Societat / Educació / Notícia blog

Les empreses EdTech comptaran amb una eina d’autodiagnòstic per adaptar-se a la Llei europea d’IA

Junior Report participa en el projecte AI4EDU, liderat per EduTech Clúster i adjudicat a un consorci d’entitats catalanes, per desenvolupar una eina digital d’autodiagnòstic i una guia pràctica per facilitar la implementació de la intel·ligència artificial en el sector educatiu

Un consorci d’empreses tecnològiques ha posat en marxa AI4EDU (Intel·ligència Artificial per al sector educatiu), una iniciativa estratègica dissenyada per facilitar l’adaptació del sector EdTech al nou i exigent marc normatiu europeu en matèria d’intel·ligència artificial. El projecte busca dotar les empreses d’eines pràctiques per garantir el compliment legal i la competitivitat de les seves solucions.

Sota el lideratge de l’EduTech Clúster i amb el cofinançament d’ACCIÓ, el projecte es desplegarà durant dotze mesos a través del consorci integrat per Mastercole, Mathew, Ecosistema21 i Junior Report, empreses que aporten experiència transversal en pedagogia, tecnologia, normativa i comunicació respectivament.”

Una guia pràctica i una eina digital innovadora 

AI4EDU desplegarà recursos pràctics dissenyats específicament per reduir la incertesa jurídica i facilitar l’aterratge de l’AI Act, el Reglament europeu d’intel·ligència artificial 2024/1689, aprovat el juny de 2024, en la realitat operativa de les empreses, concretament a través d’una eina digital d’autodiagnòstic interactiva que estarà allotjada al web de l’EduTech Clúster. 

Aquesta solució permetrà a cada empresa avaluar el seu grau de compliment amb el marc legal de la IA, identificar riscos i rebre orientacions de millora. El recurs representa el principal valor diferencial del projecte: un mètode innovador, pensat des de la pràctica empresarial, que tradueix la complexitat normativa en un instrument accessible i accionable per a qualsevol entitat del sector EdTech que utilitzi la intel·ligència artificial. 

Intel·ligència artificial i educació: un repte regulador imminent

L’entrada en vigor del Reglament Europeu d’Intel·ligència Artificial (AI Act) marcarà un punt d’inflexió per a totes les empreses que desenvolupen o integren sistemes d’IA, especialment en àmbits sensibles com l’educació. Moltes solucions edtech —plataformes d’aprenentatge adaptatiu, sistemes d’avaluació automatitzada o assistents educatius— poden ser considerades d’alt risc, cosa que comporta nous requisits exigents en transparència, governança algorítmica, supervisió humana i qualitat de les dades.

En aquest context, AI4EDU neix com una resposta col·lectiva del sector, amb la voluntat de transformar una obligació legal en una oportunitat de competitivitat, confiança i lideratge responsable.

Impacte en l’ecosistema educatiu i tecnològic

AI4EDU aspira a tenir un impacte significatiu en tot l’ecosistema educatiu i tecnològic català. D’una banda, reforça la seguretat jurídica i la confiança en l’ús de la intel·ligència artificial en educació. De l’altra, posiciona les empreses del sector en una situació avantatjosa per operar en mercats europeus i internacionals cada cop més regulats.

El projecte també consolida el paper de l’EduTech Clúster com a agent tractor i referent europeu en la implementació responsable de la IA educativa, alhora que creix la capacitat del sector per innovar amb criteris ètics, transparents i alineats amb els drets fonamentals.

Sobre els membres del consorci

Cinc entitats catalanes posen en marxa aquesta iniciativa, liderada per EduTech Clúster, l’agrupació d’empreses i institucions de tecnologia educativa que impulsa la innovació i la competitivitat del sector. 
També hi participen Mastercole, consultora especialitzada en transformació i gestió estratègica de centres educatius; Mathew, start-up creadora d’una plataforma d’intel·ligència artificial per a docents i centres educatius; Ecosistema21, agència d’innovació dedicada al disseny i desenvolupament de projectes d’aprenentatge; i Junior Report, empresa de comunicació especialitzada en el sector educatiu i en la promoció del pensament crític entre els joves.

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.