim és un reflex d’aquests interessos.
https://www.facebook.com/escola.annamogas/photos/a.1005593746224067.1073741828.1004192549697520/1558466687603434/?type=3&theater
A la recerca de la notícia
Les notícies que llegim als diaris o veiem als informatius es trien en funció de quatre criteris: novetat, proximitat (si és alguna cosa que ens afecta directament), transcendència (si afecta a molta gent) i temàtica (per a un diari esportiu, només importen les notícies d’esports).
Després de debatre quins són les notícies més importants, els alumnes tenen una missió: recórrer l’institut a la recerca de notícies per publicar el seu propi diari.
Per la seva banda, els community managers de cada classe informen sobre tots els progressos a través de l’Instagram de Junior Report.
Dividits en grups de cinc, els estudiants han de maquetar la portada: triar un nom pel diari, escollir les notícies més importants i distribuir-les a primera pàgina. Cada grup ha d’argumentar per què han escollit aquestes notícies per a la seva portada.
Al final del taller, un petit exercici de ‘role play’ ens ajudarà a entendre la importància dels mitjans i la labor del periodista: no tot és el que sembla i la veritat no està sempre a primera vista!
Els tallers d’actualitat de Junior Report continuen rodant per #Catalunya. Avui hem parat a l'@INS_El_Morell i a l’@escolannamogas de #Granollers. #actualitatalaula pic.twitter.com/NUR0PYYvSZ
— Junior Report (@JuniorReport_) March 19, 2018