Els Objectius de Desenvolupament Sostenible volen garantir una educació de qualitat i inclusiva per a tots els nens i nenes
Quan parlem dels grans problemes que afecten el nostre planeta (pobresa, desigualtat, malalties, contaminació), tothom està d’acord en la solució: apostar per l’educació.
Promoure l’educació a tots els països, entre nens i nenes per igual, suposa invertir en els ciutadans del futur.
Lograr el #ODS4 empodera a las personas de todo el mundo para que lleven una vida más saludable, fomenta la tolerancia y contribuye a crear sociedades más pacíficas. 👩🎓👨🎓#Entérate más de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 👇https://t.co/NPy3vNmEMe pic.twitter.com/Tnwu09et8E
— ONU Colombia 🇺🇳 (@onucolombia) August 24, 2018
L’educació proporciona recursos a les persones perquè siguin autònomes i es puguin construir un futur, permet que siguin més sensibles davant les injustícies que pateixen els altres i més conscients sobre la situació mediambiental del planeta.
Per això, l’educació és un dret fonamental reconegut en la Declaració Universal dels Drets Humans. La Unesco, l’organització de Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, és la principal institució encarregada de vetllar per l’educació a nivell global.
Malgrat la importància de l’educació, milions de nens i nenes arreu del món continuen sense tenir accés a una educació de qualitat que els permeti formar-se, créixer com a persones i convertir-se en ciutadans conscients.
Objectiu 4: una educació de qualitat
Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són una sèrie de 17 objectius globals, definits per les Nacions Unides, que pretenen solucionar alguns dels problemes més greus que afecten la població mundial de cara a l’any 2030.
Acabar amb la pobresa i la gana, promoure la salut i el benestar, impulsar la igualtat de gènere i apostar per les energies renovables són alguns dels objectius. El propòsit general és millorar la vida de les persones i aconseguir un món més just i sostenible.
L’Objectiu 4 dels ODS és garantir una educació universal i de qualitat. Per aconseguir-ho cal assegurar que l’educació primària i secundària sigui de qualitat i gratuïta a tot el món, a més de promoure la igualtat d’accés a l’educació entre nois i noies i defensar els drets dels grups vulnerables.
Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos.
Objetivo de Desarrollo Sostenible número 4. Educación de Calidad. #ODS4 pic.twitter.com/Lbl82KGrP8— Cruz Roja en Salamanca (@CruzRojaSalaman) August 24, 2018
L’estat de l’educació al món
L’Informe de Seguiment de l’Educació en el Món és un estudi elaborat per la Unesco que recopila dades sobre l’estat de l’educació en el món. L’informe és conegut com a GEM per les seves sigles en anglès: Global Education Monitoring Report.
Segons l’informe del 2017, hi ha més de 260 milions de nens i joves que no van a l’escola. La desigualtat econòmica afecta directament els nens amb menys recursos, que tenen menys opcions d’anar-hi.
L’ODS número 4 té l’objectiu d’aconseguir que tots els nens i nenes puguin cursar preescolar, primària i secundària de cara al 2030. Països amb menys recursos es troben lluny de poder-ho aconseguir, sobretot a causa de la falta de finançament, segons recull el GEM del 2020.
A aquesta problemàtica se li han afegit les conseqüències de la pandèmia provocada pel nou coronavirus. Per evitar la seva propagació, molts països han decretat quarantenes. Amb les escoles tancades, els estudiants amb menys recursos no podien estudiar a distància en condicions, per la qual cosa bretxa educativa ha augmentat.
Desigualtat de gènere
Segons el Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef), tot i que cada vegada hi ha més nenes que van a l’escola, encara estem lluny d’aconseguir una paritat de gènere completa en l’educació. Només el 66% dels països han aconseguit la igualtat de gènere en la primària, i les xifres es redueixen fins al 45% en el primer cicle de secundària i el 25% en el segon cicle.
En el cas de l’educació superior, la quantitat de noies graduades supera la dels nois. Tot i així, les noies troben molts més obstacles per accedir a les carreres de ciències o STEM (ciències, tecnologia, enginyeria, matemàtiques).
Una de les principals conclusions de l’informe és que l’educació ha de ser cosa de tothom: governs, escoles, professors, pares i empreses. Per aquesta raó cal que treballem junts per aconseguir que beneficiï tots els nens i nenes del món.
Cada dia seleccionem una notícia, n’expliquem el context i dissenyem materials perquè estudiants de tot el món puguin llegir, debatre i opinar sobre l’actualitat a classe. Subscriu-t’hi!