Per Leyre Mas, Fatima Kirat, Héctor García i Tiago Nunez de la revista Sant Gervasi Report. Aquest article ha estat elaborat per un equip d’estudiants amb la col·laboració de periodistes de Junior Report.
És tan important la ‘famosa’ primera impressió? Som víctimes d’una societat en excés superficial que jutja les persones més per la façana que per la seva vàlua personal i professional?
Avui en dia vivim constantment amb els estereotips inventats per la societat i lamentablement és una cosa que no es pot canviar, ni treure. Actualment, les dones ‘perfectes’ són aquelles que són altes i molt primes, amb malucs pronunciats, simètrics i sòlids. Aquestes característiques es concreten en les conegudes mesures de 90-60-90, que són les mesures que hauria de tenir el cos d’una dona per ser perfecta.
Els estereotips no deixen de ser imatges basades en la veritat subjectiva, no en l’objectiu; per tant, la majoria de vegades, no són certs. Ens poden portar a jutjar els altres i a mantenir actituds que suposen un tracte immerescut i a causa d’això a vegades actuem com si coneguéssim a qui no coneixem en funció de característiques que veiem.
Una mala valoració de la nostra imatge personal, la nostra mania per donar-li més importància al físic que al conjunt de característiques que ens completen, ens porta a sentir una gran frustració i negativitat amb la qual ens veiem obligats a viure i a enfrontar-nos contra nosaltres mateixos en el nostre dia al dia.
Els casos de nombre de morts per trastorns mentals a Espanya ha incrementat un 80% des de 2006 fins a 2019 (última dada que tenim).
Els estereotips cada vegada estan més presents a la vida de les persones, tant que poden ocasionar trastorns mentals. Els comentaris que et poden arribar a dir, normalment van creant inseguretats fins que aquella persona acaba no estimant-se per no ser tan bonic/a com la persona amb la qual et comparen.
A Barcelona, 6 de cada 10 dones adolescents senten insatisfacció amb el seu cos i l’aspecte físic és el principal motiu de discriminació, segons un estudi recent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. A més, a petició del Departament d’Igualtat i Feminismes, l’Agència Catalana de Consum examinarà com s’està aplicant en la pràctica la regulació europea de les talles a les botigues de roba: una talla M o L ha de tenir sempre la mateixa mesura, sigui com sigui la marca o la botiga. La consellera de feminisme i igualtat, Tània Verge comenta: “Si una dona va a comprar roba a una botiga estàndard i cap peça de roba és de la seva talla, quin missatge li estem enviant? Què se li està dient sobre el seu cos?”. Segons l’últim informe de la UNESCO, l’aparença física és la principal causa escolar’, seguida del racisme.
Amb tota aquesta informació podem arribar a pensar que la causa que les persones segueixin els estereotips de bellesa és a causa de la influència de les xarxes socials i majoritàriament de la societat. Nosaltres som els que ens deixem influir, potser això mai canvia, però sí que ens podem canviar a nosaltres.