20 juny 2024
spot_img
20 juny 2024

Milers d’estudiants d’arreu d’Espanya treballaran el proper curs els reptes de la desinformació i la intel·ligència artificial a la seva revista escolar

Verificat suma esforços amb Junior Report per millorar el programa d’educació mediàtica a les aules per al curs 2023-2024

Imagina l’escena: un grup d’adolescents reunits al voltant d’un telèfon mòbil, atònits davant d’un vídeo d’Elon Musk, el multimilionari tecnològic, parlant amb fervor sobre una nova criptomoneda. Assegura que qui hi inverteixi es farà ric. Els detalls són tan convincents, els moviments tan naturals, la veu tan familiar… però és un engany, un vídeo deepfake de realisme increïble, produït utilitzant les eines d’intel·ligència artificial.

La intel·ligència artificial (IA) és un arma de doble cara per a les noves generacions: per una banda, ofereix oportunitats sense precedents en educació i creativitat. D’altra, el seu ús indegut es pot fer servir per generar continguts addictius i desinformació, manipulant la realitat.

Davant aquest desafiament Junior Report i Verificat intervenen. Les dues entitats ja han col·laborat amb més de 150 centres educatius a tot Espanya, formant més de 5.000 estudiants en periodisme i verificació de dades. Ara aquestes dues organitzacions pioneres s’uneixen per llançar un programa d’educació mediàtica innovador per a estudiants de segon cicle de secundària.

El projecte Revista Escolar Digital (RED) és una xarxa de diaris escolars gestionats i redactats per estudiants en què participen actualment més de 100 centres educatius de tot Espanya i Andorra. A partir d’aquest curs vinent, el projecte RED incorporarà el programa educatiu Desfake de Verificat, que ensenya els adolescents a identificar fonts fiables a internet i detectar la desinformació, un repte que s’intensifica amb la irrupció de la intel·ligència artificial.

La proposta formativa respon a una preocupació evident a Espanya, on la puntuació mitjana dels estudiants en comprensió lectora és més baixa que la mitjana dels països de la UE i de l’OCDE, segons l’informe PIRLS. A aquesta situació se li suma el fet que l’interès en les notícies està disminuint: del 57% de les persones que estaven ‘molt o extremadament’ interessades en les notícies el 2015, ara aquest percentatge se situa en el 44% el 2022, segons dades de la Universitat d´Oxford. Aquesta preocupació s’intensifica encara més a la generació més jove, ja que el 47% dels joves de 18 a 24 anys a Espanya consumeixen les notícies principalment a través de les xarxes socials.

El programa dotarà les ments joves amb habilitats més agudes de comprensió lectora, els ajudarà a desxifrar els orígens de la informació i l’ús de les noves tecnologies i els assistirà en la creació de la seva pròpia revista digital, a través de la qual poden analitzar el món on viuen i raonar sobre com es produeix i es fa circular informació de forma responsable.

A través d’aquesta iniciativa, Junior Report i Verificat busquen empoderar la joventut perquè no siguin només consumidors d’internet i de xarxes socials, sinó usuaris crítics i exigents amb la informació en una era on diferenciar entre la veritat i la manipulació és una habilitat essencial.

Aquesta proposta periodística i educativa s’adreça a estudiants de segon cicle d’Educació Secundària Obligatòria (3r i 4t d’ESO) de qualsevol centre educatiu, públic, concertat o privat. Les inscripcions estan obertes així que els centres educatius que estiguin interessats a participar-hi poden sol·licitar una reunió informativa a través de la nostra pàgina web.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -