Martínez és la Coordinadora d’Igualtat i Convivència i professora del departament de Filosofia de l’IES Henry Matisse (Paterna).
Martínez ens parla en aquesta entrevista d’un tema de gran importància com és el Dia Internacional de la Dona, que es celebra cada 8 de març, i ens explica en què consisteixen les activitats programades pel centre educatiu durant aquestes setmanes.
- Què et pareix el Dia de la Dona?
Em sembla que és un dia que necessitem reivindicar per a aconseguir els drets que encara no tenim les dones en els diferents àmbits.
- Quin tipus d’activitats heu preparat des de la coordinació d’igualtat per a celebrar aquest dia tan important?
Hem organitzat diverses activitats. Per això, durant este mes hem estat fent diferents cursos per a preparar una exposició que farem la semana del 8 de març al vestíbul del centre. A més, hem treballat un projecte en què hem posat noms de dones rellevants als diferents corredors de l’institut. A banda, també hi haurà d’altres activitats.
- Quin exemple t’agradaria donar-li als estudiants al voltant de la dona?
Doncs que les dones som fortes, treballadores i que no hi ha res que ens impedisca arribar als objectius que ens marquem a la vida.
- Encara queda molt de camí en aquest tema, com hauríem de millorar la nostra societat?
Sempre es pot millorar la societat en qualsevol àmbit, en aquest tipus de qüestions. Cal educar els alumnes en la igualtat, empatia, en el respecte i en la diferència, perquè cadascun de nosaltres som diferents, però ens hem de respectar per igual.
- Què penses de la celebració de la manifestació del 8M d’enguany?
Crec que és complicat perquè enguany no es poden fer aquest tipus d’esdeveniments com estem acostumats. Sí que és veritat que podem trobar alternatives amb les noves tecnologies. No es tracta tant de celebrar-ho, sinó d’adonar-nos que encara tenim un problema a nivell social, un problema de desigualtat. Per això, les celebracions hui en dia haurien de fer-se virtualment mitjançant les xarxes socials.
- Et pareix que a l’actualitat respectem a la dona?
Si de veritat respectàrem a les dones com cal, no faria falta un 8 de març. Encara tenim molts casos de violència de gènere, de discriminació a nivell salarial, i també en qüestions socials.
- Creus que els alumnes aprenen més amb aquest tipus d’activitats?
Amb este tipus d’activitats aprenen i interioritzen més els aprenentatges, perquè estos són significatius. Que un professor vinga i ens done la teoria i nosaltres la memoritzem, això realment no és una forma d’aprenentatge.
- Per què t’agrada fer aquest tipus d’activitats?
Perquè crec que és una forma diferent d’aprendre. De manera que si jo explique la teoria als alumnes no se queden amb la problemàtica que tenim i, a banda, als alumnes els agrada i a mi també. És més divertit i entretingut fer un lapbook, un mural, postals, ect.
- Creus que la resta de professors haurien de fer aquest tipus d’activitats?
Crec que cada assignatura té la seua forma d’enfocar este tema. Sé que des d’altres departaments també ho han treballat, com ara Tecnologia, Religió, Matemàtiques, entre altres. És una qüestió transversal que en totes les assignatures i tots els professors d’una forma o d’altra ho tracten. Evidentment, en la meua assignatura, que és Valors Ètics o Filosofia, fem reflexions al voltant d’aquest tema i d’altres.
- En què consisteix la teua tasca com a coordinadora d’igualtat i convivència?
Consisteix a coordinar els meus companys professors per organitzar activitats comunes, és a dir, per intentar treballar de forma conjunta al voltant de diferents temes. També es tracta de donar visibilitat a tots els àmbits de la igualtat com per exemple: a nivell de gènere, de diversitat cultural, de capacitats de qualsevol tipus, etc. En definitiva, tots anem remant per arribar a un camí comú.
- Què és el que més t’agrada?
Dirigir, però al mateix temps, escoltar les idees dels meus companys i dels meus alumnes.
- Aquest és el teu primer any a l’institut, com t’has sentit?
Genial. Molt bé i espere que no siga l’últim. Estic molt a gust amb els alumnes, els professors i la directiva.
Entrevista realitzada per Ismael García, Merce Gómez, Manuel Romero i Sandra Simón, redactors de la revista Matisse Report que forma part del projecte Revista Escolar Digital (RED). RED és una xarxa de diaris dirigits i editats per alumnes.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.