L’escultura digital és una de les disciplines bàsiques en el desenvolupament de videojocs i animació
Per Judith Vives
L’escultura és l’art de representar figures i objectes en tres dimensions. A l’era digital, el treball de l’escultor ja no té perquè realitzar-se amb les mans, sinó que es pot fer mitjançant programari específic a l’ordinador.
És el que es coneix com a escultura digital o modelatge 3D, una disciplina clau en el desenvolupament de videojocs i en l’animació digital.
Amb el modelatge digital podem “generar des d’objectes i personatges senzills a models realment complexos”, explica David Moreno, professor d’Art 3D a CEV, Centre de Comunicació, Imatge i So.
En el desenvolupament d’un videojoc, el modelatge digital arrenca un cop establertes les bases artístiques. Els personatges es poden dissenyar seguint un procés tradicional, partint de ‘concepts’ realitzats amb Photoshop.
També es poden crear directament en format digital gràcies a un programa anomenat ZBrush, que permet “produir diferents propostes de dissenys molt ràpid i canviar punts de vista i poses”, explica Moreno.
A CEV aprofundeixen en els recursos tècnics de ZBrush perquè és “el programa més sol·licitat a nivell laboral“, assegura David Moreno.
ZBrush, de Pixologic, juntament amb Mudbox, d’Autodesk, són els dos grans ‘programaris’ d’escultura digital que s’utilitzen per desenvolupar videojocs i animació a nivell professional.
Creació de marxandatge
L’escultura digital té una important aplicació en la producció de marxandatge de pel·lícules, videojocs o jocs de rol. Consisteix en generar els ninots i altres objectes basats en els personatges d’aquests jocs o films.
“El modelatge per marxandatge s’ha convertit en una disciplina molt especialitzada“, explica el professor de CEV, que també destaca que aquest camp té molta demanda perquè moltes empreses de videojocs o productores de cinema volen llançar els seus personatges a la venda per a fans i col·leccionistes.
Actualment hi ha una gran demanda de creadors d’escultura digital, tant a nivell tècnic per pre-impressió, com a nivell artístic per a generar les escultures.
“És molt ràpid el procés de modelar un personatge, donar-li un posat, imprimir-lo i pràcticament treure-ho a venda, sense necessitat de fer molts motlles o còpies”, explica Moreno.
Per dedicar-te al modelatge 3D no cal tenir coneixements previs d’escultura. Encara que, òbviament, si tens una base de modelatge tradicional i dibuix podràs generar objectes i creacions de forma molt més ràpida.
Però si no tens cap experiència, no et preocupis! En CEV s’encarreguen d’explicar-te des de zero tot el necessari per tenir un control tècnic-artístic de ZBrush i convertir-te en un autèntic professional.
Aquest centre ofereix formació d’escultura digital tant en el grau tècnic superior com en els seus cursos especialitzats enfocats a dominar tècniques avançades de Modelatge 3D amb ZBrush.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English